A Közlekedési Múzeum alapítása az 1896. évi millenniumi kiállításhoz kapcsolódik, ugyanis ekkor épült fel Pfaff Ferenc építész tervei alapján a Közlekedési Csarnok, melyből létrejött a Magyar Királyi Közlekedési Múzeum 1899-ben.

A millenniumi kiállítás keretében mutatták be a legfontosabb közlekedési eszközöket, eredeti járműveket és modelleket. Térképek, fotók, grafikonok segítségével foglalták össze a közúti, vasúti közlekedés, valamint a posta és a távírda fejlesztésének eredményeit. Jelentős volt a vízügyekkel, folyamszabályozással, tengerhajózással kapcsolatos anyag is, ezeken keresztül a látogató részletesen megismerhette a vaskapu szabályozásának, illetve a fiumei kikötő építésének körülményeit.

A millenniumi kiállítás sikere bátorította a közlekedés-, vízügy- és a hírközlés szakembereit arra, hogy állandó kiállítást, azaz múzeumot hozzanak létre. 1899. május 1-jén nyílt meg az országos gyűjtőkörű Közlekedési Múzeum. A gyűjtemény a már korábban kiállított anyagra épült. A kiállítás legértékesebb része az M=1:5 méretarányú mozdonymodell gyűjtemény volt, amely Európában ma is páratlan.

A II. világháború során a múzeum és annak gyűjteménye jelentős kárt szenvedett. A gyűjtemény mintegy 30%-a maradt csak meg. Az újjáépítés hosszú időt vett igénybe. Az új Közlekedési Múzeum a széleskörű támogatottságnak, a vasúti szakemberek ügybuzgalmának eredményeként 1966. április 2-án nyitotta meg kapuit. A múzeum állandó kiállításain a közúti-, vasúti-, városi közlekedés, a hajózás, az út- és hídépítés tárgyi és írásos emlékei láthatók. Az 1985-ben átadott Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállítás a hazai repüléstörténet hagyományaival és a magyar repülőgépgyártás relikviáival ismerteti meg a látogatókat.

Már 1808-tól működött a Magyar Nemzeti Múzeum Technológiai Osztálya, majd 1883-tól a Technológiai Iparmúzeum. Ez az intézmény utolsó korszakában muzeális jellegét csaknem teljesen elvesztette, 1908–1909-ben már egyetlen muzeális tárgyat sem gyűjtött. 1924-ben a Magyar Királyi Technológiai és Anyagvizsgáló Intézet nevet vette fel. Eközben Európa és Amerika nagy műszaki múzeumai, köztük a bécsi, a prágai és a müncheni, első virágkorukat élték.

1935-ben, hosszú előkészítő munka után alakult meg az Országos Magyar Műszaki Múzeum, amelynek alapítója a kor egyik legjelesebb tudományszervezője, Lósy-Schmidt Ede (1879–1948) építőmérnök volt. Ő tette működőképessé ezt a gyűjteményt, amely elsőként a MÁV-ba olvadt Déli vasút Mészáros utcai igazgatóságának harmadik emeletén kapott helyet. Miután a MÁV 1939-ben visszaigényelte az épületet, megindult az újabb méltó hely keresése. A múzeum teljes anyaga – 13 darab 15 tonnás fedett vasúti kocsiban – Kassára került, ahol évekig becsomagolva állt, majd az intézmény csak 1943. november 11-én nyílt meg. Nem telt el egy év, s 1944 őszétől Kassa, műszaki múzeummal együtt, ismét Csehszlovákiához tartozott.

A központi épület, a Kaposvár utcai raktár és iroda 1964 óta ad otthont kutatóknak és műtárgyaknak, de ez alatt a közel ötven év alatt eddig csak előzetes bejelentkezés alapján, szakirányú érdeklődők tekinthették meg gyűjteményt. 1964-ben nagy előrelépést jelentett a Kaposvár utcai főépület átadása, amely azonban az utóbbi évtizedre, a gyáripari környék egyetemi- és kereskedelmi innovációs központtá, Újbudává válása során, a környék nagy fejlesztéseihez viszonyítva igencsak megkopott, elavulttá vált.

1973. január elsejével a kormány Országos Műszaki Múzeum néven országos múzeummá alakította át.

2007-ben a főigazgató átvette a Közlekedési Múzeum irányítását is, így megkezdődött a két múzeum integrációja, mely egy teljesen új, modern tudományos és technikai muzeális intézmény kezdetét jelentette. Az utóbbi évek nyitása a korszerű kommunikációs technikák, így a világháló felé, s végül a Tanulmánytár megvalósulása már jelzik, hogy az Országos Műszaki Múzeum készen áll arra, hogy mintegy 22 000 műtárgyból és 15 000 dokumentumból, 28 000 fotóból álló gyűjteményeit, köztük ma is működő kísérleti eszközeit, megújult formában mutassa be az érdeklődőknek.

Állandó kiállításai:
• A motorkerékpározás története
• A hazai autózás története
• „150 éves a magyar vasút”
• A hajózás története
• Hírességek Csarnoka
• A közúti közlekedés története
• Városi közlekedés
• Hídkert

Időszaki kiállításai (a Közlekedési Múzeumban):
• Dostalgia – 30 éves a PC
• TITANIC100
• A magyar Tátra-Unitas
• Szabad a pálya – a Dualizmus korának ipar és technikatörténete

Adatai:
• 1146 Budapest, Városliget krt. 11.
• 06-1/273-3840
www.mmkm.hu
• főigazgató: Dr. Krámli Mihály Phd

Források:
http://www.museum.hu/museum/index_hu.php?ID=43; (2012. 05. 11.)
http://www.omm.hu/tortenet.htm; (2012. 05. 11.)
http://www.mmkm.hu; (2012. 05. 11.)
Reich Lilla