Megtakarítást hozna a cégeknek a fehér csekk, a Magyar Posta pedig védeni tudná a piacát a sárga csekk konkurenciájával. A Népszabadság információi szerint az állami cég már az összes nagy szolgáltatót megkereste a fehér csekk ajánlatával.
Nemcsak jelentősen megemeli a sárga csekkek díját a Magyar Posta jövőre, hanem egy új termék, a fehér csekk formájában konkurenciát is állít a bevétele 15-16 százalékát generáló készpénzátutalási megbízásnak - írja a Népszabadság. A lap információi szerint a posta erre 50-80 forint közötti ajánlatot adott, ami lényegesen kedvezőbb a sárga csekknél.
A fehér csekk látszólag ugyanúgy fest, mint a sárga, ám elegendő sima (esetleg perforált) fehér papírra nyomtatni, ami már eleve hoz megtakarítást a cégeknek. A fehér csekk alsó részén található, gépi leolvasásra alkalmas mezőben azonban más adatok lesznek, a címzett bankszámlaszámát egyedi azonosítóra cserélik, ezért ezt a csekket már nem lehet bankfiókban befizetni, csak a postákon, így az állami cég védeni tudná a piacát.
A fehér csekk másik előnye, hogy a szolgáltatás díját nem kell hirdetményben közzétenni, mint a készpénz-átutalási megbízás esetében. Azaz elvileg a posta egyedi kedvezményeket is tud adni a szolgáltatóknak. Ehhez viszont informatikai fejlesztést kell végrehajtaniuk, hacsak nem maga a Magyar Posta lesz az, amelyik jutányos áron elvállalja a számlakészítést is. Ezt ma külső vállalkozásban végeztetik a szolgáltatók, a fehér csekkel a posta tőlük rabolhatna piacot - írja az újság.
A Népszabadság információi szerint a társaság már az összes nagy szolgáltatót megkereste ajánlatával. Az a cég, amely erre át tud állni, akár jól is járhat, amelyiknek viszont marad a sárga csekk, annak többletköltsége lesz. Nem véletlen, hogy több vállalatnál mondják: immár tízmilliós kampányokra is hajlandóak azért, hogy az ügyfeleket más fizetési módokra ösztönözzék - írja a lap.
A Népszabadság korábban azt írta, hogy 112-ről 137 forintra emelkedik a készpénz-átutalási megbízások után fizetendő díj. Ezt a számlavezető bankok közbeiktatásával a cégek fizetik a postának, amely a költségek növekedésével indokolta a mostani lépést. A hír nyomán a kormánypártok kivételével minden politikai erő tiltakozott.
Mire lesz jó a fehér csekk?
Több szolgáltatóval is tárgyal a Magyar Posta az úgynevezett fehér csekkről - mondta a társaság vezérigazgató-helyettese. Rajnai Attila hozzátette: már van olyan társaság, amely ilyen csekket küld az ügyfeleinek. Azért vezette be a fehér csekket a Magyar Posta, hogy alternatívát kínáljon a szolgáltatóknak, így azoknak olcsóbb lesz, míg a cég akár egy teljes szolgáltatáscsomagot tud kínálni a vele szerződő vállalatnak - mondta a Magyar Posta vezérigazgató-helyettese. Rajnai Attila arról nem beszélt, hogy a fehér csekket mennyivel olcsóbban adják majd, arról viszont igen, hogy azért tudják kevesebbért adni, mert közvetlenül szerződnek a szolgáltatókkal. Az út rövidebbé válik, a bankokat kihagyják, és a beszedett pénzt közvetlenül a cég számlájára utalják - emelte ki.
A fehér csekk egyrészt színében különbözik a megszokott sárga elődjétől, valamint nem a szolgáltató bankszámlaszáma szerepel rajta, hanem egy egyedi azonosító. A fehér csekket az ügyfél viszont csak a postán fizetheti be, bankokban nem, így az állami cég védeni tudná a piacát. A vezérigazgató-helyettes elmondása szerint már van olyan társaság, amely ezt a csekket használja, igaz, ez egyik leányvállalatuk, a Posta Biztosító.
