Új technikát vet be az Opel Dakar Team a 2013-as Dakar-ralin: a csapat versenygépét mutatták be Budapesten. 

Szalay Balázs, aki januárban tizenkettedszer vág neki a világ legnehezebbnek tartott raliversenyének, a sajtótájékoztatóval egybekötött bemutatón elmondta, hogy a változó szabályok miatt új motort kapott a versenyautó.

"Az utolsó simításokkal vasárnap lettünk kész és egy rövid tesztelést is végeztünk" - mondta a pilóta, aki már alig várja, hogy sivatagi körülmények között is kipróbálja a Mokkát. "Egy 6,2 literes, 360 lóerős motor van a gépben. Továbbfejlesztettük a hűtési rendszert, mert azzal a legutóbbi viadalon is nagyon sok gondunk volt. Három hónapunk volt az autó megépítésére, ami nem túl sok, de a fiúknak van rutinjuk a gyors munkában."


"Tegnap még dolgoztunk az autón, rohamtempóban lett kész, szerdán már el is indítjuk Dél-Amerikába" – mondta Szalay, aki azt is elárulta, közel 300 ezer euróba, vagyis 85 millió forintba került a gép. "Sok tapasztalatot így nem szereztem vele, ezzel együtt a legjobb tíz közé kerülés a célunk."

Szalay Balázs az eddigi 11 verseny közül hét alkalommal ért célba, jelenlegi navigátorával Bunkoczi Lászlóval pedig mind a hat alkalommal eljutott a végállomásig. A magyar páros tavaly érte el eddigi legjobb eredményét, a huszadik helyen végzett a Dakaron.

A viadalt az ötödik alkalommal bonyolítják le Dél-Amerikában. A legutóbbi megmérettetéshez hasonlóan a mezőny január 5. és 20. között ezúttal is három országot szel át és több mint nyolcezer kilométert tesz meg. A verseny Limában rajtol, majd Argentína érintésével Santiago de Chilében fejeződik be.


A 2002-es Dakar-rali után, vagyis immár több mint tíz éve Szalay Balázs saját versenyműhelyt alapított, azóta ott készülnek a csapat versenyautó, így ott épült meg annak idején 2003-ban az első Frontera, 2006-ban az első Antara és 2012-ben az első Mokka, amelyet november közepén mutattak be – néhány nappal azelőtt, hogy a járműveket feltették volna a hatalmas kompokra, amelyek Dél-Amerikába szállítják a Dakar-karaván európai járműveit.

„Azért nem álltunk rajthoz az utolsó néhány magyar bajnoki futamon, mert új autó építésébe fogtunk: a régi alapjait felhasználva így készült el az Opel Mokka – mondta büszkén Szalay Balázs. – Három hónapunk volt az autó megépítésére, ami nem túl sok, de a fiúknak szerencsére van rutinjuk a gyors munkában, hiszen a Dakaron is ez a siker kulcsa."

Az Opel Mokkát idén novemberben mutatták be Magyarországon, s a Dakar-csapat az egyik elsőt kapta meg nemcsak hazánkban, hanem egész Európában, hiszen így is villámtempóban készült a versenygép. „Ahogy az Opel fejlődik, úgy kell fejlődnie a csapatnak is, de nemcsak a típus lett más, hanem például a változó szabályok miatt új motort kapott az autó (minden egyes alkatrészének gyárinak kell lennie, nem engednek semmiféle változtatást) és továbbfejlesztettük a hűtési rendszert, mert azzal a legutóbbi viadalon nagyon sok gondunk volt" – mondta Szalay, akit mindig is lenyűgözött az újdonság varázsa, így már alig várja, hogy sivatagi körülmények között is kipróbálhassa az Opel Mokkát.


„A Mokka az Opel legújabb terepjáró autója, amelynek még nagyon friss a megjelenése, hiszen Magyarországon egy hete mutattuk be ezt a vadonatúj autót. Tehát tényleg egy nagyon-nagyon friss projektről van szó, Európában is csak novemberben vezettük be ezt a modellt. Ritka pillanat, hogy ennyire friss legyen egy autó, és máris elkészüljön ennek a versenyautó párja, de nagy örömmel látom, hogy itt van, kész van”- nézett szinte hitetlenkedve a mellette helyet foglaló autóra az Opel Magyarország fiatal elnöke, Koncz Gábor, majd végül hozzátette: „Még egyszer gratulálok az egész csapatnak ehhez a fantasztikus munkához. Sikeres és biztonságos 2013-as évadot kívánok a csapatnak.”

