A testület fideszes és szocialista tagjai a vizsgálóbizottság mandátumáról vitatkoztak. Meghallgatásokat tartott a Malév és a Budapest Airport Zrt. privatizációját, illetve a légitársaság fizetésképtelenségének okait vizsgáló parlamenti bizottság szerdán.

 Macher Ákos, az ÁPV Zrt. volt vezérigazgató-helyettese, a BA egykori igazgatósági tagja az ülésen azt mondta: kiemelkedően nagy siker volt a Budapest Airport privatizációja, amire nemzetközi közgazdasági fórumok is felfigyeltek; az állam nagy bevételt ért el, az Állami Számvevőszék ÁPV Rt.-t vizsgáló jelentésében nem fogalmazott meg a tranzakcióval kapcsolatos elmarasztaló véleményt.


Varga István, a testület fideszes elnöke a Malév-bizottság szeptember 19-i ülésén az Országházban (MTI-fotó: Beliczay László) Macher Ákos emlékeztetett arra is, hogy a privatizáció idején, 2005-ben az ÁPV Rt. felügyelő bizottsága - amelynek tagjai voltak az akkori parlamenti pártok delegáltjai is - a kormányzati szándékkal összhangban állónak, szabályszerű tranzakciónak minősítette a Budapest Airport privatizációját. Kérdésre elmondta: a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségek teljesítésének vizsgálata nem tartozott hozzá, erre az ÁPV Rt.-nél külön részleg működött, de tudomása van róla, hogy üzleti megbeszélésen szóba került. 

Ugyancsak képviselői kérdésre válaszolva úgy emlékezett, hogy volt összefüggés a BA fejlesztési kötelezettsége és a repülőtér utasforgalmának alakulása között. 400 milliárdot ért a BA 2005-ben A meghallgatáson Zelles Sándor, aki 2005 és 2007. között volt a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) vezérigazgatója elmondta: ez idő alatt 40 ezer milliárd forint értékű nem vállalkozói állami vagyon tartozott hozzájuk, köztük a Budapest Airport által használt ingatlanok is. A Budapest Airport 2005. évi privatizációjakor a KVI mintegy 400 milliárd forintot utalt át a Pénzügyminisztérium számlájára, amely tartalmazta az állami vagyonkezelés jogáért fizetett összeget.

Ez a vagyon továbbra is állami tulajdon - emelte ki Zelles Sándor, hozzátéve: ha az állam idő előtt felmondja a BA tulajdonosaival kötött vagyonkezelői szerződést, akkor a pénzt vissza kell fizetni. Hárskuti János József, a Budapest Airport Zrt. volt vezérigazgatója beszél meghallgatásán az Országházban 2012. szeptember 19-én. MTI Fotó: Beliczay László Hárskuti János József, aki 2003 júliusi és 2005 december végéig látta el a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatói teendőit és az igazgatóság tagja volt, kiemelte: ebben az időszakban jelentősen nőtt az utasforgalom, és évi mintegy 10 milliárd forint feletti adózott nyereséget értek el. Hangsúlyozta: a repülőtér működtetéséért volt felelős, és nem volt joga betekinteti a privatizációba. 

 Kérdésre válaszolva Hárskuti János József elmondta: a privatizáció előtt 2008-ig érvényes stratégiai tervvel rendelkezett a cég. A testület fideszes elnöke, Varga István elmondta: nem állja meg a helyét a szocialisták állítása, mert a vizsgálóbizottság mandátuma szeptember 24-én jár le, a meghosszabbítására vonatkozó javaslatot beterjesztette a parlamentnek, arról az Országgyűlés addig még tud dönteni. Kivonult az MSZP Előzőleg ugyanis Józsa István, az MSZP frakcióvezető-helyettese újságíróknak elmondta: a testület fél évre szóló mandátuma szeptember 10-én lejárt, bár a határidőig nem készítette el jelentését. 

Közlése szerint a testület elnöke, a fideszes Varga István így jogtalanul hívta össze a bizottság ülését szerdára, emiatt a szocialisták a házbizottsághoz fordulnak. Józsa István, a Magyar Szocialista Párt frakcióvezető-helyettese nyilatkozik a sajtónak az Országház folyosóján 2012. szeptember 19-én. Az MSZP-s politikus azt is kifogásolta, hogy a bizottság az elmúlt hónapokban csak a 2002 és 2010 közötti kormányzati döntéseket vizsgálta, noha álláspontja szerint a Malév idén februárban bekövetkezett csődje a Fidesz-kormány felelőssége. A parlament kedden tárgyalt a vizsgálóbizottság mandátumának meghosszabbításáról az év végéig, de még nem döntött róla.