Világsztárokkal lép fel a budapesti Művészetek Palotájában február közepén az évtizedek óta Németországban élő Leslie Mandoki (Mándoki László), aki azonban nem január eleji hatvanadik születésnapját, hanem jam session formációjának két évtizedes fennállását ünnepli a koncerttel.
Korábbi bejelentés szerint az eseményen közreműködik Jack Bruce (Cream), Bobby Kimball (Toto), Chris Thompson (Manfred Mann's Earth Band), Nick van Eede (Cutting Crew), Greg Lake (Emerson Lake & Palmer), Randy Brecker, Bill Evans, Al Di Meola, John Helliwell (Supertramp), Peter Maffay, Chaka Khan.
Leslie Mandoki a Münchenhez közeli Tutzingban lévő stúdiókomplexumában - Chaka Khannal közös detroiti és Al Di Meolával való New York-i fellépésére készülődve - az MTI-nek arról beszélt, hogy egy napig próbálnak a budapesti fellépés előtt közösen. "Mindenkinek játsszuk egyik-másik klasszikusát, és a Soulmates-nótákat".
Egyelőre három és fél órás a tervezett repertoár, amiből még húzniuk kell. Hogy mi esik ki, arról végső esetben a zenekarvezető dönt.
Az időzítés kapcsán Mandoki azt mondta, miközben legutóbbi stúdióalbumán is az a hitvallás szerepel, hogy "I am ageing but not getting old" (azaz korosodom, de nem vagyok öreg), a nagy művészek - köztük Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain vagy Amy Winehouse - példája pedig azt mutatja, hogy "a zenésznek 27 évesen meg kell halnia".
"Nekem ez nem jött össze, azóta a huszonnyolcadik évemben vagyok" - mondta a zenész-producer. Hozzátette: eszébe nem jutott, hogy nagy eseménnyé tegye saját 60. születésnapját. Eredetileg arra gondolt zenész barátaival, hogy a Man Doki Soulmates elnevezésű formáció fennállását ünneplik meg.
Egy-egy koncertet terveztek Münchenben, Berlinben és Budapesten, de végül csak az utolsó helyszín maradt, hogy minden figyelmet erre összpontosítsanak - jegyezte meg. "Ez egy ilyen kis hazafias dolog volt a részemről" - mondta. A delegációval kétszáz ember érkezik Budapestre, a nemzetközi zenei élet mellett a német kormány, az ottani gazdasági és médiaélet számos vezetője, de a bajor miniszterelnök is ott lesz a magyar fővárosban.
Saját életéről szólva Mandoki elmondta: azért disszidált 1975-ben a később sikeres hollywoodi rajzfilmessé váló Csupó Gáborral és a máig vele zenélő Szűcs Lászlóval, mert világsztárokkal szerettek volna együtt dolgozni, és erre itthon nem volt lehetőségük.
"Mi kijöttünk a biztosba, az igazi kalandorok otthon maradtak" - fogalmazott. Megjegyezte: ha a Kádár-rendszer engedi, Magyarország több sztárt is adhatott volna a nemzetközi zenei életnek. Példaként Demjén Ferencet, Horváth Charlie-t, a Szörényi-Bródy párost és a Syrius együttest említette. Utóbbiak kapcsán azt mondta, ez a két csapat volt az, amelyik nem állami dotációval koncertezett külföldön, "őket tényleg meghívták".
Arról, hogy kiből válhatna a mai magyarországi zenészek közül európai vagy világsztár, Leslie Mandoki az MTI-nek azt mondta, "Ákos bármikor lehetne", de amikor a kilencvenes évek közepén a Disney-nek dolgozva behozta volna őt a Tarzan és a Mackótestvér című rajzfilmeken keresztül "Phil Collins magyar hangjának, akkor összedőlt az egész világon a lemezipar, és nem kerestek éppen új tehetségeket". Lehetséges nemzetközi sztárként említette Zsédát is.
Leslie Mandoki szólt arról is, hogy munkája egy részét olyan speciális megbízások teszik ki, mint például választási vagy reklámkampányok zenéinek megírása. Dolgozik a Daimler és a Volkswagen konszernnek, a Bayern Münchennek, Vlagyimir Klicskónak és a német CDU/CSU pártszövetségnek egyaránt.
"Minden művésznek van egy imázsa. Arról, amit mi csinálunk, az az általános benyomás, hogy akadémikus szinten mindent meg tudunk oldani" - magyarázta. Mandoki szerint ezért nem a marketingfőnök vagy egy ügynökség keresi meg őket, hanem az adott szervezet első számú vezetője, legyen szó egy konszern vezérigazgatójáról vagy Angela Merkel német kancellárról. "Innen eddig minden megrendelő elégedetten távozott".
A számára nemzetközi ismertséget hozó Dschingis Khan együttes és dal kapcsán arról beszélt az MTI-nek, hogy sokáig nem szívesen nyilatkozott erről az időszakról, mert attól tartott, az Eurovíziós Dalfesztiválon 1979-ben elért negyedik hely miatt a csapatban töltött 16 hónappal többet fognak foglalkozni, mint karrierje 72 platinalemezt hozó többi állomásával.
"Mai szemmel nézve kicsit eltoltam: élvezhettem is volna a dolgot, de én nagyon utáltam. Akkor Miles Davis, Al Di Meola és a Jethro Tull által képviselt világból félreértések sorozata révén jutottam el oda, hogy elénekeljem ezt a nótát azzal, hogy a részvételért cserébe felvehetem saját dzsesszrock albumomat. Amikor kitör a sztársággal járó tömeghisztéria, az ember saját magát látja a magazinok zömének címlapján, és a lakása előtt sikító tinilányok tépik le magukról a ruhát, akkor egy kicsit megijedsz magadtól, mert más miatt kezdtél el zenélni" - mondta Leslie Mandoki a Dschingis Khan-korszakról.
