Hogy mi a különbség az A és B kategória között? A péntek este debütáló Voice-ban ragaszkodnak a profizmushoz, az X-faktor pedig egyre mélyebbre hajol a nézettségért.

Már vártuk, hogy jobb lesz, és tényleg az.

Az érdeklődő németajkúak egy éve láthatták-hallhatták, hogy a Sat 1-on és a Pro Siebenen hogyan működik a nálunk most debütáló Voice-formátum, amit a producerzseni John de Mol ((a Big Brother kitalálója) vezetett be 2010-ben Hollandiában, és ami azóta az USA-ban is dübörög Christina Aguilerával.

A német példa nem csak azért lehet érdekes számunkra, mert ott magyarok kedvence, a 99 lufis Nena az egyik zsűritag, hanem mert az első évadban hasonló helyzet állt elő, mint most nálunk: két tévécsatorna tehetségkutató műsora versenyzett egymással. Az RTL Supertalent című show-ja állt a másik sarokban (ami az itthoni Csillag születiknek felel meg) és a The Voice of Germany indulásakor 2011-ben már az ötödik évadjánál tartott biztos első hellyel a nézettségi tabellán, köszönhetően a germánok Simon Cowelljének: Dieter Bohlennek.

A Nenát ismerőknek Bohlen sem idegen, kettejük közt a különbség ott a legnyilvánvalóbb, hogy az egykori Modern Talking furcsa párosából a focistafrizurás figura zeneszerzői és produceri munkát vállalt leginkább, és az utóbbi évtizedben a Deutschland sucht den Superstar (az ottani Megasztár) és a Supertalent örökös zsűrielnöki pozíciójában kumulálódik. Nena pedig ennél lényegesen szerényebben sertepertélt a showbizniszben.

Bohlen-szindróma

A német zenei szcéna atyaúristene épp tíz éve alázza porig a versenyzőket, 2002-ben azzal a beszólásával adta meg a műfaj alaphangját, hogy "úgy énekelsz, mint egy beekizett (azaz Ecstasy tablettát nyelt) kerti törpe". Ezek után évadról évadra cifrázza a lúzerekre ugyanúgy, mint a tehetségekre kihegyezett műsort. A legújabb Megasztárban kissé túllőtt a célon, amikor a Maldív-szigeteki helyszínen az egyik arra sétáló strandolót is megszégyenítette. A bécsi férfi mit sem tudott a forgatásról, és a műsort sem ismerte, csak később figyelmeztették rá ismerősei, hogy az adásban engedélye nélkül leközölt jelenetet kivágta egy szorgos néző, és Youtube-on terjed egy videó róla fürdőnadrágban, kicsit sem hízelgő zsűrivéleményekkel a testalkatáról. A férfi kártérítési pert indított az RTL ellen.

Alázás vagy alázat

Dieter Bohlen nagyjából Puzsér, Friderikusz és Geszti összegyúrva. Csak a pénzben mért siker nagyobb, mint a három magyarnak összesen valaha lesz. És ez nem csak a magyarnál kilencszer nagyobb, és annál sokkal fizetőképesebb német piacnak köszönhető, hanem annak is, hogy Bohlen előszeretettel teregeti ki magánéletét, és állítja pellengérre volt kollégáit (például a sötét loknijáról ma is ismert Thomas Anderst), és teszi nevetségessé ex-nejeit a bulvárlapok hasábjain. De ugyanezt teszi saját – bestseller - életrajzi könyveiben is, ahogyan a róla készült karikírozot rajzfilmben. Bohlen tehát tudja mi a dörgés.

Nena azonban a ló másik oldalán van, s bár olykor feltűnt a 99 Luftballon után is, (néhány éve Kim Wilde-dal volt egy nagyobb durranásnak szánt egydalos visszatérése), közel két éve fedezhette fel magának újra a német nép a Voice vajszívű zsűrijeként. Ő Keresztes Ildikó és Malek Andrea elegye, de szeretetáradatát legalább nem könnyekben, hanem ölelésben fejezi ki. Vagyis: nem csupán ficánkol a forgószékben, hanem olykor berohan a színpadra és fulladásközeli állapotig szorongatja a versenyzőket, akár saját mentoráltja előadása tetszik neki, akár a másiké.

