A piaci előrejelzésekből kirajzolódó növekedési pályájával számolva a Nemzetközi Valutaalap 4-4,2 százalékos GDP-arányos költségvetési hiányt várhat jövőre Magyarországon. Ez azt jelentheti, hogy az IMF a konvergencia programban szereplő 2,2 százalékos hiánycélt figyelembe véve 1,8-2%pontos elcsúszást láthat - írják heti jelentésükben az OTP szakértői.
Az elfogadott 2013-as költségvetés makropályájának és magának a költségvetésnek az alapos vizsgálata után, az IMF komoly eltéréseket talált az általa várt makropályához képest. Eközben az is kiderült, hogy a Valutaalap ragaszkodik a konvergenciaprogramban vállalt 2,2%-os deficitcélhoz. Miután az Európai Bizottság feloldotta a Kohéziós Alapból történő utalások befagyasztását, a kormány bejelentette 300 milliárd forintos munkahelyteremtő programját, amivel szembe azonban bizonytalan bevételi forrásokat állított - foglalja össze a költségvetési helyzet legutóbbi fejleményeit az OTP elemzési központja.
Szakértőik számításai szerint az elfogadott költségvetés és a jelenlegi piaci növekedési várakozások alapján az EU/IMF páros 4-4,2%-os deficittel kalkulálhat jövőre. Ez alapján - ha az IMF tényleg ragaszkodik a 2,2%-os deficitcélhoz -, a GDP 1,8-2,0%-ának megfelelő fiskális rés van a 2013-as tervben. Ez mintegy 550-600 milliárd forint. Éppen ezért a közgazdászok úgy vélik, ez a jelentős különbség lesz a következő tárgyalási forduló fő témája. Amennyiben a kormányzat már szeptemberben folytatni szeretné a tárgyalásokat, javaslatot kell tenniük az IMF által talált rés befoltozására.
Ezzel kapcsolatban az OTP három dolgot tart megfontolandónak:
1. Figyelembe véve az Országgyűlés működési rendjéből adódó augusztusi nyári szünetet, a rendelkezésre álló idő kifejezetten rövid.
2. A rés méretéből (550-600 milliárd forint) következően nem valószínű, hogy a kormányzat nem-hagyományos eszközökkel képes lenne megoldani a problémát. A rés megszüntetése csak akkor lehetséges, ha a kormány bizonyos részeket felad az eddigi gazdaságpolitikájából. Az erre való hajlandóság azonban erősen kérdéses komoly piaci nyomás nélkül.
3. Lényegesek lesznek a túlzott deficit eljárással kapcsolatos fejlemények is. Az elfogadott 2013-as büdzsé jelentős mértékben eltér a legutóbbi bizottsági előrejelzéstől, és a következő felülvizsgálat szeptemberben lesz. Amennyiben a kormányzat nem módosítja a költségvetési terveit, azzal a túlzott deficit eljárást kockáztatja.
Miután a kormány bemutatja a tervet a költségvetési rés megszüntetésére, folytatódhatnak a tárgyalások. Ebben a fázisban valószínűleg a tervezett intézkedések növekedési hatási kerülnek a fókuszba, és néhány módosítási javaslat is előkerülhet, melyek a potenciális növekedést javítanák. Az OTP szakértői úgy vélik, hogy az elmúlt években bekövetkezett, a befektetői környezetet erősen negatívan érintő sokkok, és ezek potenciális növekedésre gyakorolt hatásai lehetnek a megállapodás fő kerékkötői. A tárgyalás ezen fázisában növekedési szempontból a már jól ismert problémák kerülhetnek ismét elő: a közösségi közlekedési hálózat, a közszférában dolgozók magas száma, adószabályozási kérdések (egykulcsos jövedelemadó kritikája, vagyonadó bevezetése, vagy a társasági adó emelése), illetve a bankrendszerrel való kapcsolat.
Szakértőik számításai szerint az elfogadott költségvetés és a jelenlegi piaci növekedési várakozások alapján az EU/IMF páros 4-4,2%-os deficittel kalkulálhat jövőre. Ez alapján - ha az IMF tényleg ragaszkodik a 2,2%-os deficitcélhoz -, a GDP 1,8-2,0%-ának megfelelő fiskális rés van a 2013-as tervben. Ez mintegy 550-600 milliárd forint. Éppen ezért a közgazdászok úgy vélik, ez a jelentős különbség lesz a következő tárgyalási forduló fő témája. Amennyiben a kormányzat már szeptemberben folytatni szeretné a tárgyalásokat, javaslatot kell tenniük az IMF által talált rés befoltozására.
Ezzel kapcsolatban az OTP három dolgot tart megfontolandónak:
1. Figyelembe véve az Országgyűlés működési rendjéből adódó augusztusi nyári szünetet, a rendelkezésre álló idő kifejezetten rövid.
2. A rés méretéből (550-600 milliárd forint) következően nem valószínű, hogy a kormányzat nem-hagyományos eszközökkel képes lenne megoldani a problémát. A rés megszüntetése csak akkor lehetséges, ha a kormány bizonyos részeket felad az eddigi gazdaságpolitikájából. Az erre való hajlandóság azonban erősen kérdéses komoly piaci nyomás nélkül.
3. Lényegesek lesznek a túlzott deficit eljárással kapcsolatos fejlemények is. Az elfogadott 2013-as büdzsé jelentős mértékben eltér a legutóbbi bizottsági előrejelzéstől, és a következő felülvizsgálat szeptemberben lesz. Amennyiben a kormányzat nem módosítja a költségvetési terveit, azzal a túlzott deficit eljárást kockáztatja.
Miután a kormány bemutatja a tervet a költségvetési rés megszüntetésére, folytatódhatnak a tárgyalások. Ebben a fázisban valószínűleg a tervezett intézkedések növekedési hatási kerülnek a fókuszba, és néhány módosítási javaslat is előkerülhet, melyek a potenciális növekedést javítanák. Az OTP szakértői úgy vélik, hogy az elmúlt években bekövetkezett, a befektetői környezetet erősen negatívan érintő sokkok, és ezek potenciális növekedésre gyakorolt hatásai lehetnek a megállapodás fő kerékkötői. A tárgyalás ezen fázisában növekedési szempontból a már jól ismert problémák kerülhetnek ismét elő: a közösségi közlekedési hálózat, a közszférában dolgozók magas száma, adószabályozási kérdések (egykulcsos jövedelemadó kritikája, vagyonadó bevezetése, vagy a társasági adó emelése), illetve a bankrendszerrel való kapcsolat.
0 Megjegyzések