Négy döntő, négy magyar első hely a debreceni úszó Európa-bajnokságon. Kapásé meglepetésarany volt, Hosszú simán nyert, Gyurta a második százon hagyott le mindenkit 200 mellen. Cseh játszadozott a mezőnnyel 200 pillangón, és visszaverte a kihívója, Biczó Bence rohamát. Emellett volt még két második és három harmadik.A debreceni úszó Európa-bajnokság legjobban várt napja a csütörtöki volt - Áder János köztársasági elnök mellett a a Loki futballcsapata is megjelent -, és nemcsak azért, mert a debreceni színekben versenyző Risztov Éva a második idővel került be a 800 gyors döntőjébe. Ez volt az első finálé, ami gyorsan meg is adta az alaphangot.Risztov abbahagyta az athéni olimpia után, mert nem tudott érmet szerezni, foglalkozott a motokrosszal, csak az úszással nem. A tavalyi vb-n viszont már ott volt, olimpiai kvótát is szerzett.A verseny azonban nem róla szólt, hanem a város szülöttéről, Kapás Boglárkáról. A két éve ifjúsági olimpiai bajnok 350 után kapcsolt rá, hirtelen egy másodperces lett az előnye, és volt olyan szakasz, amikor két testhosszal vezetett.A végére is megtartott egyet az előnyéből - 8:26.49-cel ért be -, így a 19 éves úszónő a felnőtt mezőnyben is megmutatta erejét, élete legnagyobb sikerét érte el. A fejlődése töretlen, mert a tavalyi vb-n ötödik volt, igaz akkor két másodperccel jobb idővel. Akkor viszont nem munkából érkezett, mint most, a tavalyi vb az év fő versenye volt. Risztov végül a harmadik lett."Az utolsó előtti fordulónál láttam, hogy vezetek, és semmi más nem járt a fejemben, minthogy ezt a pozíciót megtartsam. Az egész futam alatt éreztem a közönség biztatását, szeretetét, meg akartam nyerni nekik ezt a versenyt" - lihegte a BVSC úszónője.200 vegyesen Hosszú Katinka nyert, a bronz Verrasztó Evelyné lett. Hosszú abszolút magabiztosan versenyzett, imponáló volt, hogy uralja az egész mezőnyt, már a pillangó után vezetett fél testhosszal.Senki sem tudta megszorítani, a 2:10.84-es idő a világ egyik legjobbja.Verrasztó nagy hajrával majdnem beért a második helyre, de 14 századdal leszorult az ezüstről. Az angol Sophie Allennek jobban sikerült a célba érés."Tisztességgel, nagyon szépen küzdött" - mondta Fehérvári Balázs, Verrasztó edzője.Hosszúnak a második aranya volt ez, mert 400 vegyesen már nyert egyet hétfőn. A gyenge vb után igen szembetűnő, hogy most nagyon jó formában van.Gyurta Dániel 200 mellen háromnegyed hatkor indult. 2009 óta Gyurta nem veszített, ezúttal is tökéletesen úszott. Ötvennél ugyan nem vezetett, száznál pedig visszaesett a harmadik helyre. Onnan viszont olyan erővel tempózott, hogy riválisai nem tudták vele a lépést tartani.Bő fél testhosszal, 2:08.60-nal ütött a célba, két hónappal az olimpia előtt ez kiváló idő, mindössze 19 századdal gyengébb annál, mint ami a vb-aranyhoz kellett tavaly."Nagyon meglepett a verseny ereje. Hasonló taktikával úsztak, mint én, de nagyon örülök, hogy én voltam a leggyorsabb. Ugyanígy örülök, hogy Európa-bajnokságot ilyen jó idővel még senki sem nyert" - nyilatkozott Gyurta.Hatkor kezdődött a 200 férfi pillangó, két magyarral: Biczó Bence volt Cseh László kihívója. Cseh fordult 50 után elsőként, száznál növelte előnyét, a harmadik helyen forduló Biczó viszont beindult utána.Cseh azonban visszaverte a pécsi versenyző rohamát, és majdnem egy másodperccel győzte le. A 26 éves Cseh tizedik Eb-győzelme volt. Cseh 1:54.95-öt repesztett, Biczó is 1:56 alá ment."Teljesen meghaltam az utolsó méterekre, mindent kiadtam magamból. Megpróbáltam jól úszni, jól versenyezni. Megcsináltam.""Sok tapasztalatot gyűjtöttem ezen a versenyen, amit remélem, hogy az olimpián fogok tudni hasznosítani. Nagyon boldog vagyok, ez a legjobb eredményem" - ezek már a 19 éves Biczó Bence szavai voltak. Biczó a magyar bajnokságon egy századdal legyőzte Csehet, aki most visszavágott.A tökéletes nap egy ezüsttel és egy bronzzal fejeződött be, előbbit a 4x200-as női gyorsváltó szerezte, utóbbi Bohus Richárd 50 háton.
forrás: index