Várhatóan jövőre, fokozatosan vezetik be az elektronikus jegyrendszert Budapesten. A tömegközlekedési eszközöket így gyorsabban lehet majd igénybe venni, javul a díjszedés költséghatékonysága, ráadásul a bliccelőket is hatékonyabban szűrheti ki a Budapesti Közlekedési Központ.
A korszerű rendszerben fényképes, névre szóló chipes kártyákkal váltják fel a papír alapú bérleteket és jegyeket, a vonaljegyek helyett pedig időalapú jegyek lesznek. A ritkábban utazók érintésmentes fizetésre képes bankkártyákat is használhatnak a jegyek megváltásához.
Megvan a forrás - Indulhat a projekt
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a közelmúltban megkezdte a fővárosi elektronikus jegyrendszer bevezetésének előkészítését, amelyet a Fővárosi Közgyűlés megbízásából végeznek el. A forrást a BKK az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD) szerezheti meg, amely egy évig tartó tárgyalásokat követően jelezte, hogy 54,2 millió euró értékben hajlandó finanszírozni a projektet. A konkrét hitelszerződést a felek már nyár elején aláírhatják, ehhez már csak a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyására és a projekt EBRD általi további átvilágítására lesz szükség.
Az EBRD bejelentése után a BKK elindította a beszerzés előkészítését, a szerződéskötésre a nyertessel az év második felében kerülhet sor. A pályázaton nyertes cég feladata lesz az elektronikus jegyrendszer részletes megtervezése, a bevezetéséhez szükséges eszközök szállítása és telepítése, valamint a rendszer üzemeltetése. A rendszer bevezetése 2014-ben, fokozatosan, több ütemben várható, az előkészítés irányításával a főpolgármester Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg. Az elektronikus jegyrendszer a tervek szerint a NEK-el (Nemzeti Egységes Kártyarendszer) is kompatibilis lesz, tehát a két kártyarendszert műszakilag és szabályozásban is összehangolják.
Hogyan lehet fizetni?
A hagyományos bérletek helyett egy névre szóló, fényképes chipkártyát igényelhetnek az utasok, amely egy bankkártyához hasonlóan fog működni. A kártyához tartozó "számlát" a BKK fogja vezetni, ezen tartják majd nyilván a bérletet és a jegyekre váltható összeget is. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására, vagy a kártya elvesztése esetén annak letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére. Fontos emellett, hogy ahogy a BKK magvalósíthatósági vizsgálatában is szerepel, az ilyen kártyákat használó utasok a más fizetési módszerekkel szemben valószínűleg kedvezményes díjon utazhatnak majd.
A kártyák feltöltését online fizetéssel vagy telefonos ügyfélszolgálat és kihelyezett automaták segítségével is meg lehet majd tenni, illetve a hagyományos módon, jegypénztáraknál is. Emellett a rendszer az érintés nélküli bankkártyákat is képes lesz kezelni, így a jegyeket akár közvetlenül az utazás előtt, a fent említett fényképes igazolvány hiányában is gyorsan és kényelmesen lehet majd megvenni. A felhasznált jegyek vagy a napijegy árát az utazások másnapján vonják le a bankszámlákról. A rendszerben lehetőség lesz úgynevezett "smart" jegyekkel is utazni, ez egy papír alapú, egyedi azonosítóval ellátott jegy, amely azok számára lehet fontos, akik nem rendelkeznek fényképes BKK kártyával vagy érintésmentes bankkártyával.
Kedvező változások
Az utasok számára jó hír, hogy az eddig megszokott vonaljegyeket időalapú jegy váltja fel, amely az érvényességi idején belül korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Egyelőre még nem dőlt el, hogy az időalapú jegyek milyen hosszú időszakra szólnak majd, a tervek szerint 30 vagy 60 perces jegyekre lehet számítani.
Ezen kívül új jegyérvényesítőket is telepíteni fognak, amelyek segítségével egy napi költési limitet is be tudnak vezetni. Ennek lényege, hogy a jeggyel utazók ha egy napon és adott időn belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor utána aznap már nem von le a rendszer több pénzt az ügyfél kártyájáról. Ez akkor lehet előnyös például, ha az utas nem rendelkezik bérlettel, de egy napon belül a tervezettnél többet kell utaznia.
A jegyek és bérletek érvényességének ellenőrzését hordozható készülékek segítségével végzik majd el az ellenőrök, illetve a metró- és bizonyos HÉV-állomásokra automatikusan működő be- és kiléptető kapukat telepítenek. Az új technológiáktól a bliccelések számának jelentős visszaszorítását várják a BKK-nál, ami segítheti a közösségi közlekedés fenntartható finanszírozását.
