A belföldi fogyasztás növekedését is visszavetheti, így a kínai gazdaság egészére hatással lehet a kormány által meghirdetett takarékossági program - véli a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC).

(MTI) - A központi gazdaságtervező szervezet egy múlt heti, zárt ajtók mögött zajló ülésén elhangzottakat a sina.com internetes hírportál idézi. Az NDRC kínai gazdasági helyzetet összegző tanácskozásán a megjelentek aggodalmukat fejezték ki a belső fogyasztás alakulásával kapcsolatban, a vezetés által meghirdetett központi takarékossági program következtében ugyanis jelentős mértékben visszaesett a drága alkoholok fogyasztása, valamint a luxusvacsorákra való költés. A visszaesés olyan nagymértékű, hogy az a összfogyasztás növekedési ütemét is visszaveti majd, miközben a központi törekvés éppen annak növelése lenne - hangzott el az ülésen.

A márciusban hivatalba lépett új elnök, Hszi Csin-ping decemberben hirdette meg kampányát a drága bankettek, hivatalos fogadások, vacsorák visszaszorítására.

A kínai vendéglátó-ipari szövetség (CCA) február elején közzétett felmérése szerint a kínai hotelek és éttermek több mint 60 százalékát negatívan érintette a kampány. A statisztikák szerint a legfelsőbb kategóriás pekingi éttermek bevétele 35, a sanghajiaké 20 százalékkal esett vissza annak meghirdetése óta. A Csingcsi Kuancsa gazdasági napilap keddi cikkében úgy fogalmazott: a kampány miatt az érintett éttermek teljes üzletpolitikájuk átalakítására szorulnak. Jellemző trend az is, hogy a hivatalos rendezvények korábbi legkedveltebb alkoholos italának, a Kweichow Moutainak az ára harmadával csökkent a program kezdete óta.

A takarékosság részeként a vezetés a párttagok és vezető tisztségviselők luxusköltéseinek visszafogását is szorgalmazza, ami már érezteti hatását az iparágban. Az év elején több nagy nemzetközi luxusipari cég, így a Burberry, a Gucci vagy a Louis Vuitton is bejelentette: visszafogja idén terjeszkedését Kínában.