Művészetterápiás programot indított alsó tagozatos gyerekeknek a Magyar Művészetterápiás Társaság: a foglalkozásokon a szorongásos és részképesség zavarban szenvedő gyerekeket képzőművészeti és drámapedagógiai módszerekkel segítik a szakemberek az iskolai környezetbe való könnyebb beilleszkedéshez.
Magyarország négy településén hatvannégy alsós gyermek számára indított foglalkozásokat a Magyar Művészetterápiás Társaság a MOL Új Európa Alapítvány támogatásával. A 2012/2013-as tanévben Isaszegen, Szederkényben, Harkányban és Szennán zene-, mozgás-, képzőművészeti és drámapedagógiai foglalkozásokat tartanak az egyesület szakemberei a helyi általános iskolákban - tájékoztatott Dukits Dalma zeneterapeuta, a társaság elnöke.
A szervezet Szívvel-kézzel elnevezésű programjába került gyerekek az iskolai életbe való beilleszkedésükhöz kapnak támogatást. Kiválasztásukban a helyi iskolák pedagógusai működtek közre a társaság szakmai szempontrendszere alapján.
A program célja, hogy a diákok megtalálják egyéni motivációjukat, fejlődjön önértékelésük, önismeretük, kommunikációs képességük és a tanuláshoz való viszonyuk. "Elsősorban szorongó és részképesség-zavaros gyerekek alkotják a nyolc fős csoportokat, akikkel művészetterapeuta és zeneterapeuta szakembereink dolgoznak. A tíz foglalkozásból álló programban játékos módszerekkel segítünk a hozzánk járó gyerekeknek, hogy jobban ki tudják és ki merjék fejezni magukat, könnyebben megtalálják a közös hangot társaikkal" - részletezte Dukits Dalma.
A foglalkozásokra minden helyszínen azonos tematikával kerül sor. A terápiás folyamatban egyaránt szerepet kapnak a mozgás- és tánc-, képzőművészeti-, zenei- és drámapedagógiai elemek. Az órákat diplomás művészetterapeuták vezetik heti rendszerességgel, akiknek munkáját szakmai koordinátor segíti.
A program zárásaként nyílt csoportfoglalkozásokat rendeznek az iskolai tanév felénél és az év végén. Azokon a szülők gyermekeikkel együtt részt vehetnek a közös játékban, így lehetőségük nyílik betekinteni a csoport működésébe, és megnézhetik gyermekeiket, hogyan működnek együtt a többiekkel.
"Nem ritka, hogy nemcsak a szülők, hanem a gyerekek tanárai is bekapcsolódnak az utolsó foglalkozásokba, így teljesebb képet kaphatnak az ott végzett munkáról, és diákjaikat az iskolaitól eltérő környezetben, egészen más oldalukról is megismerhetik. Az utolsó, nyitott alkalmon a szülők és a gyermekek a terapeutával közösen értékelik az elvégzett munkát, megosztva egymással tapasztalataikat" - fogalmazott a szakember.
Harkányban az első és második osztályosok foglalkozásai már véget értek, a folytatásban februártól a harmadik és negyedik osztályosok részvételével indulnak foglalkozások: az osztályhoz való felzárkózásban, valamint a részképességi problémák fejlesztésében segítenek nekik a szakemberek.
A fejlesztő foglalkozásokat tavaly indította el a társaság a Baranya megyei Bóly általános iskolájának első és második osztályában. A szervezők bíznak abban, hogy jövőre az ideinél is több városban indulhat el a program, még több iskola részvételével.
A művészetterápia elsősorban csoportos keretek között alkalmazott terápiás eljárás, amely komoly pszichiátriai megbetegedésekben és egyéb pszichés zavarokban szenvedő betegeknél egyaránt használatos. Alapgondolata, hogy a pszichés sérülés többnyire együtt jár az érzelmek felborulásával, az önkifejezés gátoltságával és a kapcsolatrendszerek beszűkülésével, s hogy ezek a művészi élmény tapasztalásán keresztül (passzív befogadás) vagy cselekvő részvétellel (kreatív aktivitás) enyhíthetők és oldhatók.
