Stratégiai partnerségi megállapodást írt alá a kormány nevében Orbán Viktor miniszterelnök a Coca-Cola HBC Magyarországgal pénteken a cég dunaharaszti székhelyén, ahol felavatta a vállalat új gyártósorát is, amely óránként 110 ezer üdítőitalt tud előállítani.

A kabinet új gazdasági modellt épít, amelynek a kedvezményezettjei közé fog tartozni a Coca-Cola is - mondta beszédében a kormányfő. Hozzátette: ahhoz a nemzedékhez tartozik, amelynek a Coca-Cola nem csak egy dobozzal és a benne lévő itallal egyenlő, Coca-Colát inni ugyanis azt jelentette, hogy egy rövid időre, "legalább egy korty erejéig" az ember a nyugati világhoz tartozott.

Orbán Viktor hangsúlyozta, ritkán fordul elő, hogy Magyarország szövetséget tud kötni egy olyan céggel, amelynek története legendává vált. A Coca-Cola magyarországi beruházásainak értéke mára meghaladta a százmilliárd forintot, a cég 1250 családnak ad kenyérkereseti lehetőséget, 2011-ben pedig nyolcmilliárd forint volt az exporteredménye - sorolta a miniszterelnök.

Hangot adott azon véleményének is, miszerint több mint kockázatos csak szolgáltatásra, turizmusra és ingatlanpiacra építeni egy felzárkózni akaró ország gazdaságát, ezért "nekünk termelésre van szükségünk", amelyhez beruházás kell, ahhoz pedig tőketulajdonosok, cégek. Ők profitra tesznek szert Magyarországon - folytatta -, "de mi nem vagyunk kommunisták, hogy másoktól irigyelnénk a jól megérdemelt, munkával előállított profitjukat".

"Ha a magyar ember úgy érzi, át akarják vágni, akkor azonnal becsukja az ajtót. Ha úgy látja, hogy valaki jó szándékkal érkezik, azt meg behívja a házba" - véleménye szerint ez a filozófia jellemzi azt a megállapodást is, amelyet a kormány kötött a Coca-Cola HBC Magyarországgal.

"Az európai válság kikényszerítette átalakulás miatt lassan közhelyszámba megy a nemzetközi politikában az a mondat, hogy a világ többé már nem lesz olyan, mint a válság előtt volt. Az azonban biztos, hogy ha csak egy dolog is marad abból a régi világból, ami ott lesz a jövőben is, az a Coca-Cola" - fejtette ki a miniszterelnök, aki - utalva az üdítőital titkos receptjére - úgy vélekedett: fantasztikus teljesítmény és a legnagyobb elismerésre méltó az az újítás, "hogy összevegyítenek valamit valamivel (...), azt felhígítják, és utána az egész világon megitatják".

Végül megjegyezte, hogy szerinte a Coca-Cola legjobb kampánygépezete a kommunista rendszer volt, mert semmilyen szakértő nem képes olyan maradandó kampányszövegeket kitalálni, mint ahogyan a kommunista propaganda támadta a Coca-Colát. "A Coca-Cola Magyarországon fantasztikus karriert futott be: tiltott ital volt, aztán átkerült a tűrt kategóriába, most pedig Magyarország a saját gazdasági reményeinek egy részét is a Coca-Cola itt működő gyárához fűzi" - zárta beszédét a kormányfő.

350 ezer kóla óránként

Tarsoly József, a Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy cégük az ország egyik legnagyobb élelmiszer-ipari vállalkozásává fejlődött, teljes kapacitásuk pedig az új gyártósorral 350 ezer palack per órára növekszik, vagyis egy másodperc alatt száz palack üdítőt tudnak gyártani, így egy nap alatt minden magyar lakosnak készítethetnek egy italt.

Dimitris Lois, a 28 országot átfogó Coca-Cola Hellenic cégcsoport vezérigazgatója köszönetet mondott a kabinetnek azért a külön figyelemért, amelyben a vállalatot részesíti. Hozzátette, tárgyalásukon Orbán Viktor arról biztosította őt, hogy Magyarországon mind a politikai, mind pedig a gazdasági környezetben stabilitásra, megbízhatóságra számíthatnak.