A NEK létrehozásáról 2010-ben döntött a kormány azzal a céllal, hogy egységesítsék az állam által kibocsátott kártyákat, okmányokat és igazolványokat. Ennek eredményeképpen csökkenteni kívánják a kártyák és okmányok számát, illetve azokat több helyen is felhasználhatóvá akarják tenni.
Megvan a forrás - Indulhat a projekt
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a közelmúltban megkezdte a fővárosi elektronikus jegyrendszer bevezetésének előkészítését, amelyet a Fővárosi Közgyűlés megbízásából végeznek el. A forrást a BKK az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD) szerezheti meg, amely egy évig tartó tárgyalásokat követően jelezte, hogy 54,2 millió euró értékben hajlandó finanszírozni a projektet. A konkrét hitelszerződést a felek már nyár elején aláírhatják, ehhez már csak a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyására és a projekt EBRD általi további átvilágítására lesz szükség.
Az EBRD bejelentése után a BKK elindította a beszerzés előkészítését, a szerződéskötésre a nyertessel az év második felében kerülhet sor. A pályázaton nyertes cég feladata lesz az elektronikus jegyrendszer részletes megtervezése, a bevezetéséhez szükséges eszközök szállítása és telepítése, valamint a rendszer üzemeltetése. A rendszer bevezetése 2014-ben, fokozatosan, több ütemben várható, az előkészítés irányításával a főpolgármester Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg. Az elektronikus jegyrendszer a tervek szerint a NEK-el (Nemzeti Egységes Kártyarendszer) is kompatibilis lesz, tehát a két kártyarendszert műszakilag és szabályozásban is összehangolják.
Hogyan lehet fizetni?
A hagyományos bérletek helyett egy névre szóló, fényképes chipkártyát igényelhetnek az utasok, amely egy bankkártyához hasonlóan fog működni. A kártyához tartozó "számlát" a BKK fogja vezetni, ezen tartják majd nyilván a bérletet és a jegyekre váltható összeget is. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására, vagy a kártya elvesztése esetén annak letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére. Fontos emellett, hogy ahogy a BKK magvalósíthatósági vizsgálatában is szerepel, az ilyen kártyákat használó utasok a más fizetési módszerekkel szemben valószínűleg kedvezményes díjon utazhatnak majd.
A kártyák feltöltését online fizetéssel vagy telefonos ügyfélszolgálat és kihelyezett automaták segítségével is meg lehet majd tenni, illetve a hagyományos módon, jegypénztáraknál is. Emellett a rendszer az érintés nélküli bankkártyákat is képes lesz kezelni, így a jegyeket akár közvetlenül az utazás előtt, a fent említett fényképes igazolvány hiányában is gyorsan és kényelmesen lehet majd megvenni. A felhasznált jegyek vagy a napijegy árát az utazások másnapján vonják le a bankszámlákról. A rendszerben lehetőség lesz úgynevezett "smart" jegyekkel is utazni, ez egy papír alapú, egyedi azonosítóval ellátott jegy, amely azok számára lehet fontos, akik nem rendelkeznek fényképes BKK kártyával vagy érintésmentes bankkártyával.
Kedvező változások
Az utasok számára jó hír, hogy az eddig megszokott vonaljegyeket időalapú jegy váltja fel, amely az érvényességi idején belül korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Egyelőre még nem dőlt el, hogy az időalapú jegyek milyen hosszú időszakra szólnak majd, a tervek szerint 30 vagy 60 perces jegyekre lehet számítani.
Ezen kívül új jegyérvényesítőket is telepíteni fognak, amelyek segítségével egy napi költési limitet is be tudnak vezetni. Ennek lényege, hogy a jeggyel utazók ha egy napon és adott időn belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor utána aznap már nem von le a rendszer több pénzt az ügyfél kártyájáról. Ez akkor lehet előnyös például, ha az utas nem rendelkezik bérlettel, de egy napon belül a tervezettnél többet kell utaznia.
A jegyek és bérletek érvényességének ellenőrzését hordozható készülékek segítségével végzik majd el az ellenőrök, illetve a metró- és bizonyos HÉV-állomásokra automatikusan működő be- és kiléptető kapukat telepítenek. Az új technológiáktól a bliccelések számának jelentős visszaszorítását várják a BKK-nál, ami segítheti a közösségi közlekedés fenntartható finanszírozását.
A NEK létrehozásáról 2010-ben döntött a kormány azzal a céllal, hogy egységesítsék az állam által kibocsátott kártyákat, okmányokat és igazolványokat. Ennek eredményeképpen csökkenteni kívánják a kártyák és okmányok számát, illetve azokat több helyen is felhasználhatóvá akarják tenni.
0 Megjegyzések