A repülőgépekből kipermetezett vegyi anyagokkal és abból keletkező kondenzcsíkokkal kapcsolatban sok megkeresés érkezett az utóbbi időben a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájához. Utánajártunk az ügynek, és kiderült, nem alaptalanak a félelmek.
Először a gépekben elhelyezett tartályokból permetezés témakörét vizsgáltuk, és súlyos bizonyítékokat találtunk. Tömegesen bevett gyakorlat hazánkban ugyanis, hogy különféle növényvédő szereket és szúnyogirtót permeteznek repülőről. Előfordult olyan eset, hogy maga az ÁNTSZ rendelte el a permetezést, súlyosan egészségkárosító anyagokkal. De mezőgazdálkodó cégek is permeteznek, nem egyszer olyan anyagokkal, melyek károsíthatják az egészséget. Erről két kiadványt is megjelentettünk, az egyik a permetezés nyomán a vizekben is megjelenő mérgek veszélyeire hívja fel a figyelmet, a másik a helyes permetezési gyakorlatra ad tanácsokat.
A kollégák családjában és közeli ismertségi körben fellelhető pilótákat is megkérdeztünk a permetezésről. Volt, aki a pilóta szakszervezet elnökével tart jó kapcsolatot, őt is faggattuk. Egyikük sem hallott még utasszállító nagygépről vegyszeres tartályból történő permetezésről, de mezőgazdasági kisgépről igen. Ezek azonban nem húznak kondenzcsíkot, mert a talaj közelében repülnek.
Ennek ellenére sikerült azonosítani a tettest. Ugyanis nem teljesen ismeretlen az az anyag, amely a repülőgépek hajtóművéből égéstermék formájában kilép. Ez ugyan nagyon sokféle vegyület, nehéz a pontos listát összeállítani de a fontosabbakat megemlíteném. Tudjuk például, hogy az LTO ciklusban (leszállás, kigurulás, felszállás) egy sor poliaromás szénhidrogén (PAH), illékony szerves vegyület (VOC), kerozin (rákkeltő benzolt kisebb és impotenciát, idegrendszeri zavart okozó toluolt nagyobb mennyiségben tartalmaz), korom, nitrogén-oxidok és szén-monoxid jut a levegőbe. A Benzo(a)pirén csak egy vegyület a policiklikus aromás szénhidrogének közül, de talán ez a legveszélyesebb, bizonyított rákkeltő. PAH még a naftalin, antracén, fenantrén. Ezek többnyire a tüzelőanyagok (elsősorban a dízel olaj, másodsorban a kerozin) tökéletlen égésekor keletkeznek.
Vízben igen rosszul oldódnak (pl. a Benzo(a)pirén oldhatósága 1.6 mikrogram/liter), zsírokban olajokban nagyon jól és felhalmozódnak az emberi zsírszövetben. Elsősorban rákkeltő hatásuk miatt nem szeretjük, de teratogén és mutagén hatásuk is van, és az ólomhoz hasonlóan, a kisgyermekek szellemi fejlődését (IQ) is rontják. A benz-a-pirén határértéke 1 nanogramm egy köbméter levegőben (1 gramm = 1 milliárd nanogramm), mégis egy felszálláskor akár 1-2 gramm is jut a levegőbe. A másik nagy szennyező a részecskeszennyezés (PM10). Nem csak a legveszélyesebb egészségkárosító, de kicsapódási magként viselkedik, így megváltoztatja közvetlenül az időjárást, a kondenzcsíkok képződését is nagyban segíti.
Tehát ezekkel permeteznek minket az utasszállító repülőgépek. Minden repülőgép csinálja, de legnagyobb mennyiségben az LTO ciklusban.
De miért folyik ez a tevékenység ilyen mértékben? Azért csinálják, mert nagy üzlet. Mert nincs ÁFA a jegyen, a kerozinon, nem kell jövedéki adót fizetni utána és az állam hatalmas összegekkel támogatja minden országban a repülést nyílt és rejtett támogatások formájában. Ezért lehetséges, hogy sokkal olcsóbb egy repülőjegy, mint egy vonatjegy, noha mind energiafelhasználása, mind pedig környezetszennyezése töredéke utaskilométerre vetítve. Még a nagy sebességű vonatoké is jobb.
