Rendszeresen felvetődik a kérdés, különösen, ha érintettek vagyunk egy idős hozzátartozónk személyében: vajon meddig vezessenek autót az idős emberek?



Mialatt komolyabb jelét nem is vesszük észre rajtuk a különféle időskori bántalmaknak, féltjük őket, mert azért már nem olyan állapotban ülnek a volán mögé, mint néhány évvel ezelőtt. De az is igaz, hogy egyes felmérések és szakemberek tapasztalatai azt mutatják, hogy a legtöbb (krónikus) betegség több bajt okozhat autóvezetés közben, mint az emelkedett korból eredő esetleges probléma. De mi az, amit nagyjából tudnunk kell ahhoz, hogy eldöntsük: teljes biztonsággal vezethet-e autót az a személy, aki már szenior korba lépett, vagy jobb, ha végleg leteszi a slusszkulcsot?

Egy bizonyos életkor elérése után sok családban vitatkoznak arról, hogy vezethet-e még autót a nagypapa, nagymama. Pedig, bár kissé alacsonyabb sebességgel halad az úton, mint régen, úgy vesszük észre, koros rokonunk reflexei csak nagyon enyhe lassulást mutatnak. De azért sokszor okkal aggódunk. A józan ész azt diktálja: ha a vezetés a legkisebb kockázattal is jár, jobb abbahagyni.

Természetesen a magas életkor önmagában nem elég ok rá. Az igaz, hogy az évek múlásával az autóvezetéssel összeférhetetlen betegségek száma egyre nő, de elvileg lehetünk alkalmatlanok a vezetésre 20 éves korban, és alkalmasak 80 éves korban is – hangsúlyozzák a vezetés biztonságával foglalkozó szakemberek. Körültekintően kell tehát eljárnia a vezetői engedély kiadását vagy meghosszabbítását lehetővé tevő orvosoknak egy bizonyos életkor elérése után, és fel kell hívniuk a figyelmet a páciens olyan betegségeire, korral járó problémáira, melyek akadályát képezhetik a biztonságos vezetésnek.

Kutatási eredmények alapján példával illusztráljuk azt a tényt, hogy sokan nem vesznek tudomást az autózást súlyosan veszélyeztető bajaikról – akár beléptek már a szenior korba, akár nem. (De természetesen az időseknek fokozottan kell figyelniük fizikai vagy pszichés problémáikra.) Míg tehát a szemüveget viselő emberek általában járnak szemészetre, és ellenőriztetik a látásukat, azok, akik nem hordanak pápaszemet, sokszor nincsenek is tisztában vele, hogy autóvezetés közben mennyire látnak jól (főként az átlagostól eltérő időjárási viszonyok mellett). Születtek már olyan tanulmányok, melyek azt mutatják: a jogosítvánnyal rendelkező férfiak fele, a nőknek egyharmada nem lát teljesen jól vezetés közben…



Számos betegség, testi-lelki bántalom jelentheti akadályát a vezetői engedély megszerzésének vagy megújításának. Első helyen persze a jelentősen korlátozott vizuális funkciókról (5/10 alatti látásélesség, nem megfelelő kontrasztérzékenység stb.) van szó, azután pedig olyan betegségekről, melyek rossz közérzetet, netán rosszullétet vonhatnak maguk után a volán mellett (különböző szívbetegségek, cukorbaj, epilepszia stb.).

Az időskori alkalmassággal kapcsolatban egy németországi példa: az ottani jogszabályok értelmében nincs életkorhoz kötött korlátozás az autóvezetés tekintetében. Az Európai Unió legtöbb tagállamban viszont azt szorgalmazzák, hogy 75 év felett az autóvezetői képességet ellenőrizni kell, rendszeresen történő felülvizsgálatok útján.

A vezetői engedély egészségügyi szempontból történő kiadhatóságával illetve meghosszabbításával kapcsolatos döntések természetesen esetenként változóak, egy adott országon belül is. Az orvosok manapság inkább a globális egészségi állapotot értékelik, továbbá az autóvezetők egyéni lehetőségeit. Idős korban a romló vizuális képességek, az esetlegesen lassuló reakcióidő vizsgálatára fokozottabban kell figyelniük a szakembereknek, az amúgy is gyakran meglévő (krónikus) betegségek súlyossága mellett. Európában 27 államból 13 követeli meg az előzetes orvosi vizsgálatot a vezetői engedély kiadásakor. 16 ország pedig felügyeli az idős autóvezetők egészségi állapotát, növelve a vizsgálatok gyakoriságát az életkor emelkedésével.

Annak eldöntésére, hogy alkalmas-e még idős hozzátartozónk az autóvezetésre (és aggódunk is emiatt), mert kételyek merültek fel bennünk, természetesen a leghelyesebb, ha azonnal konzultálunk a háziorvossal, aki továbbküldheti az idős személyt szakorvosi vizsgálatokra. Azért néhány jó tanács, melyet adhatunk már azt megelőzően is:

- ha lassulnak a reflexek, korlátozni kell a vezetési útvonalat a már régóta jól ismert szakaszokra.
az idős személy ne vezessen csúcsforgalom idején, és kerülje az éjszakai vagy szélsőséges időjárási viszonyok mellett történő vezetést.

- azonfelül, ha gyakran eltéved, megszegi a közlekedési szabályokat vagy okoz a figyelem lankadásából, a koncentráló képesség hanyatlásából eredő, akár kisebb balesetet is, abba kell hagyni az autóvezetést.