Az alázás versus alázat a németeknél már a Voice premierjének napján, 2011. november 24-én megbillent az utóbbi felé, mert bár az össznézettség a Supertalentet igazolta és kétmillióval (5,83 millió néző) rávert a csak a hangra koncentráló műsorra (3,89 millió néző). A kereskedelmi csatornáknak oly fontos, a reklámbevételek alapjául szolgáló 14-49-es célcsoport körében azonban mégis a Voice nyert, igaz, alig 70 ezerrel (3,06 millió nézővel az RTL-re kapcsolók 2,99 milliójával szemben).

De Sat1-en a harmadik rész már 3,56 millió nézőt érdekelt, és a december első hetében sugárzott ötödik adásra már elérte a csúcsot jelentő 3,96 milliót is. Mindezt ugyanazon a hétvégén, amikor a Supertalent elődöntőjét sugározták, amire viszont "már csak" 3,22 millióan voltka kíváncsiak. A 17 adásos Voice nézőtábora később zsugorodott ugyan, és a végére már csak 2,64 milliót vonzott, de a 24,3 százalékos nézettségi eredménnyel 2012-ben előbb a Goldene Kamera (a német Arany Kamera) díjat, majd a legjobb szórakoztató műsor kategóriájában a Deutsche Fernsehpreis-t (Német Televíziós Díj) is kiérdemelte.

A magyar hang

A péntek esti magyarországi Voice-premierből kapásból kiderült, mik azok a hangsúlyok, amitől nálunk is izgalmas ellenfele lehet RTL Klubon futó, harmadik évadját megért X-faktornak, amely egyre gyurmázhatóbb és korántsem csiszolatlan gyémántoknak nevezhető versenyzőkkel machinál. A Voice – egyelőre legalábbis úgy tűnik – próbálja profizmussal és nem bicskanyitogató megaláztatással (mint az X-faktor táncpróbás meghallgatása) eladni a műsort.

Ahhoz azonban kétség sem fér, hogy a TV2 is jó előre kitalálta a négyes zsűri szereposztását, ahogyan az eléjük kerülő versenyzők közti dramaturgiát is. Meg azt, hogy a kiforrott egyéniségek harca lesz a Voice, és ezzel is fricskázza a riválisát. Mert bárki, aki elhintette bemutatkozójában, hogy keresi önmagát és az utat, az rögtön kiesett. Így Rúzsa nővére sem rúghatott labdába (hiába válás, és az új élet kezdetének nézőkecsegtető sztorija).

Mohamed Fatima a nagy visszatérő Vagy Wonder Tracy, aki inkább Miamiban, az óceán mellett fekvő medencéje partján keresgél tovább, még ha izgalmas is lett volna bejuttatni egy túlsúlyos sztriptíztáncost. A szívszorító történeteket se erőltették túl, a magyar hippi öngyilkos jazz-zenész apjától még életvidám, és a csöppnyi bú a második iker Szécsi Böbe hangjában sem biztos, hogy több, mint tinédzserkori depi.

A sikersztorik viszont annál inkább kidomborodnak: így Gájer Bálint nyolcéves (Caramellel együtt induló) érési folyamatának végeredménye, vagy a feminin Schwartz Dávid sikere az eddigi arcoskodó tehetségkutatókon való bukdácsolások után.

A legígéretesebb versenyző mégis Mohamed Fatime, aki azért utolsó fellépőként rátolt a könnycsatornákra a Szállok a szívvel, de a 68 kilós mínusszal azt is egyértelművé tette, hogy itt sem csak a hang számít. A külcsín-belbecs harmóniáját minden részletében szajkózó műsor erkölcsi, emberi, de még szakmai fölénye is elvitathatatlan, de ahogy Németországban, nálunk is az átlagnéző dönt majd, és lehet, hogy a B kategóriás hullákat jobban szereti a pincében, mint a decens, A kategóriás profizmust.