Április 1-jén lép életbe a „szociális kosár" intézménye, melynek keretében a legalapvetőbb élelmiszerek 5–13 százalékkal olcsóbbak lesznek – közölték az illetékes minisztériumban. Vajon a szociális kosár csak egy újabb marketingfogás lesz?

„A szociális kosár koncepciója önkéntes alapú, 10–15 termékre vonatkozik a nagyobb üzletláncokban, amelyek saját maguk határozzák majd meg, mely termékeket árusítják olcsóbban” – mondta el Dragovan Milićević, a kereskedelmi és telekommunikációs minisztérium államtitkára.

Vera Vida, a Szerbiai Fogyasztóvédelmi Központ (CEPS) igazgatója nem számít arra, hogy ez az intézkedés meghozza a tervezett hatást, mert az üzleti rendszer – mint magyarázza – úgy működik, hogy nem teszi lehetővé az intézkedések megvalósulását teljes mértékben.

Milićević elmondta, minden kereskedő saját maga határozza meg, mely alapvető élelmiszereket kínálja majd kedvezőbb áron. Ezeket a termékeket a minisztérium megjelöli, s a kedvezmény a terméktől és a kínálattól függően 5–13 százalékos lesz a kiskereskedelemben.

„A szociális kosár a minisztérium kezdeményezése, célja, hogy a mindennap használatos termékek olcsóbbak legyenek. Minden nagy kereskedelmi lánc, a Delez, Vero, DIS, Gomeks, Mercator, az Univerexport, reagált a kezdeményezésre” – mondta el Milićević.

Vera Vida elmondta, Szerbiában nincs ugyan versengés a monopol-erőfölénnyel való visszaélésben, de az élelmiszer és a ruházati cikkek ára az EU országaiban mégis sokkal alacsonyabb, mint itt. Ugyanakkor aggodalmát fejezte ki, hogy a szociális kosár csak egy újabb marketingfogás lesz, és bizonyos termékek csak azért lesznek olcsóbbként megjelölve, hogy a fogyasztók „rohanjanak” megvenni.

Hangsúlyozta, „az a kijelentés, hogy az akciót a kereskedelmi felügyelőség ellenőrzi majd, nem jelent sokat, mert az ellenőrök azt felügyelik, hogy a listára felkerült termékek valóban megfelelnek-e annak, amire előirányozták őket.”

16 termék az Univerexport szociális kosarában

Az újvidéki Univerexport cég szombaton arról tájékoztatott, hogy 16 termék kerül a szociális kosárba.

„A 16 legkelendőbb termék van a listán. A továbbiakban ez a lista a fogyasztói igényeket figyelembe véve bővül majd” – áll a közleményben.

Az olaj, liszt, tészta, húsipari termékek mellett az Univerexport a kenyeret is kedvezményesen árusítja majd, s a szociális kosárba kerülő minden terméket megjelöl – derül ki a közleményből.

Ezenkívül a fogyasztók az üzletekben leadhatják azoknak a termékeknek a listáját, melyeket a szociális kosárban szeretnének látni, de megtehetik ezt a Facebookon vagy a Twitteren keresztül is. (Beta)