2013-ban megkezdi magyarországi működését a világ egyik legnagyobb elektronikus kereskedelemmel foglalkozó áruháza, az Amazon.com. Az új szereplő piacra lépése strukturális átalakulást hozhat - főként az elektronikai piac, illetve a könyvkereskedelem képviselőit érintheti érzékenyen az óriás hazai terjeszkedése. 

Európában az Amazon elsőként Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban és Olaszországban épített ki ellátó-központokat. Nemrég viszont Pozsony mellett létrehozták az első Kelet-Közép-európai lerakatot is - ez egyértelműen a régiós terjeszkedés előfutáraként értelmezhető. Jelenleg innen látják el a szlovákon kívül a cseh és a lengyel piacokat, de információk szerint a társaság 2013-ban belép a magyar piacra, és ezzel párhuzamosan Horvátországban illetve Romániában is megjelenik.


Különösen a hazai műszaki áruházak szegmensében, illetve a könyvkereskedelemben, ezen belül is az elektronikus könyvek piacán okozhat anomáliákat az amerikai óriás magyarországi terjeszkedése - véli Starcz Ákos. A Shopline Nyrt. vezérigazgatója szerint ugyanakkor azok a lokális szereplők, melyek könyvkiadással is foglalkoznak, nagy előnyben vannak. Véleménye szerint egyedül a társaság zászlóshajójával, a Kindle e-könyv olvasóval lesz nehéz felvenni a versenyt, mely ár-érték arányban jelenleg verhetetlen.

A legnagyobb harc azonban egyértelműen a műszaki termékek piacán bontakozhat ki, a globális beszerzési csatornák árelőnye ugyanis egyértelmű. Ezzel az árelőnnyel a hazai műszaki áruházak - legyenek azok hagyományos értelemben vett boltok, vagy online felületek - csak nagyon nehezen lesznek képesek felvenni a versenyt. Bár az impulzusvásárlások továbbra is a kézzel fogható áruházak privilégiuma lehet, Starcz Ákos véleménye szerint ugyanakkor a strukturális átalakulás elkerülhetetlen. Ennek gyorsasága azonban már nagymértékben függ az Amazon terjeszkedési ütemétől, illetve a felhasználható marketing büdzsé mértékétől is.

Érik a piac

A jelek szerint 2013 komoly trendfordulót hozhat a magyar vásárlási szokásokban, legalábbis hosszú távon meghatározó folyamatok indulhatnak el. Több üzletlánc bejelentette ugyanis, hogy jövőre indítja el online boltját, ez pedig a netes vásárlás elterjedését, és az árak csökkenését hozhatja magával.

A Tesco szeptember elején tájékoztatott arról, hogy Csehország, Lengyelország és Szlovákia után Magyarországon is elindítja internetes kereskedését 2013-ban. A Tesco közölte: jövő februárban, az üzleti év lezárása után, de még 2013 első felében megnyílhat a virtuális bolt. További részleteket nem árult el a cég a netes áruházról. Megkeresésre az Auchan-nál is arról számoltak be, hogy foglalkoznak az online kereskedelem gondolatával. Nyáron a műszaki piac egyik legnagyobb szereplője, a Media Markt is úgy nyilatkozott, hogy jövőre indítja online üzletágát Magyarországon.

A hagyományos kiskereskedelemmel ellentétben az online szektor látványosan bővül: az idén várható 16 százalékos növekedés után a piackutatók jövőre is hasonlóra számítanak, ám egyelőre senki sem számolt az említett cégek piacra lépésével. Tavaly a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 2 százalékát adta az online szektor, ami 160 milliárdos forgalmat jelentett. A vásárlók legnagyobb része tartós fogyasztási, például műszaki cikkek árának összevetéséhez használja az internetet.

Piaci pletykák szerint ugyanakkor több nagy webshop (leginkább Nyugat-Európából, Nagy-Britanniából) is elérkezettnek látja az időt arra, hogy régiónkban is megnyissa leányvállalatait. Ez több jelentős szereplő piacra lépését jelentheti, például a ruházati, vagy a lakberendezési szegmensben.

Palocsy Géza, az Árukereső.hu operatív vezetője azt mondta: az új szereplők megjelenése miatt várhatóan javulni fog a szolgáltatás színvonala, ez pedig a piac tisztulását eredményezheti. A nagy és ismert márkák megjelenése további széles vásárlói réteget terelhet az online kereskedelem felé, ami hatalmas előnyt jelent minden piaci szereplőnek - tette hozá a szakember.

Az Amazonról

Az Amazon.com, Inc. (NASDAQ: AMZN) elektronikus kereskedelemmel foglalkozó amerikai cég, melynek központja a washingtoni Seattle-ben van. Ez az egyik legnagyobb internetes kereskedelmi cég, az 1990-es évek dotcom buborékjában ez volt az egyik kulcsrészvény. Miután a buborék kipukkadt, a befektetők kételkedni kezdtek az Amazon üzleti modelljében, de 2003-ban először nyereséggel zárta az évet.

Az Alexa Internet, az A9.com és az Internet Movie Database (IMDb) is az Amazon.com birtokában van. Az oldalt Cadabra.com néven Jeff Bezos alapította 1994-ben, működését 1995-ben kezdte meg. Az Amazon.com internetes könyváruházként indult, de árukínálatát később bővítette, DVD-ket, zenei CD-ket, computer software-eket, komputer- és videojátékokat, elektromos berendezéseket, ruházati cikkeket, bútorokat, ételt és még sok mást forgalmaz. Létezik weboldala Kanadában, az Egyesült Királyságban, Németországban, Ausztriában, Franciaországban, Kínában, Japánban, (2013-tól Magyarországon is), és a világ minden tájára szállít termékeket.