A videomegosztó portál néhány kiválasztott üzemeltetővel tesztelné a prémiumajánlatokat. A csatornákon lévő tartalmakhoz néhány euróért bárki hozzáférhetne. 

Az AdAge értesülései szerint a Google arra készül, hogy a YouTube-on fizetős csatornákat indítson, illetve fizetőssé tegye egyes, jelenleg ingyenes tartalmak elérését. A koncertek, sportesemények, konferenciák élő közvetítései mellett népszerű YouTube-os csatornák websorozatairól lenne még szó, hogy a tévés modellhez hasonlóan az előfizetési díjért cserébe eltűnnek-e a reklámok a prémium csatornákról, arról egyelőre nincs információ. A világ első számú videomegosztója ezzel a lehetőséggel kívánja még vonzóbbá tenni annak lehetőségét, hogy a tartalomkészítők a televíziós próbálkozások helyett az interneten mutassák be műsoraikat.

TV-csatornák konkurenciái lennének

A platform a különösen népszerű csatornákat tenné fizetősekké. A YouTube az új konstrukcióval szeretne vonzóbbá válni a producerek és a hirdetési ügyfelek számára, s így csábítaná el őket a televízióadóktól. Az ajánlat a streaming-szolgáltatásokra nézve is veszélyes lehet, a Hulu vagy a Netflix könnyen új vetélytársat kaphat. A kiszivárgott információk alapján az oldal vezetői már megkerestek néhány producert azért, hogy fejlesszék ki a prémiumcsatornák üzleti modelljét. A produceri stúdiók között van a Machinima, a Maker Studios és a Fullscreen is. A javasolt havi átalánydíj 1 és 5 dollár között lenne. A tartalmak között lennének sorozatok, filmek és élő közvetítések. A számlázás minden esetben a pay-per-view eljárás alapján működne.

A fizetős modell bevezetése már a közeljövőben megtörténhet, a legvalószínűbb időpont a második negyedév. Először egy korlátozott kísérleti szakasz lesz és legfeljebb 25 csatornát tesznek fizetőssé. Hasonlóan a reklámbevételekhez a honlap és a csatornák tulajdonosai 45-55 százalékos arányban fogják elosztani egymás között az előfizetésekből származó összegeket. A videomegosztó lehetővé teszi majd, hogy a prémiumcsatornákon is lehessen reklámokat sugározni.

A YouTube tartalomgyárosai eddig a reklámbevételekből részesedve juthattak pénzhez, a szolgáltatás partnerei minden hónapban megkapják a videóik által generált reklámbevétel több mint 50 százalékát. Az új modell régóta pletykált bevezetése után mind a YouTube-hoz, mind a tartalomfeltöltőkhöz több pénz folyhat be, legalábbis exkluzív, érdekes tartalmak közzététele esetén.

A YouTube ugyanakkor azt kérte a partnereitől, hogy nagy óvatossággal kezeljék a kérdést, mert nem lehet tudni, hogy a felhasználók miként reagálnak majd a hírre, az emberek ugyanis megszokták, hogy a portálon ingyen férhetnek hozzá a tartalmakhoz. Az új modell mindenképpen előnyös lenne a platformnak, hiszen növelhetné a bevételeit és egyúttal csökkenthetné a hirdetési pénzektől való függését. "Már régóta azt az álláspontot képviseljük, hogy a különböző tartalmakhoz különböző fizetős modellekre van szükség. S mivel számos tartalomkészítő van azon a véleményen, hogy profitálnának az előfizetőkből, ezért foglalkozunk a kérdéssel" - közölte a YouTube egyik szóvivője.

Már régóta tervezik

A YouTube illetékesei jó ide beszélnek már az előfizetéses modellel való kísérletezésről, bár általában nagyon óvatosan fogalmaznak, és azt mondják, a különféle tartalomtípusokhoz megpróbálják megtalálni az optimális finanszírozási megoldást, és ez nem minden esetben a reklám. A tavalyi All Things Digital konferencián Salar Kamangar, a YouTube egytik vezetője egyenesen arról beszélt, hogy egy sor másod- és harmadvonalbeli kábeltévés csatornának a tartalmaik  online terjesztése (ami alatt nyilván a YouTube-bal való együttműködést értette) a túlélés záloga a konkurenciaharcban.

Az már 2011 márciusában ismertté vált, hogy a YouTube hollywoodi sztárokat szerződtetne az új tematikus csatornák arcának és a televízióadók konkurense lenne. Tavaly júliusban kiderült, hogy tovább nőhet a tematikus csatornák jelentősége. A profi és exkluzív, előfizetési díjért is kínálható tartalmak termelésére a Google tavaly 200 millió dolláros alapot hozott létre, amiből hollywoodi profikat, illetve lelkes, és a videómegosztón már sikeres amatőröket támogatott a videóik gyártásában (igaz, a hírek szerint novemberben az ilyen szerződések több mint felét felbontották).

A legsikeresebb YouTube-csatornák ma milliós nagyságrendű előfizetővel (ez ebben az esetben természetesen ingyenes feliratkozót jelent) rendelkeznek, és a rendszeresen jelentkező websorozatok epizódjait több tízmillióan nézik meg hetente. Ez a szám egy nagyságrendben van a legnézettebb tévés sorozatok premierkori amerikai nézettségével.