De akkor ki fizet? Kisebb részben az utas, nagyobb részben az állam, áttételesen pedig az egész társadalom fizeti a repülést. Azért áttételesen, mert nem érvényesül az uniós alapszerződésünkben lefektetett szennyező fizet elv, a szennyezéssel kárt (anyagi kár) okoz a repülés, de nem ő fizet, hanem a szennyezés elszenvedői, például a TB járulékon keresztül a tüdőrák kezelését.
Tehát kiderült, igaz a chemtrail elmélet, valóban veszélyes vegyi koktéllal permeteznek minket.
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője
A kollégák családjában és közeli ismertségi körben fellelhető pilótákat is megkérdeztünk a permetezésről. Volt, aki a pilóta szakszervezet elnökével tart jó kapcsolatot, őt is faggattuk. Egyikük sem hallott még utasszállító nagygépről vegyszeres tartályból történő permetezésről, de mezőgazdasági kisgépről igen. Ezek azonban nem húznak kondenzcsíkot, mert a talaj közelében repülnek.
Ennek ellenére sikerült azonosítani a tettest. Ugyanis nem teljesen ismeretlen az az anyag, amely a repülőgépek hajtóművéből égéstermék formájában kilép. Ez ugyan nagyon sokféle vegyület, nehéz a pontos listát összeállítani de a fontosabbakat megemlíteném. Tudjuk például, hogy az LTO ciklusban (leszállás, kigurulás, felszállás) egy sor poliaromás szénhidrogén (PAH), illékony szerves vegyület (VOC), kerozin (rákkeltő benzolt kisebb és impotenciát, idegrendszeri zavart okozó toluolt nagyobb mennyiségben tartalmaz), korom, nitrogén-oxidok és szén-monoxid jut a levegőbe. A Benzo(a)pirén csak egy vegyület a policiklikus aromás szénhidrogének közül, de talán ez a legveszélyesebb, bizonyított rákkeltő. PAH még a naftalin, antracén, fenantrén. Ezek többnyire a tüzelőanyagok (elsősorban a dízel olaj, másodsorban a kerozin) tökéletlen égésekor keletkeznek.
Vízben igen rosszul oldódnak (pl. a Benzo(a)pirén oldhatósága 1.6 mikrogram/liter), zsírokban olajokban nagyon jól és felhalmozódnak az emberi zsírszövetben. Elsősorban rákkeltő hatásuk miatt nem szeretjük, de teratogén és mutagén hatásuk is van, és az ólomhoz hasonlóan, a kisgyermekek szellemi fejlődését (IQ) is rontják. A benz-a-pirén határértéke 1 nanogramm egy köbméter levegőben (1 gramm = 1 milliárd nanogramm), mégis egy felszálláskor akár 1-2 gramm is jut a levegőbe. A másik nagy szennyező a részecskeszennyezés (PM10). Nem csak a legveszélyesebb egészségkárosító, de kicsapódási magként viselkedik, így megváltoztatja közvetlenül az időjárást, a kondenzcsíkok képződését is nagyban segíti.
Tehát ezekkel permeteznek minket az utasszállító repülőgépek. Minden repülőgép csinálja, de legnagyobb mennyiségben az LTO ciklusban.
De miért folyik ez a tevékenység ilyen mértékben? Azért csinálják, mert nagy üzlet. Mert nincs ÁFA a jegyen, a kerozinon, nem kell jövedéki adót fizetni utána és az állam hatalmas összegekkel támogatja minden országban a repülést nyílt és rejtett támogatások formájában. Ezért lehetséges, hogy sokkal olcsóbb egy repülőjegy, mint egy vonatjegy, noha mind energiafelhasználása, mind pedig környezetszennyezése töredéke utaskilométerre vetítve. Még a nagy sebességű vonatoké is jobb.
De akkor ki fizet? Kisebb részben az utas, nagyobb részben az állam, áttételesen pedig az egész társadalom fizeti a repülést. Azért áttételesen, mert nem érvényesül az uniós alapszerződésünkben lefektetett szennyező fizet elv, a szennyezéssel kárt (anyagi kár) okoz a repülés, de nem ő fizet, hanem a szennyezés elszenvedői, például a TB járulékon keresztül a tüdőrák kezelését.
Tehát kiderült, igaz a chemtrail elmélet, valóban veszélyes vegyi koktéllal permeteznek minket.
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője
0 Megjegyzések