A tervek szerint 2014 tavaszán 15 Alstom-szerelvény szállítja majd a 4-es metró vonalán az utasokat, az első már megérkezett Budapestre. A prototípust jelenleg a kelenföldi járműtelepen tárolják, ahol megkezdték a kocsik tesztelését is.

Februárban végezhet az Alstom a 4-es metróvonalra szánt automata szerelvény tesztelésével, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elkezdheti vizsgálni az eredményeket, majd dönthet a típusengedély kiadásáról – közölte Gallatz Zoltán, az Alstom Transport ügyfélkapcsolati igazgatója hétfőn a 4-es metró járműtelepén tartott sajtótájékoztatón. Elmondása szerint az ütemtervnek megfelelően zajlanak a próbafutások.

Tesztüzemben a prototípus

A szerelvényt tavaly októberben kezdték el tesztelni Franciaországban, ott 54-féle próbát végeztek, majd Budapestre szállították a járművet, és a 2-es vonalon folytatták a munkát. A 4-es vonalon az ellenőrző teszteket és a tartampróbát végzik a BKV-val és a hatóságokkal közös ütemterv alapján.


A szerelvény mindennap reggel 6-tól este 6-ig fut a Kelenföldi pályaudvar és a Móricz Zsigmond körtér közötti 3,4 kilométeres pályaszakaszon, minden állomáson ajtót nyit, és minden harmadik megállásnál akadályérzékelést is vizsgálnak. A metrón 90 tonnányi extrém terhelés van, ezzel ezer kilométert fut majd.

15 szerelvény fut majd a 4-es vonalán

A jogi problémák sokkal inkább veszélyeztetik a 4-es metró átadását, mint a műszaki feltételek. A főpolgármester szerint nem a műszaki feltételeken, hanem a jogi kérdések rendezésén múlik, hogy 2014 tavaszán át tudják-e adni a 4-es metrót. Tarlós István az M1 Ma reggel című műsorában január 2-án arról beszélt, hogy a hat-hét éve kötött szerződések nyomán jogi problémák, többletkövetelések álltak elő, amelyek sokkal inkább veszélyeztetik a metróvonal átadását, mint a műszaki feltételek.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója kérdésre válaszolva azt mondta, a teszteket addig ismétlik, amíg bizonyos tűréshatáron belülre nem kerülnek az adatok. Eddig kétféle próbát végeztek, a 2-es metróról érkezett Alstommal az áramellátást és a pályát, a 4-esre szánt szerelvénynek pedig a tartampróbára való alkalmasságát vizsgálták. A napokban elkezdik  az éles próbát is, melyeken a fékutat, a számítógépes rendszereket, az utastájékoztatást, az ajtók működését, a biztonsági berendezéseket vizsgálják meg.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes hangsúlyozta: Budapest jelentős lépéssel került közelebb a 4-es metró átadásához, a tények azt mutatják, belátható, tervezhető időn belül elkészül az új vonal. 15 Alstom-szerelvényt helyeznek majd üzembe a 4-es vonalon. A 2-es metrón már működő járművekkel ellentétben nem 5, hanem 4 kocsiból áll majd egy szerelvény, ami 810 utast tud szállítani.

Az új metrószerelvények vezető irányítása nélkül is működhetnek majd a vonalon, melyet a tervek szerint 2014 tavaszán adnak át. A prototípus járművön kívül három új metrószerelvény gyártása már elkezdődött, így a végleges típusengedély birtokában az Alstom 2013 tavaszától folyamatosan szállítja majd a szériaszerelvényeket Budapestre.