Bécsből Budapestre érkezik a jövő héten jubileumi különútján a Schönbrunn nevű százéves gőzhajó - közölte a Magyar Turizmus Zrt bécsi képviselete. A Shönbrunnt Óbudán építették 1912-ben az Első Dunai Gőzhajózási Társaság (DDSG) hajógyárában. Ez ma az egyetlen működő hajó a 300 gőzhajó közül, amelyek egykor a társaság flottájába tartoztak. Kovács Balázs képviseletvezető elmondta, a Schönbrunn vasárnap kezdi meg százéves jubileumi útját Bécsben jelenlegi tulajdonosa, az Osztrák Vasúttörténeti Társaság (ÖGEG) és egy utazási iroda szervezésében. Útja során a Schönbrunn kiköt Pozsonyban, majd Komáromban, Esztergomban, valamint Visegrádon is, mielőtt kedd este megérkezik Budapestre. A fővárosban két napon át tekinthetik meg az érdeklődők és tehetnek vele városnéző utakat a Dunán, mielőtt visszaindul Bécsbe. A hajózás hagyományainak ápolói a Schönbrunnt Budapesten az 52 éves Sopron muzeális vontatóhajóval fogadják az Árpád-híd felett és végigkísérik a Belgrád rakparti Nemzetközi Hajóállomásig - közölte a Magyar Hajózásért Egyesület. A Schönbrunn - olvasható az ÖGEG honlapján - egészen 1985-86-ig közlekedett menetrend szerinti járaton Bécs és Passau között, ezután 1988-ig különjáratokat teljesített. 1988-ban kivonták a forgalomból és kaszinóhajóként Budapesten horgonyozták le. A vasúttörténeti társaság 1995-ben vásárolta meg a Schönbrunnt jelképes összegért, 1,20 schillingért. 1995 és 2000 között a társaság munkatársai önkéntes munkával, 20 ezer munkaóra alatt ismét üzemképessé tették a hajót és korhűen helyreállították belső berendezését. Óbudai Hajógyár Budapest egyik legrégibb nagyüzeme volt az Óbudai Hajógyár. Gróf Széchenyi István kezdeményezésére jött létre 1835-ben, amikor az Első Duna-gőzhajózási Társaság (DGT/DDSG) az Óbudai-szigetet megszerezte. Az itt készült első hajót - az Árpád oldalkerekes, fa testű gőzhajót - 1836-ban bocsátották vízre. Azóta – változó cégnevek alatt – az Óbudai Hajógyárban több száz, a kor átlagos műszaki színvonalát nem egyszer messze túlszárnyaló személyszállító hajó és teherhajó, uszály, úszódaru, vontatóhajó és tolóhajó, jégtörőhajó és egyéb úszótest készült, bizonyítva az itt dolgozók kitartását, megújuló alkotóerejét, szakmai felkészültségét, generációkon átívelő szakmakultúráját. A rendszerváltozást követő gazdasági átalakulásokat azonban már e patinás üzem sem tudta átvészelni. A Hajógyári-sziget székhellyel rendelkező, jogutódnak tekinthető GD Óbudai Hajóépítő Rt. végelszámolása 1999. november 29-én befejeződött és a céget 2000. május 30-án törölték a cégjegyzékből. A több, mint 150 éves magyar hajógyártás egyik fellegvárának a helyét szórakoztató és szolgáltató létesítmények, illetve irodák foglalták el.