„Az a baj, hogy nem elég erős az aszfalt az M6-os autópályán, és összetöredezik” – mondta egy, a hvg.hu birtokában lévő, még a sztráda építése idején készült hangfelvételen egy munkás az egyik kollégájának. 2010-ben beszakadt az M6-os, a vizsgálatok pedig számos hibát és hiányosságot mutattak ki a Dunaújvárost Szekszárddal összekötő szakaszon. Az építő konzorcium egyik cégének német és magyarországi központjában nemrég házkutatást tartottak korrupció gyanúja miatt. 

„Csak úgy összetöredezik az aszfalt? Az a baj, hogy más mérésünk meg túl jó. A teherbírás, a háromnapos teherbírás olyan erős, hogy csak na. Nem értjük, hogy miért van ez. A másik meg ilyen rossz” – hallható azon a szerkesztőségünk birtokába került hangfelvételen, amelyen két, az M6-os autópályán dolgozó munkás beszélget. Társa a független mintavételekről érdeklődik, ám kiderül, hogy azokat nem fogadták el. „Miénk a minősítő, nekik meg egy független laborjuk van (a Bilfinger-Bergernek – a szerk.), de az nem az övék, tehát a mienk a mérvadó. Szóval hiába ellenőriztek minket.”

Hogy vékony az aszfalt az M6-os autópálya egyes szakaszán, hibák és hiányosságok vannak a felhasznált és a beépített anyagok minőségében, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ellenőrzése állapította meg. Az építésben részt vevő egyik német cég irodájában, valamint pozsonyi, bécsi és magyarországi leányvállalatánál az érintett hatóságok korrupció gyanúja miatt vizsgálódnak.

Hibák és hiányosságok sora

Felvetődik az is, mi történik, ha mégis vizsgálnák a munka minőségét. Erre a következőket mondta a munkás a kollégájának a hangfelvétel szerint: „Azoknak megcsináljuk a hengereket, hogy ne ők vegyenek mintát". „...az erősből csinálom meg nekik. Meg az adalékanyagot is majd levesszük, tudod. Ha fúrni is kell az aszfaltot, kifúrjuk mi. Mondjuk, van tíz hely, ahonnan vennem kell, ami a legjobb, tehát a maximális vastagságú…”. (A teljes hangfelvételt személyiségi jogok miatt nem közöljük – a szerk.)

Az M6-os építése Kóka Jánossal és Persányi Miklóssal: nem csak ők örültek
Ez derült ki akkor is, amikor egy pályabeszakadást követően a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) vizsgálatot indított. Megállapították, hogy az M6-os burkolata nem felel meg az előírásoknak. A helyszíni és a laboratóriumi mérések tanúsága szerint az aszfalt vastagsága és minősége számos helyen nem megfelelő. A feltárt hiányosságok és hibák értéke pedig az NFM számításai szerint több milliárd forintra rúg.

Hogy érvényesítik a közérdeket?

Mindezek alapján a minisztérium azt közölte, hogy az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. – a Bilfinger-Berger, a Porr és az Egis közös cége – az autópálya építése során a koncessziós szerződés számos pontját megszegte, és ezért a hibák orvoslása érdekében "megkezdik a közérdek érvényesítését célzó tárgyalásokat a befektetőkkel. Megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy megtudjuk, mi lett az egyeztetések eredménye és az milyen következményekkel járt a koncessziós társaságra nézve. Az NFM az általa korábban elvégzett műszaki és jogi felülvizsgálat eredményei alapján "még tárgyal a magánpartnerrel a közérdek hatékony érvényesítése – a feltárt hiányosságok és hibák mielőbbi kijavítása, a pénzügyi ellentételezés – érdekében" – közölték a hvg.hu-val a minisztérium kommunikációs főosztályától. Hozzátették: "a szaktárca az egyeztetések nyomán egy egyezség megkötésére törekszik a koncesszorral. A tervek szerint akár már az idén létrejövő megállapodásban a hibás vagy hiányos teljesítésből eredő következményeket érvényesíteni fogja."

A bécsi Die Presse meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt írta, a feltételezés szerint 2006-ban és 2007-ben „kenőpénzek folytak” annak érdekében, hogy a beruházás tető alá kerüljön. A Dunaújváros és Szekszárd közötti 65 kilométeres szakasz megépítésére kiírt pályázatot a Bilfinger-Berger, az osztrák Porr és a francia Egis konzorciuma nyerte 2008-ban. A Bilfinger-Bergernél tartott házkutatásokkal kapcsolatban az NFM azt válaszolta, hogy "erre vonatkozó igény esetén természetesen mindenben kész együttműködni az ügyben eljáró hatóságokkal".