A betegség típusa és a betegek személyisége határozza meg, hogy a nem verbális kifejezésformák: mozgás, (tánc), rajz, zene, ének – eredményesebbek-e, vagy a szavak közvetítésével érvényesülők (drámajáték, színielőadás). A művészi élményen, a katarzison keresztül egyrészt lehetőség nyílik a betegek jobb megismerésére, betegségük árnyaltabb diagnózisára, beszűkült emberi kapcsolataik kitágítására, másrészt saját indulataik áttételes levezetésére, érzéseik megfogalmazására vagy vágyaik kifejezésére. Sok esetben – különösen a képzőművészeteknél – a művészetterápiás élmény meghatározó lehet az egyén művészi pályafutásában is.
A program célja, hogy a diákok megtalálják egyéni motivációjukat, fejlődjön önértékelésük, önismeretük, kommunikációs képességük és a tanuláshoz való viszonyuk. "Elsősorban szorongó és részképesség-zavaros gyerekek alkotják a nyolc fős csoportokat, akikkel művészetterapeuta és zeneterapeuta szakembereink dolgoznak. A tíz foglalkozásból álló programban játékos módszerekkel segítünk a hozzánk járó gyerekeknek, hogy jobban ki tudják és ki merjék fejezni magukat, könnyebben megtalálják a közös hangot társaikkal" - részletezte Dukits Dalma.
A foglalkozásokra minden helyszínen azonos tematikával kerül sor. A terápiás folyamatban egyaránt szerepet kapnak a mozgás- és tánc-, képzőművészeti-, zenei- és drámapedagógiai elemek. Az órákat diplomás művészetterapeuták vezetik heti rendszerességgel, akiknek munkáját szakmai koordinátor segíti.
A program zárásaként nyílt csoportfoglalkozásokat rendeznek az iskolai tanév felénél és az év végén. Azokon a szülők gyermekeikkel együtt részt vehetnek a közös játékban, így lehetőségük nyílik betekinteni a csoport működésébe, és megnézhetik gyermekeiket, hogyan működnek együtt a többiekkel.
"Nem ritka, hogy nemcsak a szülők, hanem a gyerekek tanárai is bekapcsolódnak az utolsó foglalkozásokba, így teljesebb képet kaphatnak az ott végzett munkáról, és diákjaikat az iskolaitól eltérő környezetben, egészen más oldalukról is megismerhetik. Az utolsó, nyitott alkalmon a szülők és a gyermekek a terapeutával közösen értékelik az elvégzett munkát, megosztva egymással tapasztalataikat" - fogalmazott a szakember.
Harkányban az első és második osztályosok foglalkozásai már véget értek, a folytatásban februártól a harmadik és negyedik osztályosok részvételével indulnak foglalkozások: az osztályhoz való felzárkózásban, valamint a részképességi problémák fejlesztésében segítenek nekik a szakemberek.
A fejlesztő foglalkozásokat tavaly indította el a társaság a Baranya megyei Bóly általános iskolájának első és második osztályában. A szervezők bíznak abban, hogy jövőre az ideinél is több városban indulhat el a program, még több iskola részvételével.
A művészetterápia elsősorban csoportos keretek között alkalmazott terápiás eljárás, amely komoly pszichiátriai megbetegedésekben és egyéb pszichés zavarokban szenvedő betegeknél egyaránt használatos. Alapgondolata, hogy a pszichés sérülés többnyire együtt jár az érzelmek felborulásával, az önkifejezés gátoltságával és a kapcsolatrendszerek beszűkülésével, s hogy ezek a művészi élmény tapasztalásán keresztül (passzív befogadás) vagy cselekvő részvétellel (kreatív aktivitás) enyhíthetők és oldhatók.
A betegség típusa és a betegek személyisége határozza meg, hogy a nem verbális kifejezésformák: mozgás, (tánc), rajz, zene, ének – eredményesebbek-e, vagy a szavak közvetítésével érvényesülők (drámajáték, színielőadás). A művészi élményen, a katarzison keresztül egyrészt lehetőség nyílik a betegek jobb megismerésére, betegségük árnyaltabb diagnózisára, beszűkült emberi kapcsolataik kitágítására, másrészt saját indulataik áttételes levezetésére, érzéseik megfogalmazására vagy vágyaik kifejezésére. Sok esetben – különösen a képzőművészeteknél – a művészetterápiás élmény meghatározó lehet az egyén művészi pályafutásában is.
0 Megjegyzések