Mendelssohn húzott a Bach-műből, és változtatott az artikulációban is, egyes frázisokat egy oktávval följebb vagy lejjebb helyezett. 

Johann Sebastian Bach Máté-passiója hangzik el a Magyar Állami Operaházban csütörtökön és szombaton. A mű a Felix Mendelssohn által vezényelt lipcsei változatban kel új életre. Az énekes szólisták: Timothy Bentch, Kovács István, Hamvasi Szilvia, Schöck Atala, Megyesi Zoltán és Cser Krisztián, vezényel Vashegyi György.

"Az elmúlt másfél évtizedben Németországban már elég rendszeresen játszották Bach Máté-passiójának Mendelssohn által készített verzióját. 2003 táján Helmuth Rilling Budapesten vezényelt, és egy baráti beszélgetésben árulta el, milyen nagy rajongója Mendelssohnnak. Ő is megjegyezte, milyen nagy hiányosság, hogy addig a zeneszerző műveinek fele még nem jelent meg" - mondta el Vashegyi György.

Mendelssohn mindössze 38 évet élt és fantasztikusan gazdag életművet hagyott hátra. "Már én is jobban értem, hogy miért. A harmadik birodalom számára zsidó volt, a kelet-németek számára pedig mélyen hívő lutheránus. Így csak most kezdhetjük felfedezni az egyházi műveit" - mutatott rá a karmester.

Hogy Mendelssohn miként nyúlt Bach Máté-passiójához, az rendkívül fontos és érdekes kordokumentum - véli Vashegyi György. "Érdekes történelmi tény, hogy a zeneszerző nagynénje, Fanny von Arnstein, aki híres zenerajongó és zongorista volt, Mendelssohn 12. vagy 13. születésnapjára Bach Máté-passiójának az eredeti, szerzői kéziratát ajándékozta. Egy ilyen gesztus jelentőségét ma fel sem fogjuk."

Mendelssohn húszévesen mutatta be a Máté-passiót Berlinben, azután még egyszer, 1841-ben Lipcsében. "A mi előadásunk a lipcseit követi, amelyben kevesebb a húzás. Mendelssohn elsősorban praktikus okokból húzott ki jó néhány tételt, mert nem voltak megfelelő, Bach-korabeli hangszerei, például viola da gambája, oboe da cacciája, és nem is tudta ezeket helyettesíteni."

Igazán érdekes a mai előadó számára, amikor Mendelssohn változtat Bach leírásán, például artikulációban, olykor egyes frázisokat egy oktávval följebb vagy lejjebb helyez, hogy az énekeseknek kényelmesebb legyen, az alt szólista egyik áriáját a szopránnak adja - mutatott rá a karmester.

"Mivel túl vagyunk a próbák jelentős részén, megtapasztaltuk: Mendelssohn úgy változtatott Bach művén, hogy más lett, de nem kevésbé jó - ez ritkaság. Az utóbbi években magam is nagy rajongója lettem Mendelssohnnak. Az Orfeo Zenekarral és a Purcell Kórussal már előadtuk két oratóriumát, az Éliást és a Paulust, jövőre pedig megszólaltatjuk nyolc korálkantátáját, amelyek közül néhány még sosem hangzott el Magyarországon" - mondta el a dirigens.