Egy EU-rendelet szerint 2012 november elsejétől a gumiabroncsokat, a háztartási gépekhez hasonlóan, címkézni kell.
A temesvári Continental gyár sajtóközleménye szerint, amely már csak címkézett abroncsokat hoz forgalomba, a rendelet célja a vásárlók tájékoztatásán túl a biztonságos, energiatakarékos és környezetet kevésbé terhelő abroncsok használatának előmozdítása. A rendelkezés minden 2012. július 1. után gyártott, az EU területén újonnan értékesített gumiabroncsra vonatkozik. A 7,5 cm x 11 cm méretű öntapadós címke az üzemanyag-takarékosságról, a nedves úton való tapadásról és a gördülési zajról szolgáltat információkat a vásárlóknak. Hogyan értelmezzük az új címkéken feltüntetett besorolásokat?
1. Üzemanyag-hatékonyság – Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése.
A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. A termék teljesítményét az adott üzemanyag-hatékonysági kategóriára mutató fekete nyíl jelzi. Az egyes kategóriák közti lépcsők azonos felhasználási körülmények mellett: 0,1-0,15 liter/100 km. A különbség az A és G kategóriába tartozó abroncsok között 15000 km éves futásteljesítmény esetén 80 literre tehető, ami 100 km-en nagyjából 0,5 litert jelent.
2. Fékút nedves úton – A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legfontosabb biztonsági paramétere; a címkén látható információ konkrétan a fékútra vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F a legrosszabb. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több mint 18 m is lehet!
3. Gördülési zaj – A közúti forgalom zajának egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs. Ahogy az ívek száma is mutatja, 3 besorolási osztály létezik:
1 fekete ív: 3 dB-bel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték. 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak. 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak.
A kereskedőknél valószínűleg november elseje után is találunk majd címke nélküli abroncsokat, amelyeket 2012 július 1. előtt gyártottak, sőt, ugyanabból a termékből címkézett és címkézetlen abroncsokkal is találkozhatunk. Az új címkék nem szolgáltatnak külön információkat a téli gumik havas/jeges úton nyújtott teljesítményéről (a nedves úton mért fékút azonban sokat elárul a téli gumik megbízhatóságáról).
1. Üzemanyag-hatékonyság – Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése.
A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. A termék teljesítményét az adott üzemanyag-hatékonysági kategóriára mutató fekete nyíl jelzi. Az egyes kategóriák közti lépcsők azonos felhasználási körülmények mellett: 0,1-0,15 liter/100 km. A különbség az A és G kategóriába tartozó abroncsok között 15000 km éves futásteljesítmény esetén 80 literre tehető, ami 100 km-en nagyjából 0,5 litert jelent.
2. Fékút nedves úton – A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legfontosabb biztonsági paramétere; a címkén látható információ konkrétan a fékútra vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F a legrosszabb. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több mint 18 m is lehet!
3. Gördülési zaj – A közúti forgalom zajának egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs. Ahogy az ívek száma is mutatja, 3 besorolási osztály létezik:
1 fekete ív: 3 dB-bel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték. 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak. 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak.
A kereskedőknél valószínűleg november elseje után is találunk majd címke nélküli abroncsokat, amelyeket 2012 július 1. előtt gyártottak, sőt, ugyanabból a termékből címkézett és címkézetlen abroncsokkal is találkozhatunk. Az új címkék nem szolgáltatnak külön információkat a téli gumik havas/jeges úton nyújtott teljesítményéről (a nedves úton mért fékút azonban sokat elárul a téli gumik megbízhatóságáról).
0 Megjegyzések