Leslie Mandoki a Münchenhez közeli Tutzingban lévő stúdiókomplexumában - Chaka Khannal közös detroiti és Al Di Meolával való New York-i fellépésére készülődve - az MTI-nek arról beszélt, hogy egy napig próbálnak a budapesti fellépés előtt közösen. "Mindenkinek játsszuk egyik-másik klasszikusát, és a Soulmates-nótákat".
Egyelőre három és fél órás a tervezett repertoár, amiből még húzniuk kell. Hogy mi esik ki, arról végső esetben a zenekarvezető dönt.
Az időzítés kapcsán Mandoki azt mondta, miközben legutóbbi stúdióalbumán is az a hitvallás szerepel, hogy "I am ageing but not getting old" (azaz korosodom, de nem vagyok öreg), a nagy művészek - köztük Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain vagy Amy Winehouse - példája pedig azt mutatja, hogy "a zenésznek 27 évesen meg kell halnia".
"Nekem ez nem jött össze, azóta a huszonnyolcadik évemben vagyok" - mondta a zenész-producer. Hozzátette: eszébe nem jutott, hogy nagy eseménnyé tegye saját 60. születésnapját. Eredetileg arra gondolt zenész barátaival, hogy a Man Doki Soulmates elnevezésű formáció fennállását ünneplik meg.
Egy-egy koncertet terveztek Münchenben, Berlinben és Budapesten, de végül csak az utolsó helyszín maradt, hogy minden figyelmet erre összpontosítsanak - jegyezte meg. "Ez egy ilyen kis hazafias dolog volt a részemről" - mondta. A delegációval kétszáz ember érkezik Budapestre, a nemzetközi zenei élet mellett a német kormány, az ottani gazdasági és médiaélet számos vezetője, de a bajor miniszterelnök is ott lesz a magyar fővárosban.
Saját életéről szólva Mandoki elmondta: azért disszidált 1975-ben a később sikeres hollywoodi rajzfilmessé váló Csupó Gáborral és a máig vele zenélő Szűcs Lászlóval, mert világsztárokkal szerettek volna együtt dolgozni, és erre itthon nem volt lehetőségük.
"Mi kijöttünk a biztosba, az igazi kalandorok otthon maradtak" - fogalmazott. Megjegyezte: ha a Kádár-rendszer engedi, Magyarország több sztárt is adhatott volna a nemzetközi zenei életnek. Példaként Demjén Ferencet, Horváth Charlie-t, a Szörényi-Bródy párost és a Syrius együttest említette. Utóbbiak kapcsán azt mondta, ez a két csapat volt az, amelyik nem állami dotációval koncertezett külföldön, "őket tényleg meghívták".
Arról, hogy kiből válhatna a mai magyarországi zenészek közül európai vagy világsztár, Leslie Mandoki az MTI-nek azt mondta, "Ákos bármikor lehetne", de amikor a kilencvenes évek közepén a Disney-nek dolgozva behozta volna őt a Tarzan és a Mackótestvér című rajzfilmeken keresztül "Phil Collins magyar hangjának, akkor összedőlt az egész világon a lemezipar, és nem kerestek éppen új tehetségeket". Lehetséges nemzetközi sztárként említette Zsédát is.
Leslie Mandoki szólt arról is, hogy munkája egy részét olyan speciális megbízások teszik ki, mint például választási vagy reklámkampányok zenéinek megírása. Dolgozik a Daimler és a Volkswagen konszernnek, a Bayern Münchennek, Vlagyimir Klicskónak és a német CDU/CSU pártszövetségnek egyaránt.
"Minden művésznek van egy imázsa. Arról, amit mi csinálunk, az az általános benyomás, hogy akadémikus szinten mindent meg tudunk oldani" - magyarázta. Mandoki szerint ezért nem a marketingfőnök vagy egy ügynökség keresi meg őket, hanem az adott szervezet első számú vezetője, legyen szó egy konszern vezérigazgatójáról vagy Angela Merkel német kancellárról. "Innen eddig minden megrendelő elégedetten távozott".
A számára nemzetközi ismertséget hozó Dschingis Khan együttes és dal kapcsán arról beszélt az MTI-nek, hogy sokáig nem szívesen nyilatkozott erről az időszakról, mert attól tartott, az Eurovíziós Dalfesztiválon 1979-ben elért negyedik hely miatt a csapatban töltött 16 hónappal többet fognak foglalkozni, mint karrierje 72 platinalemezt hozó többi állomásával.
"Mai szemmel nézve kicsit eltoltam: élvezhettem is volna a dolgot, de én nagyon utáltam. Akkor Miles Davis, Al Di Meola és a Jethro Tull által képviselt világból félreértések sorozata révén jutottam el oda, hogy elénekeljem ezt a nótát azzal, hogy a részvételért cserébe felvehetem saját dzsesszrock albumomat. Amikor kitör a sztársággal járó tömeghisztéria, az ember saját magát látja a magazinok zömének címlapján, és a lakása előtt sikító tinilányok tépik le magukról a ruhát, akkor egy kicsit megijedsz magadtól, mert más miatt kezdtél el zenélni" - mondta Leslie Mandoki a Dschingis Khan-korszakról.
0 Megjegyzések