A megállapodás aláírása után a miniszterelnök felavatta Magyarország legnagyobb kapacitású, fémdobozos üdítőitalokat előállító gyártósorát. A berendezés óránként 110 ezer darab üdítőital gyártására alkalmas, és a magyar kereslet kielégítésén túl várhatóan húsz európai ország piacát fogja ellátni termékeivel.

A vállalat tájékoztatása szerint ezzel a kétmilliárd forintos magánberuházással a gyártósor teljes kihasználtsága esetén akár meg is duplázódhat a cég által 2011-ben elért nyolcmilliárd forint értékű export.
A szerződés célja a vállalat hosszú távú magyarországi jelenlétének támogatása, valamint további beruházásainak ösztönzése, elősegítve ezzel az ország versenyképességének javulását - olvasható a helyben kiosztott sajtóközleményben.

A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. az athéni központú, 28 országot átfogó Coca-Cola Hellenic csoport tagja. A dunaharaszti székhelyű, Magyarországon két palackozó üzemet és tíz regionális elosztó központot működtető vállalat 1250 dolgozót foglalkoztat, teljes tevékenysége során pedig csaknem 17 ezer embernek biztosít munkát. A társaság az egyik legjelentősebb magyar élelmiszer-feldolgozó, termékeit 22 országba exportálja, és 2011-ben mintegy 17 milliárd forint adót fizetett Magyarországon. Az üdítőitalok előállításához használt alapanyagok mintegy kétharmadát belföldi szállítók biztosítják. A cég eddig több mint 110 milliárd forintot fordított magyarországi gyártókapacitásának kialakítására és fejlesztésére.
 
A Coca-Cola történeteA Coca-Cola a The Coca-Cola Company bejegyzett védjegye, egy népszerű szénsavas üdítőital, mely a világ szinte összes országában kapható. A Coca-Cola a világ egyik legismertebb márkaneve. Legnagyobb riválisa a Pepsi.

A XIX. század végén az eredetileg gyógyszernek szánt ital gyártási jogait a kiváló üzleti érzékkel rendelkező Asa Griggs Candler vásárolta meg. Agresszív marketingtaktikájának köszönhetően a XX. század során a Coca-Cola uralta az üdítőitalok piacát. Bár számos kritika érte egészségügyi hatásai, illetve a cég üzleti módszerei miatt, a márka napjainkig népszerű maradt.
John Smith Pemberton gyógyszerész 1884-ben készített egy Pemberton's French Wine Coca névre hallgató, borból és kokainból álló italt, egy úgynevezett cocawine-t. Italát valószínűleg egy Angelo Mariani nevű korzikai vállalkozó hasonló összetételű és nagy népszerűségnek örvendő Vin Mariani-ja alapján keverte ki. 1885-ben Atlanta városa és a környező Fulton megye alkoholtilalmat vezetett be, így hát Pemberton nekiállt egy alkoholmentes, szénsavas változat kidolgozásának.

Az új italt először 1886. május 8-án adták el az atlantai Jacob's Pharmacy gyógyszertárban. Az eredetileg gyógyhatású készítményként árult italt poharankénti öt centes áron árulták, mivel abban az időben Amerikában úgy vélték, hogy a szénsavas italok használnak az egészségnek. Pemberton azt állította, hogy a Coca-Cola egy sor betegségre jelent gyógyírt, többek között a morfinizmusra, az emésztési zavarokra, a neuraszténiára, a migrénekre és az impotenciára. Az új ital első reklámja 1885. május 29-én jelent meg az Atlanta Journal-ben. Az első nyolc hónap alatt napi átlagban kilenc adag Coca-Colát adtak el.

