A Kravtex-Kühne cégcsoport új fejlesztésű távolsági autóbuszt mutatott be Mosonmagyaróváron.
A Credo Optinell nevű autóbuszt a Volán társaságoknak szánják, mivel ez az egyetlen magyar gyártmányú távolsági busz, amely komfortfokozatával megfelel a szeptemberben bevezetett emelt szintű távolsági autóbuszos szolgáltatás feltételeinek - mondta a bemutatóval összekötött sajtótájékoztatón Szombath Imre főkonstruktőr.
Az új fejlesztésű járművel a cégcsoport részt akar venni a Volán társaságoknál üzemelő, közel 500 elöregedett távolsági busz cseréjében. A Kravtex az Új Széchenyi Terv keretében 128,5 millió forint kutatás-fejlesztési támogatást nyert el, ez az összeg az kis tömegű Optinell fejlesztését is segítette.
A szakember hangoztatta: a vállalkozásnál most lezárult négyéves, több milliárd forintos költségű fejlesztési program eredményeként teljesen új, hazai fejlesztésű buszcsalád jött létre. A Credo buszok - a városi Citadell, az elővárosi Econell, a helyközi Inovell és a most debütáló távolsági Optinell - lefedik a Volán társaságok és a fővárosi közösségi közlekedés igényeit.
Az egymást követő típusok kialakításánál figyelembe vették a Volán társaságok üzemeltetési tapasztalatait - mondta a főkonstruktőr. A 51 ülőhelyes, 23 állóhelyes új autóbusz fő jellemzőjeként kis tömegét és alacsony üzemanyag- fogyasztását emelte ki. Ez utóbbi átlagosan 20 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást jelent a kategóriájába tartozó import buszokhoz képest - tette hozzá
Elmondta, hogy az új busz árarányosan 80 százalékban magyar terméknek minősül, hiszen az önhordó vázszerkezet a Kühne Zrt.-nél készül, új fejlesztésű futóművei a Rába termékei, sebességváltója a ZF magyarországi üzeméből való.
Az Optinell fejlesztését is szolgálta a Gazdasági Operatív Program keretében tavaly elnyert 128,5 millió forint. A technikai innovációt segítő támogatást a cégcsoport 308 millió forintos önrésszel egészítette ki, így a termékfejlesztéssel egy időben gyártástechnológiai beruházások is megvalósultak.
A Kravtex Kft. és a Credo története
A Credo egy magyar autóbuszmárka, amely 1999 óta létezik. A győri székhelyű Kravtex cégcsoport gyártja az autóbuszokat a mosonmagyaróvári Kühne Zrt. és a győri Kravtex Kft. gyáregységeiben. A cég legfőbb vásárlói a hazai Volán-vállalatok, de találhatunk 1-2 Credo autóbuszt magánkézben, illetve külföldön Romániában és Oroszországban.
A Kravtex Kereskedelmi Kft.-t 1992-ben alapították az orosz Avtoexport részvételével.
Fő profilja Ikarus autóbuszok és ezek alkatrészeinek, főleg Rába főegységeinek exportja volt a FÁK országaiba.
2 évvel később Győrben üzemegységet létesített a cég, és használt Ikarus autóbuszok felújításába fogott. 2002-ig összesen 700 Ikarust újítottak fel, ezeket néhány Magyarországon maradt példányt kivéve a volt Szovjetunió országaiban értékesítették.
1997-ben a cég megvásárolta a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. többségi tulajdonát. Az így létrejött cégcsoport 1999-ben a cseh SOR Libchavy cégtől 9,5 m hosszú autóbuszok gyártására licencet vásárolt, és Magyarországon Credo néven kezdte gyártani és értékesíteni az autóbuszokat (az első példány még Kravola néven került forgalomba).
A cég folyamatos fejlesztéssel növelte a magyar beszállítók részarányát és – alapvetően még mindig a cseh platformra épülő – újabb, egyre nagyobb részarányban saját tervezésű típusokat mutatott be. 2005-ben bemutatták a cég eddigi legsikeresebb típusát, az elővárosi Credo EC 12-t.
2009 nyarán bemutatták a Credo Citadell 12 típusú, teljes hosszában alacsonypadlós autóbuszt, majd fél évvel később a csuklós Citadell 19-et is. Ettől a típustól komoly áttörést remél a Kravtex, tervezésekor kifejezetten a budapesti közlekedési igények kiszolgálását tartották szem előtt. Ez a típus az első teljesen saját fejlesztésű autóbusza a cégnek.
0 Megjegyzések