Fenn akar maradni a Posta
Vörös lesz a Magyar Posta fehér csekk szolgáltatása, és hivatalosan számlabefizetési megbízásnak fogják hívni – ez derül ki az állami cég honlapján már megtalálható dokumentumból, amely az általános szerződési feltételeket tartalmazza. Az állami postavállalat nem kommentálta azt az értesülésünket, miszerint volt olyan szolgáltató, amelynek a csekkekért fizetendő díjra 50-80 forintos ajánlatot adtak, ám tegnap a posta üzletkötői piaci szereplőknek informálisan cáfolták ezt.
Varga Dezső vezérigazgató-helyettes ugyanakkor félrevezetőnek nevezte ezt az információt, mondván, a díj minimálisan lesz alacsonyabb a sárga csekknél alkalmazottnál. – A fehér csekk kibocsátására és beszedésére a bankok kihagyásával közvetlenül a partnereikkel kötnének szerződést, azt komplex szolgáltatás keretében értékesítenék, amely a mérőóra-leolvasást, a küldemények előállítását és kézbesítését, a dokumentum-menedzsmentet is jelentheti. Az igénybevett egyéb szolgáltatások mennyiségétől függően a fehér csekk után egyedi árat ajánlanak partnereiknek – mondta Varga Dezső a hírügynökségnek.
Vagyis, a Posta a csekkek után fizetendő díjból azért ad kedvezményt, hogy újabb bevételre tegyen szert, hogy a liberalizáció után is munkát tudjon adni dolgozóinak. Abban ugyanis biztosak lehetnek a cég vezetői, hogy versenykörülmények között nemigen tudják eltartani a 33 ezer főnél is nagyobb szervezetet. Ha viszont a legnagyobb közmű- és távközlési cégek számlázási szolgáltatásait elviszik, javíthatnak a kilátásokon. Ebben hathatós segítségükre lehet a politika is: a közműszolgáltatók már kész tényként veszik, hogy hamarosan bekerül egy módosító a képviselők elé, amely azt írná elő a közműcégeknek, hogy a postákon nyissanak ügyfélszolgálati pontokat.
A fehér csekkel kapcsolatban Magyar Posta szóvivője megerősítette, hogy árlistát vélhetően nem tesznek közzé. A vezérigazgató-helyettes szavai tehát azt jelentik, hogy a posta minden cégnek olyan kedvezményt ad, amilyet jónak lát – például üzletpolitikai okokból.
Számokban
A fehér csekk vörös színe egyébként jó marketingérték is lehet a Vodafone számára, bár könnyen lehet, hogy ez egy finom utalás arra: a termék bevezetése milyen zónába húzhatja az állami vállalat pénzügyi eredményeit. Ha ugyanis a postának csak a nagyobb közműcégeket és a távközlési szolgáltatókat sikerül megnyernie a fehér csekkre, akkor a sárga csekk 2013-as árához képest egy forint engedmény 170 millió forintot vesz ki a cég zsebéből. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2011-ben 250 millió csekken 2799 milliárd forintot fizettek be, egy befizetés átlagos értéke 22310 forint volt, aminek a 2013-as feladási ára 191 forint. A befizetett csekkek 48 százaléka a közmű-, 22 százaléka pedig a távközlési cégekhez ment.
Vagyis a közmű- és a távközlési szektornak évi 170 millió csekket adnak fel, tehát ha a posta 10 forint kedvezményt ad a fehér csekknél, az 1,7 milliárd forintos bevételkiesés. Tájékozódtak a szolgáltatóknál, akik egyöntetűen állítják: 10 forintért nem éri meg átállni egy másik fizetési termékre, jobban megéri az ügyfeleknek adni kedvezményeket, hogy váltsanak fizetési módot. A posta 2011-es 3,7 milliárdos mérleg szerinti nyereségét ismerve, ha a teljes közmű- és távközlési szektort meg tudná győzni a posta, óvatosan kéne szórnia a kedvezményeket. Ha ugyanis kedvezményként azt adná, hogy a fehér csekkel tartja a sárga idei árait – vagyis adna 22 forintos kedvezményt –, azzal már lenullázná a tavalyi nyereségét. Jövőre egyébként bizonyosan kisebb nyereséggel számolhatnak majd, hiszen a levélpostai szolgáltatásoknál januárban megtörténik a piacnyitás.
