DKV szolgálati utasításban tiltotta meg a mozgáskorlátozottak számára a az elektromos mopeddel történő utazást.
A társaság kitart álláspontja mellett: elektromos mopedekkel továbbra sem lehet felszállni az autóbuszokra.
Még a múlt év októberében írtunk arról, hogy egy olvasónk Parkionson-kórban szenvedő férjét, aki elektromos mopeddel közlekedik, nem engedték fel a helyi járatos autóbuszra egy 2012. július elején hozott korlátozó szolgálati utasítás alapján. Az indoklásban az szerepelt, hogy a közlekedési vállalat a többi utas és a moped használójának biztonsága érdekében hozta ezt a döntést. Olvasónk, akinek ezzel lényegesen nehezebb lett a közlekedése, illetve emiatt nem jutott el több orvosi kezelésre sem, az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult, mert az intézkedést sérelmesnek tartotta.
A hatóság – két hasonló esetben is − megállapította, hogy a DKV Zrt. megsértette az olvasónk férjével szemben az egyenlő bánásmód követelményét, amikor megtiltotta az elektronos mopeddel történő utazást. A hatóság határozatban tiltja meg a jogsértő magatartás jövőbeni folytatását, s kötelezi a társaságot, hogy a határozatot, anonim módon 90 napig elérhetővé tegye a honlapján. Az ügyben közigazgatási eljárásban fellebbezésnek helye nincs, ám a DKV Zrt. bírósághoz fordul.
Kerekesszékkel lehet, mopeddel nem
Az Alaptörvény szerint mindenkinek joga van a szabad mozgáshoz és tartózkodási helye megválasztásához.
Az Alaptörvényben meghatározott jogokat nem is vitatja a DKV Zrt., ám azt, hogy mikor minősül járműnek egy moped és mikor gyalogosnak, azt már igen.
A jogszabály szerint az olyan eszközöket, amelyek a mozgásukban korlátozott emberek közlekedésére szolgálnak és kézi erővel hajtottak, vagy gépi meghajtásúak, de önerejükből nem képesek 10 km/h óra sebességnél gyorsabban haladni nem minősülnek járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosnak számítanak. Az ügyben megkeresett Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalának állásfoglalása szerint az EL-GO típusú elektromos mopedek nem minősülnek járműnek, azonban a mopedek szállíthatóságára vonatkozóan nem adnak egyértelmű irányvonalat. − Társaságunk továbbra is fenntartja álláspontját, arra vonatkozóan, hogy ezen elektromos mopedek – amelyek egy feltöltéssel akár 40 km-t is megtehetnek – biztonságos szállítása nem megoldott, továbbá műszaki jellegükből adódóan, a járműveken a kerekesszékek számára kialakított és fenn tartott helyen történő elszállítására vonatkozó előírásoknak nem felelnek meg. Gondolok itt a kerekesszékek rögzítésére, valamint a kijelölt hely kisebb, mint az említett elektromos mopedek – mondta Csohány Andrea a DKV Zrt. kommunikációs munkatársa. Hozzátette: a közlekedési társaság, álláspontjának megerősítésére, a Nemzeti Közlekedési Hatóság állásfoglalásának a figyelembe vétele mellett, újabb bejegyzett közlekedési igazságügyi szakértői véleményt kért.
Az Egyenlő Bánásmód Hatóság megállapítása szerint az elektromos moped mágneses fékkel rendelkezik, így biztonságosan rögzíthető és elfér a kerekesszékek számára fenntartott helyen, tehát az utazásból való kizárás mindenképpen elkerülhető lett volna.
A hatóság határozatát a DKV Zrt. is megkapta, ám az abban foglaltak ellenére továbbra is fenntartja korábbi álláspontját, miszerint az EL-GO típusú moped szállítása járműveiken veszélyes, ezért a DKV Zrt. élni kíván fellebbezési jogával.
A gond csak az, hogy azoknak a mozgásukban korlátozott embereknek, akiknek könnyebbséget jelent az elektromos moped, nem oldódik meg a helyzetük.
0 Megjegyzések