Sokan lemaradtak az elmúlt években piacra dobott olcsóbb bankszámlákról, ezért most több tízezer forinttal többet fizetnek a szükségesnél. Esetükben gyorsan megtérül - évente akár 50-70 ezer forintot is hozhat - a bankváltás, de a komplikáltabb ügyfelek kimaradhatnak a jó lehetőségből. 

Évi 73 292 forint a legtöbb megtakarítás, amely egy szimpla folyószámlaváltással (a konkrét esetben éppen az OTP-től az FHB irányába) elérhető lenne az általunk megvizsgált példákban, a Biztosítás.hu kalkulátora alapján. A frissen elindított alkalmazás, amely az összehasonlítás mellett a bankváltást is lehetővé teszi az interneten keresztül, a magukat tudatosnak és a pénzügyekben járatosnak tartó banki ügyfeleknek is okozhat meglepetést.

Az általunk elemzett példákban még a legügyesebb számlatulajdonosnál is volt egy közel 10 ezer forintos puffer (több esetben pedig 50-60 ezer forintos, feleslegesnek látszó kiadás). Ez mutatja a legjobban, hogy az utóbbi években ezen a területen dúlt a legnagyobb harc az ügyfelekért, ám a többség még nem használta ki a verseny adta előnyöket.

A legolcsóbb bankszámlát ma már akár 4 ezer forintból is fenn lehet tartani, a folyószámlák átlagos éves költsége - a Biztosítás.hu statisztikáiból kiindulva - azonban meghaladja a 25 ezer forintot. De sokan vannak, akik ennek a többszöröséért veszik igénybe az alapvető banki szolgáltatásokat, a több tízezer forintos megtakarítás tehát széles körben reális lehetőség. Ahhoz, hogy mindebből valódi spórolás is legyen, mindenkinek meg kell találnia a saját pénz- és kártyahasználati, átutalási szokásaihoz a legjobban passzoló számlacsomagokat, és le kell számolnia azokkal a beidegződésekkel, amelyek gátolják a racionális döntéshozatalt.

Lustán és frusztráltan szórjuk a pénzt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) néhány évvel ezelőtt készített tanulmányában azt állapította meg, a lakosság bankhasználata többnyire az alapszolgáltatásokra koncentrálódik, bankot pedig érzelmi alapon - de legalábbis korlátozottan racionálisan - választanak az emberek.

A többségnek van bankszámlája (összesen majdnem 9 millió) és bankkártyája is, de leginkább azért, hogy arról készpénzt vegyen fel, és időnként lekössön egy kis betétet. Ami pedig az ügyintézést illeti, a személyes banki kapcsolat a döntő. Az internetes banki szolgáltatások helyett - különösen vidéken - a legtöbben ma is a bankfiókba besétálva intézik ügyeiket, emiatt nagyon fontos a fiók közelsége, és még inkább a személyes szimpátia az adott pénzintézet munkatársaival.