A bankokat akarják kihagyni
Az idei árak tartása ugyanakkor aligha olyan motiváló kedvezmény, amelyért például a számlázási szolgáltatást a Magyar Posta kezébe adnák a szolgáltatók – vélekednek a megkérdezett piaci szereplők. A kérdésre, hogy miért vesz ki ezzel a termékkel pénzt a saját zsebéből a Magyar Posta, nem ad elégséges választ, hogy a posta ezáltal egyéb megrendelésekhez juthat a közmű- vagy épp a távközlési cégektől. Különösen, hogy az állami cégen belül a vezetők nem ritkán azt hangoztatják, hogy a sárga csekk üzletág veszteséges – e hihetetlen állítás az indok arra, miért rukkolnak elő egy kísértetiesen hasonló termékkel, amely viszont nincsen államilag szabályozva.
Varga Dezső szavai alapján az már biztos: a bankokat akarják kihagyni a pénzforgalomból és az üzletből ezzel a termékkel. A fehér csekk bankban nem befizethető, s a pénzforgalom ezentúl közvetlenül a címzett céghez megy, nem folyik át a bankokon. Minthogy a csekkekből mindennap milliárdok folynak be, ez csak treasury-ágon extra bevétel lehet a postának, de nem akkora, amely mérsékli a fentebb említett bevételkiesést. A bankok egyébként a postától nem kérnek pénzt a sárga csekkes fizetések jóváírásáért, s a csekkel bankfiókban fizetők száma sem jelentős a 250 millióhoz képest, tehát ebből sincs extra bevétel.
De felmerülhet az is: ha már a fehér csekkel befizetett összegeket közvetlenül a posta utalja a cégek számláira, azok miért nem vezetik rögtön náluk a számláikat? Ebből már nagyságrendileg több bevétele származna a cégnek, mint ahogy a számlák előállítása is jó bevételt hozó extra szolgáltatás lehet, ám kérdéses: mihez kezd a posta a rajta keresztülfutó milliárdokkal? Mivel ők nem bank, aligha tudják kellő gyorsasággal megforgatni elektronikus kereskedésekben. S az is kérdés, hogy melyik szolgáltató vállalat kockáztatja meg, hogy az állami tulajdonú posta vezesse az egyik fő pénzforgalmi számláját.
A fehér csekk látszólag ugyanúgy fest, mint a sárga, ám elegendő sima (esetleg perforált) fehér papírra nyomtatni, ami már eleve hoz megtakarítást a cégeknek. A fehér csekk alsó részén található, gépi leolvasásra alkalmas mezőben azonban más adatok lesznek, a címzett bankszámlaszámát egyedi azonosítóra cserélik, ezért ezt a csekket már nem lehet bankfiókban befizetni, csak a postákon, így az állami cég védeni tudná a piacát.
A fehér csekk másik előnye, hogy a szolgáltatás díját nem kell hirdetményben közzétenni, mint a készpénz-átutalási megbízás esetében. Azaz elvileg a posta egyedi kedvezményeket is tud adni a szolgáltatóknak. Ehhez viszont informatikai fejlesztést kell végrehajtaniuk, hacsak nem maga a Magyar Posta lesz az, amelyik jutányos áron elvállalja a számlakészítést is. Ezt ma külső vállalkozásban végeztetik a szolgáltatók, a fehér csekkel a posta tőlük rabolhatna piacot - írja az újság.
A Népszabadság információi szerint a társaság már az összes nagy szolgáltatót megkereste ajánlatával. Az a cég, amely erre át tud állni, akár jól is járhat, amelyiknek viszont marad a sárga csekk, annak többletköltsége lesz. Nem véletlen, hogy több vállalatnál mondják: immár tízmilliós kampányokra is hajlandóak azért, hogy az ügyfeleket más fizetési módokra ösztönözzék - írja a lap.
A Népszabadság korábban azt írta, hogy 112-ről 137 forintra emelkedik a készpénz-átutalási megbízások után fizetendő díj. Ezt a számlavezető bankok közbeiktatásával a cégek fizetik a postának, amely a költségek növekedésével indokolta a mostani lépést. A hír nyomán a kormánypártok kivételével minden politikai erő tiltakozott.
