Sárga-feketék lennének a fővárosi taxik a készülő rendelettervezet szerint. Az érdekvédelmi szervezeteknek ez sem, s sok egyéb más elképzelés sem tetszik. Hogy mit lépnek erre, még nem tudják, egyeztetnek róla, de biztos nem maradnak ülve, és nem teszik fel a kezüket.

A főváros a barcelonaihoz hasonló sárga-fekete taxikat szeretne látni, derül ki a rendelettervezetből. Az érdekvédelmi szervezetek hivatalosan pénteken délután – a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül – kapták meg azt a tervezetet, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a taxis piac rendezésére kidolgozott. Amiről eddig csak hírek alapján, szóban értesültünk, azokat most legalább látjuk, ám a félelmeink váltak valóra – magyarázta Metál Zoltán, a Országos Taxis Szövetség elnöke. Valóban szeretnék bevezetni a minimális 2550 milliméteres tengelytávot, a 430 literes csomagtartót vagy a legalább 60 kW-os motort. Jövő év elejétől az Euro 4-es elvárású környezetvédelmi osztály is kötelező lenne.

Mindezek hatalmas felháborodást okoztak a taxisok körében, tartottak már tiltakozó megmozdulást is. Ez azonban nem a vége, a drosztdíjat a jelenlegi közel 40 ezer forintról 50800 forintra emelné a jogalkotó, ami egy újabb bőr lehúzása lenne a taxisokról.

Tarifák

A megismert A és B verzióban készült dokumentumokból a tarifatábla is kiderül. Előbbi változat rögzített tarifákról ír, s itt az alapdíj 300 forint lenne, a kilométer- 240, a várakozási díj pedig 60 forint lenne percenként. Ez ugyan fix tarifa lenne, ám az érdekvédelem szerint, ha a hatósági rögzített ár kizárólag egy tarifát tartalmazna, akkor ennek a tarifának a speciális szolgáltatási környezet (például éjszakai fuvar, ünnepnapi fuvar) és speciális adottság (telefonon rendelt fuvar vagy 5-6 utas szállítása) szolgáltatási többletét ellentételező díjat is tartalmaznia kell.

Ezen „felárak” ez esetben az egyetlen tarifán keresztül minden fuvarra terhelődnek, ezért úgy vélik, nem elfogadható. Ezért javasolnának egy hétvégi tarifát, amely szombat-vasárnap, illetve munkaszüneti napokon lenne érvényben, ezen felül pedig este hét és reggel hét között. Ekkor 500 forint lenne az alapdíj, az útdíj 240 forint maradna, a várakozási díj pedig percenként 80 forintra módosulna. A B javaslat ugyanakkor 700 forintos alapdíjat, 270 forintos maximum kilométerdíjat és 60 forintos perctarifát tervez. Ez a taxis szervezetek szerint megtartaná a jelenlegi költségtábla hibáit, így átláthatatlanságot okozna, és megmaradnának a „hiénák” is.

Sárga-fekete

A javaslatokból az is kiderül, hogy a főváros sárga-fekete taxikat szeretne látni. Az ajtó és a tető lenne a sárga, míg az autó többi része fekete. A tervezet nem veszi figyelembe az érdekvédelmi szervezetek fehér-sárga javaslatát sem – folytatta Metál Zoltán. A fekete színű autó utasterét ugyanis nyáron folyamatosan hűteni kellene, amely jelentősen emelné az üzemeltetési költségeket. A járműveken egységes tipográfiai jegyekkel jelennek meg a szolgáltatásra vonatkozó információk is, valamint egységes formában kerülnek fel a kocsikra a járművet működtető taxitársaságok emblémái is.

A Budapesti Közlekedési Központ javaslata a példák alapján az egységes fővárosi taxi arculat és szabadjelző megtervezése – beleértve a tájékoztatási elemeket a járművek belső terében és a jármű külsején –, és a szolgáltatási előírásokban való rögzítése, ugyanakkor szabályozott lehetőséget biztosít a fuvarszervezők nevére és telefonszámának megjelenítésére. A lehetséges változatokból a taxis szervezetekkel egyeztetett módon a került kiválasztásra az egységes arculatot biztosító fekete-sárga megjelenés, de ennek egyeztetése közleményük szerint még tart.

A képviselők öt napon belül megkapják a dokumentumokat, s nem merem megjósolni, milyen következményei lesznek, ha elfogadják – mondta az OTSZ elnöke. Az is biztos: azt nem várhatja senki tőlünk, hogy ülve, feltett kézzel várjuk meg a rendelet elfogadását. Ebben az esetben például az eddig hiba nélkül használt, 59 KW-os Skoda Octaviákat ki kellene vonni a taxizásból. Hogy pontosan milyen lépésekre lehet számítani a taxisok részéről, arról nem kívánt beszélni. Mint megjegyezte, ehhez az érdekvédelmi szervezeteknek kell tárgyalniuk. Ebben a kérdésben csak ez után foglalnak állást. Sok időnk azonban nincs, hiszen a képviselők jövő szerdán szavazhatnak a rendelettervezetről – tette hozzá.

A rendelettervezet szabályozási célkitűzései összefoglalva a következők:

- hatályba lépése 2013 januárjától, fokozatos megfeleléssel, ahogy lejárnak az éves engedélyek, legkésőbb 2014. január 1-ig történő átállással,
- indirekt létszámkorlátozás megteremtése minőségi elvárások útján,
- kötelező bankkártya-elfogadás,
- kötelező tarifatájékoztatás egységes formátumban,
- működőképes légkondicionáló berendezés előírása,
- dohányzási tilalom a járművekben,
- egységes arculat,
- fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
- a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
- a gépjárművek életkorának legfeljebb tíz évben történő korlátozása,
- műszaki paraméterek: legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább EURO 4-es motor,
- szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
- egységes nappali-éjjeli maximálár meghatározása vagy egységes hatósági ár (még egyeztetés alatt álló döntési alternatívák),
- pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.