Az Opel és a páros dakaros múltja (és jövője) egyébként is összefonódik: érdekes statisztikai adat, hogy mióta Szalay Balázs Opellel versenyez, vagyis a 2004-es Dakar-rali óta (ugyanebben az évben kezdte el egyébként Bunkoczi Lászlóval is a közös munkát), mindig célba ért a világ legnehezebb terepraliversenyén.

Az Opel Mokka tereprali-versenyautó adatai:

A motor (GM gyári versenymotor)
Típus: LS3
Hengerűrtartalom: 6200 cm3
Teljesítmény: 380 lóerő (szűkítővel)
Nyomaték: 660 Nm
Szűkítő: 36 mm
Végsebesség: 180 km/óra
Gyorsulás: 7.4 másodperc alatt 100 km/órára

Az autó paraméterei
Súlya: 2150 kg (pótkerekekkel, 50 liter üzemanyaggal)
Szélessége: 2000 mm
Magassága: 1770 mm
Hosszúsága: 4300 mm
Futómű: elöl-hátul független felfüggesztés, kerekenként 2 db 4.42 lengéscsillapító, Einbach spirálrugók
Rugóút: elöl 250 mm, hátul 250 mm
Váltó: X-Track szekvenciális, hatsebességes
Kuplung: Tilton 3 tárcsás
Osztómű: X-Track, egybeépítve a sebességváltóval
Benzintank: ATL 550 literes biztonsági gumitank (1 literes napi tankkal)
Differenciál elöl-hátul: X-Track 247
Gumi: BF Goodrich G1, átmérő: 790 mm
Felni: Speedline (16 colos)
Felépítmény: karbon-kevlár, összesen 62 kg

VIDEÓ:


Szalay Balázs életpályája

Szalay Balázs (Dunaújváros, 1965. április 17. –) magyar autóversenyző. 1996-ban indult először a Dakar-ralin, azóta (két év kivételével) rendszeres résztvevője a sivatagi száguldásnak. Ő volt az első olyan magyar autóversenyző, aki sikerrel teljesítette a Dakar-ralit, 2000-ben.

1996-ban Frank Papp barátjával vágtak neki a sivatagnak egy Chevrolet volánja mögött. A verseny hatodik napjáig jutottak ahol is technikai hiba miatt fel kellett adniuk a küzdelmet. Szalay Balázs volt az első magyar - még ezzel az eredménnyel is - aki a Dakaron a 6. napig eljutott. 2000-ben akab Tamás navigátorával sporttörténelmet írtak mikor az 59. helyen célbaértek Kairó városában. Ezidáig ugyanis egy magyarnak sem sikerűlt meglátni a Dakar rali célját.

Két év múlva Szalay újra rajthoz állt, méghozzá a tévéből ismert Palik László-val a "mitfárer" szerepében. A Chevrolet jónak tűnt alattuk, de sajnos a már Európában elromlott sebváltó helyére betett pót-sebességváltó a sivatagban felmondta a szolgálatot. Egy, a szabadban eltöltött éjszaka után kénytelenek kiszállni versenyből.

Tanulva hibáikból, Szalay-ék a 2003-as versenyre jól felkészítették az autót, és bemelegítésként megnyerték a Fáraó-rallyt. Az akkor még tökéletesen működő Chevy azonban már a Dakar kezdetén, Európában sorozatos gondokat produkált. A Szalay-Laklóth kettős foggal-körömmel harcolt, de alighogy átértek Afrikába, fel kellett adniuk a versenyt. Érdekesség, hogy ebben az évben először, már nem csak egy magyar csapat indult a Dakaron, hanem mindjárt hat, plusz egy motoros.

2011 októberében kinevezték a Hungaroring Sport Zrt. üzletfejlesztési igazgatójának.