Mire lesz jó a fehér csekk?
Több szolgáltatóval is tárgyal a Magyar Posta az úgynevezett fehér csekkről - mondta a társaság vezérigazgató-helyettese. Rajnai Attila hozzátette: már van olyan társaság, amely ilyen csekket küld az ügyfeleinek. Azért vezette be a fehér csekket a Magyar Posta, hogy alternatívát kínáljon a szolgáltatóknak, így azoknak olcsóbb lesz, míg a cég akár egy teljes szolgáltatáscsomagot tud kínálni a vele szerződő vállalatnak - mondta a Magyar Posta vezérigazgató-helyettese. Rajnai Attila arról nem beszélt, hogy a fehér csekket mennyivel olcsóbban adják majd, arról viszont igen, hogy azért tudják kevesebbért adni, mert közvetlenül szerződnek a szolgáltatókkal. Az út rövidebbé válik, a bankokat kihagyják, és a beszedett pénzt közvetlenül a cég számlájára utalják - emelte ki.
A fehér csekk egyrészt színében különbözik a megszokott sárga elődjétől, valamint nem a szolgáltató bankszámlaszáma szerepel rajta, hanem egy egyedi azonosító. A fehér csekket az ügyfél viszont csak a postán fizetheti be, bankokban nem, így az állami cég védeni tudná a piacát. A vezérigazgató-helyettes elmondása szerint már van olyan társaság, amely ezt a csekket használja, igaz, ez egyik leányvállalatuk, a Posta Biztosító.
Fenn akar maradni a Posta
Vörös lesz a Magyar Posta fehér csekk szolgáltatása, és hivatalosan számlabefizetési megbízásnak fogják hívni – ez derül ki az állami cég honlapján már megtalálható dokumentumból, amely az általános szerződési feltételeket tartalmazza. Az állami postavállalat nem kommentálta azt az értesülésünket, miszerint volt olyan szolgáltató, amelynek a csekkekért fizetendő díjra 50-80 forintos ajánlatot adtak, ám tegnap a posta üzletkötői piaci szereplőknek informálisan cáfolták ezt.
Varga Dezső vezérigazgató-helyettes ugyanakkor félrevezetőnek nevezte ezt az információt, mondván, a díj minimálisan lesz alacsonyabb a sárga csekknél alkalmazottnál. – A fehér csekk kibocsátására és beszedésére a bankok kihagyásával közvetlenül a partnereikkel kötnének szerződést, azt komplex szolgáltatás keretében értékesítenék, amely a mérőóra-leolvasást, a küldemények előállítását és kézbesítését, a dokumentum-menedzsmentet is jelentheti. Az igénybevett egyéb szolgáltatások mennyiségétől függően a fehér csekk után egyedi árat ajánlanak partnereiknek – mondta Varga Dezső a hírügynökségnek.
Vagyis, a Posta a csekkek után fizetendő díjból azért ad kedvezményt, hogy újabb bevételre tegyen szert, hogy a liberalizáció után is munkát tudjon adni dolgozóinak. Abban ugyanis biztosak lehetnek a cég vezetői, hogy versenykörülmények között nemigen tudják eltartani a 33 ezer főnél is nagyobb szervezetet. Ha viszont a legnagyobb közmű- és távközlési cégek számlázási szolgáltatásait elviszik, javíthatnak a kilátásokon. Ebben hathatós segítségükre lehet a politika is: a közműszolgáltatók már kész tényként veszik, hogy hamarosan bekerül egy módosító a képviselők elé, amely azt írná elő a közműcégeknek, hogy a postákon nyissanak ügyfélszolgálati pontokat.
A fehér csekkel kapcsolatban Magyar Posta szóvivője megerősítette, hogy árlistát vélhetően nem tesznek közzé. A vezérigazgató-helyettes szavai tehát azt jelentik, hogy a posta minden cégnek olyan kedvezményt ad, amilyet jónak lát – például üzletpolitikai okokból.
