„Gyöngyökkel
gyökereztél”
címmel Gyöngy Enikő zománc- és ötvösművész képeiből
és ékszereiből nyílik kiállítás január 18-án
(pénteken) 17 órakor
a DMK Józsai Közösségi Házában (Debrecen-Józsa, Szentgyörgyfalvi u.
9.).
Köszöntőt mond:
Somogyi
Béla alpolgármester. A kiállítást megnyitja: Láposi Terka. Közreműködik: Bárdosi Ildikó népdalénekes.
A kiállítás február 18-ig látogatható munkanapokon 10-19 óráig,
szombatonként 9-13 óráig.
Gyöngy Enikő 1963-ban született Debrecenben. 1983 óta foglalkozik
tűzzománccal. Érdeklődése kezdettől az ősi aranyműves zománctechnikákra, ezen
belül is kiemelten a rekeszzománc művelésére irányul. Mesterei: Cs. Uhrin
Tibor, Makoldi Sándor, Kátai Mihály festőművészek, Pap Gábor művészettörténész
és Molnár V. József magyarságkutató. Fő tevékenységi területe a rekeszzománc
képek és rekeszzománc ékszerek készítése.
1987-től 1998-ig tagja a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületnek,
megalakulása óta tagja a Tűzzománcművészek Magyar Társaságának, majd 1998-tól
a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesülete iparművészeti tagozatának. 1993-ban kezdte el tanítani a
zománcművességet a Debreceni
Művészeti és Kézműipari Szakiskolában (ma: Kós Károly Művészeti Szakképző
Iskola). 1997-ben létrehozta a zománcművészet egykori rangjának helyreállítását
célzó alkotóközösséget, a Gyöngy-Ház Zománcműhelyt, melynek munkájában
tanítványai és gyermekei is részt vesznek.
Gyöngy Enikő szakmai zsinórmértéke az alkotásban a Szent Korona. Nem
pusztán úgy, mint zománcművészeti remekmű vagy áhitattal szemlélt történelmi
relikvia, hanem számára a teljesség kifejezője.
A kiállítást ihlető ima:
„Fehér
rózsa Mária,
gyöngyökkel gyökereztél,
arannyal bimbóztál.
Ég szülted Földedet,
szülted Szent Annát,
Szent Anna szülte Máriát,
Máriám szülte kicsi fiát.
Házunk szögletén négy angyal őröz
kakasszóllástól piros hajnal hasadtáig,
ablakunkba Boldogasszon,
az ajtóba Jézus Krisztus...”
gyöngyökkel gyökereztél,
arannyal bimbóztál.
Ég szülted Földedet,
szülted Szent Annát,
Szent Anna szülte Máriát,
Máriám szülte kicsi fiát.
Házunk szögletén négy angyal őröz
kakasszóllástól piros hajnal hasadtáig,
ablakunkba Boldogasszon,
az ajtóba Jézus Krisztus...”
(Tánczos Vilmos gyűjtéséből)
Gyöngy
Enikő így vall a zománcművészethez fűződő kapcsolatáról:
„Mindig is
érdekelt, honnan erednek a gyöngyök. Akár személyes értelemben, akár mint a
tenger kincsei…A választ a népi imádságainkban találtam meg, hiszen közös
a gyökérzetünk. Amikor rátaláltam a zománcra, és alkotni kezdtem, hamar
rájöttem, hogy nem én „találom ki” a képek tartalmát. Megszólított
egy gondolat, és makacsul visszatért, nem hagyott nyugodni. A Máriaság, a
Szűzanya, mint téma, kezdettől ilyen volt: számtalan módon „jelentette
magát”, amikor az ékszerrel foglalkoztam/foglalkozom, a
„könnyei” képében, mint gyöngyök, vagy egész gyöngysorok. A
kiállítás címéül választott sor egy gyönyörű archaikus népi imádságból való.
Amikor elolvastam Tánczos Vilmos könyvében, mélységesen megérintett, s ekkor
értettem meg, hogy honnan a közös gyökérzet: ilyen személyes, ilyen közvetlen
számomra az alkotás, mint amilyenek ezek a belülről fakadó vallomások, olyan
közvetlenek, mint amilyen áttétel nélküliek a Teremtőhöz, a Fiához, vagy éppen
az Édesanyjához szóló ősi fohászok. Minden zománc egy-egy személyes ima, amin
keresztül nem csak én üzenek…”
0 Megjegyzések