A mindenkiről mindent tudni akaró, háttérhatalmi társadalomban lassan már nem csak azt tudják, hogy mit eszünk, hanem azt is milyen a fekáliánk. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a napokban közzétett kutatási eredmény.

Három fő fogyasztói típus határozható meg: takarékoskodók, értékkeresők és gondtalan vásárlók. Magyarországon azonban jelen van egy negyedik, tipikusan ránk jellemző vásárlói kategória is: mi a szokások rabjai vagyunk. Ez a típus általában a megszokott helyen veszi meg a szokásos termékeket, az akciós újságot pedig a boltban is használja.

Vannak-e az egyes európai országokra jellemző vásárlói viselkedési formák? Erre a kérdésre kereste a választ a Henkel egy nemzetközi felmérés során, ahol 10 európai országban több mint 5600 fogyasztót kérdezett meg vásárlási szokásaikról. Az általános trend szerint minden országban három fő típus határozható meg: takarékoskodók, értékkeresők és gondtalan vásárlók. Magyarországon jelen van egy negyedik, más országra nem jellemző vásárlói kategória is, a szokások rabjai.

Vásárlótípusok

Az eredmények elemzése rávilágított, hogy a felmérésben érintett minden országban három hasonló fogyasztói csoport létezik: a takarékoskodók, az értékkeresők és a gondtalan vásárlók.

A Takarékoskodók vezérelve, hogy minden terméket a lehető legolcsóbb áron szerezzenek be. Elsősorban az árra helyezik a hangsúlyt, kisebb jelentőséget tulajdonítanak a minőségnek. Számos különböző értékesítési csatornát vesznek számításba, de végül általában a diszkontok mellett döntenek. Kedvelik a saját márkás termékeket és mindig nyitottak az új márkákra, ha vonzó az áruk. Mivel ugyanazokat a termékeket gyakran ugyanabban az üzletben veszik meg, a vásárlás menete nagyrészt egy szokásokon alapuló mintát követ. A Takarékoskodók ennek megfelelően nem töltenek sok időt a polcok böngészésével, ehelyett előre meghatározott terv szerint töltik meg a bevásárlókosarat.

Az Értékkeresők közös vonása a legjobb ár-érték arány keresése. A Lelkes értékkeresők gyakran és szívesen vásárolnak, elégedettséggel tölti el őket, ha megtalálják a megfelelő terméket. Fontos számukra a részletes információ a termékekről, és a vásárlás megtervezéséhez gyakran használnak szórólapokat. A Lelkes értékkeresők válogatnak a legtöbb üzlet közül, és nyitottak minden értékesítési csatornára. A vásárlási döntésnél a minőség fontosabb számukra az árnál, azonban mindig keresik a promóciós ajánlatokat.

Ha találnak egy jó ajánlatot, gyakran hajlamosak készleteket felhalmozni. Nyitottak az új, ismeretlen termékek iránt is. Összességében a Lelkes értékkeresők szigorú elvárásokat támasztanak azon üzletekkel szemben, ahol vásárolnak. Az Akciós értékkeresők figyelmének központjában a különleges ajánlatok és promóciók állnak. Sok időt töltenek az akciók keresésével, és figyelembe veszik a szórólapokat, brosúrákat és hirdetéseket.

A Lelkes értékkeresőkkel ellentétben a további információk kevésbé fontosak számukra. A megtakarítás érdekében gyakran halmoznak fel készleteket a termékekből. A minőség és az ár ugyanolyan fontos a vásárlási döntéseik meghozatalakor. Az Akciós értékkeresők nyitottak az új, ismeretlen termékek iránt is.

A Gondtalan vásárlók csak azt a terméket veszik meg, amire éppen szükségük van, és nagyon ritkán halmoznak fel készleteket. A minőség fontosabb számukra, mint az ár, és hajlandóak többet fizetni a jobb minőségért. A Gondtalan vásárlók nem keresnek információkat a vásárlás előtt, és nem töltenek sok időt a polcok böngészésével sem, hanem gyorsan kiválasztják a szükséges terméket.

Míg Nyugat-Európában az azonos márkákat leginkább szokásokon alapuló minta szerint vásárolják ugyanabban az üzletben, a kelet-európai Gondtalan vásárlók különböző üzletekbe mennek, és nyitottak az új termékekre és márkákra is.

Egyes országokban további helyi vásárlótípusokat találtunk: a Tömeggel tartókat Olaszországban és Hollandiában, az Inforacionális vásárlókat Franciaországban, valamint a Szokások rabjait Magyarországon.

A magyar vásárlótípus, a Szokások rabjai általában a megszokott helyen veszik meg a szokásos termékeket, és ha a keresett termék nem kapható, akkor inkább átmennek egy másik üzletbe. Nem igazán keresik az információkat, de jellemző rájuk az akciós újság használata a boltban. A minőség náluk fontosabb, mint az ár, és hajlandóak többet fizetni a jó minőségű termékekért. Az akciós termékek helyett inkább a különleges ajánlatokat keresik a megszokott termékekből (pl. összecsomagolások) és fogékonyak az impulzív vásárlásra ösztönző akciókra.

A Tömeggel tartók számára az ár és a minőség egyformán fontos. Nem jellemző rájuk az információgyűjtés, viszont sokféle értékesítési csatornát használnak. Vásárlói viselkedésük szokásokon alapszik, és erősen kötődnek a márkákhoz, különösen a rendszeresen vásárolt termékek esetében. Érdeklődnek a különleges ajánlatok iránt, főleg ha azok az általuk kedvelt márkákra vonatkoznak.

Az Inforacionális vásárlók jól informáltak a termékekről, hatékonyan vásárolnak és keresik a jó ár-érték arányú termékeket. Nagy hangsúlyt fektetnek az árra és a minőségre, nyitottak a különleges ajánlatokra és a kuponkampányokra. Ha találnak egy jó ajánlatot, akkor jellemző rájuk a termékek felhalmozása és a nagy tételben történő vásárlás. Számos különböző értékesítési csatornát használnak, egyaránt szívesen vásárolnak szupermarketben, hipermarketben vagy diszkontáruházban