Számokban
A fehér csekk vörös színe egyébként jó marketingérték is lehet a Vodafone számára, bár könnyen lehet, hogy ez egy finom utalás arra: a termék bevezetése milyen zónába húzhatja az állami vállalat pénzügyi eredményeit. Ha ugyanis a postának csak a nagyobb közműcégeket és a távközlési szolgáltatókat sikerül megnyernie a fehér csekkre, akkor a sárga csekk 2013-as árához képest egy forint engedmény 170 millió forintot vesz ki a cég zsebéből. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2011-ben 250 millió csekken 2799 milliárd forintot fizettek be, egy befizetés átlagos értéke 22310 forint volt, aminek a 2013-as feladási ára 191 forint. A befizetett csekkek 48 százaléka a közmű-, 22 százaléka pedig a távközlési cégekhez ment.
Vagyis a közmű- és a távközlési szektornak évi 170 millió csekket adnak fel, tehát ha a posta 10 forint kedvezményt ad a fehér csekknél, az 1,7 milliárd forintos bevételkiesés. Tájékozódtak a szolgáltatóknál, akik egyöntetűen állítják: 10 forintért nem éri meg átállni egy másik fizetési termékre, jobban megéri az ügyfeleknek adni kedvezményeket, hogy váltsanak fizetési módot. A posta 2011-es 3,7 milliárdos mérleg szerinti nyereségét ismerve, ha a teljes közmű- és távközlési szektort meg tudná győzni a posta, óvatosan kéne szórnia a kedvezményeket. Ha ugyanis kedvezményként azt adná, hogy a fehér csekkel tartja a sárga idei árait – vagyis adna 22 forintos kedvezményt –, azzal már lenullázná a tavalyi nyereségét. Jövőre egyébként bizonyosan kisebb nyereséggel számolhatnak majd, hiszen a levélpostai szolgáltatásoknál januárban megtörténik a piacnyitás.
A bankokat akarják kihagyni
Az idei árak tartása ugyanakkor aligha olyan motiváló kedvezmény, amelyért például a számlázási szolgáltatást a Magyar Posta kezébe adnák a szolgáltatók – vélekednek a megkérdezett piaci szereplők. A kérdésre, hogy miért vesz ki ezzel a termékkel pénzt a saját zsebéből a Magyar Posta, nem ad elégséges választ, hogy a posta ezáltal egyéb megrendelésekhez juthat a közmű- vagy épp a távközlési cégektől. Különösen, hogy az állami cégen belül a vezetők nem ritkán azt hangoztatják, hogy a sárga csekk üzletág veszteséges – e hihetetlen állítás az indok arra, miért rukkolnak elő egy kísértetiesen hasonló termékkel, amely viszont nincsen államilag szabályozva.
Varga Dezső szavai alapján az már biztos: a bankokat akarják kihagyni a pénzforgalomból és az üzletből ezzel a termékkel. A fehér csekk bankban nem befizethető, s a pénzforgalom ezentúl közvetlenül a címzett céghez megy, nem folyik át a bankokon. Minthogy a csekkekből mindennap milliárdok folynak be, ez csak treasury-ágon extra bevétel lehet a postának, de nem akkora, amely mérsékli a fentebb említett bevételkiesést. A bankok egyébként a postától nem kérnek pénzt a sárga csekkes fizetések jóváírásáért, s a csekkel bankfiókban fizetők száma sem jelentős a 250 millióhoz képest, tehát ebből sincs extra bevétel.
De felmerülhet az is: ha már a fehér csekkel befizetett összegeket közvetlenül a posta utalja a cégek számláira, azok miért nem vezetik rögtön náluk a számláikat? Ebből már nagyságrendileg több bevétele származna a cégnek, mint ahogy a számlák előállítása is jó bevételt hozó extra szolgáltatás lehet, ám kérdéses: mihez kezd a posta a rajta keresztülfutó milliárdokkal? Mivel ők nem bank, aligha tudják kellő gyorsasággal megforgatni elektronikus kereskedésekben. S az is kérdés, hogy melyik szolgáltató vállalat kockáztatja meg, hogy az állami tulajdonú posta vezesse az egyik fő pénzforgalmi számláját.
0 Megjegyzések