1888-ra már három különböző cég gyártott Coca-Colát. 1887-ben a morfiumfüggő Pemberton cégének egy részét eladta Asa Griggs Candler-nek, aki 1888-ban megalapította a Coca Cola Corporation-t. Ebben az évben Pemberton az ital értékesítési jogait másodszor is eladta, ezúttal J. C. Mafield, A. O. Murphey és E. H. Bloodworth üzletembereknek. Mindezzel egy időben Pemberton alkoholista fia, Charley Pemberton is elkezdte a termék saját változatát árulni.
A helyzet tisztázása érdekében John Pemberton kijelentette, hogy a Coca-Cola név tulajdonosa a fia, Charley, ám a másik két gyártó továbbra is használhatja a Coca-Cola receptjét. 1888 nyarától kezdve tehát Candler a saját kóláját Yum Yum és Koke néven árulta. Miután az egyik márkanév sem vált be, Candler nekikezdett a Coca-Cola márkanév peres megszerzésének, hogy így lehetetlenítse el a másik két konkurensét. A recept kizárólagos jogát megvásárolta John Pembertontól, Margaret Doziertől és Woolfolk Walkertől. 1914-ben azonban Dozier azt állította, hogy az adásvételi szerződésen szereplő aláírását meghamisították, és a későbbi elemzések szerint valószínűleg John Pemberton aláírása is hamis. A Coca-Colát először 1894. március 12-én árulták üvegben. Az első dobozos Coca-Cola 1955-ben jelent meg.


Érdekességek 
A The Coca-Cola Company csak az üdítő alapjául szolgáló kólasűrítményt gyártja, amelyet a világ minden táján található helyi palackozó cégek vásárolnak meg. Ezek a palackozó cégek a számukra kijelölt területre kizárólagos jogokkal rendelkeznek. A koncentrátumból ivóvíz és édesítőszerek hozzáadásával készül a palackokba és alumínium dobozokba töltött kóla. A koncentrátumot emellett éttermek számára is értékesítik, ahol a szódavizes hígítást az italautomaták végzik el.

Többféle ízű Coca-Cola kapható. A leggyakoribb ízvariáns a csökkentett energiatartalmú Coca-Cola Light (Diet Coke), de létezik cukor- és koffeinmentes változat (Diet Coke Caffeine-Free), cseresznyés ízesítésű (Cherry Coke), vaníliás ízesítésű (Vanilla Coke) valamint citrom, limetta és kávéízű változat is.

A Coca-Cola pontos összetétele a híres titkok egyike. Az eredeti receptet az atlantai SunTrust Bank páncéltermében őrzik. A bank elődje, a Trust Company vitte tőzsdére a Coca-Cola Company-t 1919-ben. Egy népszerű mítosz szerint csak két igazgató ismeri a receptet, ám mindketten csak a recept felét ismerik. A valóság ennél prózaibb: bár csakugyan két igazgató ismerheti a teljes receptet, mindketten az egészet ismerik, és még többen ismerik a recept alapján működő gyártási eljárást.
Magyarországon az 1967-es Budapesti Nemzetközi Vásáron (BNV) mutatták be, kóstolóval egybekötve, ahol olyan népszerű lett, hogy a rendőrségnek kellett beavatkozni. 1968. július 17-én kezdték meg a magyarországi gyártását/palackozását a Magyar Likőripari Vállalat kőbányai üzemében, majd az első hazai Coca-Cola vegyes vállalat társtulajdonosaként állította elő a népszerű üdítőitalt. Az 1970-es évek elején, a Szeszipari Vállalatok Trösztjének megalakulása után valamennyi hazai szeszipari vállalat megkapta a Coca-Cola palackozásának jogát (Szabadegyháza, Győr, Kisvárda és Miskolc).

A hazai üdítőital-piac liberalizálásakor, 1991-ben a Coca-Cola Amatil saját magyarországi vállalatot hozott létre. Jelenleg a Dunaharaszti határában 1996-ra felépült gyárban folyik a termelés, ahonnan a cég a hazai kereskedelem mellett külföldre is exportál különböző márkájú üdítőlatokat. A kelet-európai piacokra szánt változatban olcsóbb összetevők vannak.