Írta: Balla Zsuzsa

A spanyol Telefónica leányvállalatát, a Movistart maximális bírsággal sújtotta az argentin kormány az általa nyújtott szolgáltatásban bekövetkezett hiba miatt. A cég vezetői értetlenül állnak a történtek előtt, szabotázst emlegetnek.

Cristina Fernández de Kirchner argentin elnök már a Repsol-YPF kisajátításának kihirdetésekor, április 16-án megemlítette, hogy a spanyol Telefónica csoport leányvállalatát, a Movistart megbírságolja, mert április 2-án csaknem 24 órán át szünetelt a szolgáltatás. "....nemrég felfüggesztették a szolgáltatást nálunk, remélem, hogy a miniszter is ennek megfelelően hamarosan cselekszik."

Az incidens pont azon a napon történt, amikor a latin-amerikai ország a Falkland-szigetek megszállásának 30. évfordulóját ünnepelte. 

Az argentin kormány egy sajtótájékoztatót hívott össze, amelyben Ceferino Naumuncurá, a Nemzeti Hírközlési Bizottság megbízottja kihirdette, hogy a lehető legmagasabb kártérítésre kötelezik a szolgáltatót. Julio Miguel de Vido tervezésért és állami beruházásokért felelős miniszter bejelentette, hogy 180 millió peso azaz 42 millió dollár bírságot vet ki a Movistarra. "Az állam több mint 6 millió pesót fog behajtani a büntetés által, ezen kívül ott van az ügyfelek, úgy a kártyások, mint az előfizetésesek 10 peso értékű kártalanítása, 18 millió ügyfél van, ez körülbelül 185 millió pesót jelent."  mondta De Vido.

A Movistarnak majd be kell nyújtania a büntetés teljesítéséről szóló iratokat, valamint egy részletes beszámolót a hiba okairól. A miniszter felszólította a vállalatot, hogy növelje a befektetéseket annak érdekében, hogy a szolgáltatás megbízhatóbb legyen. "Követelni fogjuk a vezetékes telefonszolgáltatóktól, hogy tegyék meg azokat a befektetéseket, amelyeket jelenleg nem tesznek. Ez egy figyelmeztetés és nem fenyegetés. Felszólítjuk őket, hogy fektessenek be. " nyilatkozta.

A Movistar kommunikációs igazgatója, Ramón Ponce Gil válaszában arra hivatkozott, hogy "összeomlott az a szoftver, amely beazonosítja a kommunikáció kiindulópontját és célállomását és eldönti, merre kell közlekednie, hogy még hatásosabb legyen". Az érintettek kártérítésére a vállalat már a hiba napján tett lépéseket, négy napra ingyenessé tette az sms-szolgáltatást, valamint az április 2-i díjat törölte az ügyfelek számlájáról. A vezetőség elemzi a történteket és szabotást hangoztat, arra hivatkozva, hogy "egy szándékos bűntényről van szó, amelyet a társaságon kívül hajtottak végre", az ügyet bíróság elé vitték.

A spanyol Telefónica cég leányvállalata, a Movistar 1990-ben jött létre a latin-amerikai országban, egy hazai telefonvállalat privatizációja után. Argentínában még két telefonszolgáltató működik, az argentin vonatkozású Telecom Argentina leányvállalata a Personal, valamint a mexikói América Móvil tulajdonában levő Claro.

Cristina Fernández kormánya felett az utóbbi időben összegyűltek a felhők, több külföldi bírálat is érte néhány intézkedését. A Falkland-ügy újabb fordulata ismét lefoglalta a nemzetközi sajtó figyelmét, mert az argentin kormány közzé tett egy videót, amelyen a Londoni olimpiára készülő sportolójuk a szigeteken edz, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság a spot visszavonását sürgette. A YPF államosításáról szóló törvényt a napokban fogadta el a Kongresszus. Ennek következtében mind az érintett fél, Spanyolország mind pedig az Európai Unió szankciókat fontolgat a dél-amerikai állammal szemben, köztük a vámengedmények visszavonását. Noha ez kellemetlenül érintene számos galíciai halászattal foglalkozó céget, amelyek az argentin halexport lebonyolításával foglalkoznak. A Repsol vezetősége a napokban levelekkel figyelmeztette az olajcégeket, hogy legális lépéseket fog tenni ellenük, ha a YPF-be befektetnek.

A most kirobbant Movistar ügyben összefonódik a Falkland-kérdés az olajvállalat ügyével, azért, mert a szolgáltatás pont a 30. évforduló napján szűnt meg, az argentin kormány pedig ismét egy spanyol tulajdonú vállalat leányvállalatával szemben fogalmaz meg szankciókat. Nem véletlen, hogy  az argentin kormány most hozta fel a telefonszolgáltató elmarasztalásának ügyét, az időzítés azt támasztja alá, hogy ez a lépés inkább reakció a spanyol kormány intézkedéseire, mint a Movistar szolgáltatásának hibája miatti valós felháborodás.