Májusban átrepüli Amerikát a világ első, kizárólag napenergiával működő kísérleti repülőgépe, a svájci Solar Impulse.

MTI - A napelemes repülőgép technikailag képes lenne leszállás nélkül is megtenni az 5000 kilométeres távolságot, de 70 kilométeres sebességgel három napra lenne szüksége, és mivel csak egy pilóta vezetheti, biztonsági okokból öt szakaszban teszik meg az utat - jelentették be a projekt svájci alapítói egy csütörtöki sajtótájékoztatón a kaliforniai Mountain View-ban.

A repülőgép nyugat-keleti irányban, San Franciscóból indulva és New Yorkba érkezve szeli át az Egyesült Államokat. Az indulást május 1-jére tervezik, de a felszállás végleges időpontja az időjárási viszonyoktól függ. A jumbóéval azonos szárnyfesztávolságú, de mindössze egy kisautó súlyával megegyező Solar Impulse útközben az arizonai Phoenixben, a texasi Dallasban, a georgiai Atlanta, a tenneessee-i Nashville és a missouri St. Louis közül valamelyikben, végül a fővárosban, Washington D.C.-ben szakítja meg az útját.

A repülőgép és az őt kísérő szakemberek minden állomáshelyen 7-10 napot töltenek, hogy a helyi nagyközönség, különösképpen a diákság, alaposan megismerkedhessen a napelemes repülés titkaival.

A Schindler svájci liftgyár mérnöki, és a Solvay belga vegyipari konszern kutatási segítségével készült Solar Impulse valójában csak kísérleti példánya egy másik, jobb napelemes repülőgépnek, amellyel a projekt alapítói, Bertrand Piccard és André Boschberg svájci pilóták 2015-ben az egész Földet körbe akarják repülni.

A napenergián kívül semmilyen más energiaforrást nem használó légi jármű elsőként 2009-ben emelkedett a magasba, 2010-ben tett meg első ízben megszakítás nélkül egy 26 órás utat, bizonyítva, hogy képes elég energiát gyűjteni az éjszakai repüléshez is, 2011-ben Belgium és Franciaország között megtette az első nemzetközi utat, tavaly pedig első "transzkontinentális" útját úgy, hogy Madridból a marokkói Rabatba repült.