Legáth Zsolt kritikája a South Bohemian Ballet és Ballet Prague Junior vendégjátékáról

Ha valóban kirajzolódhat plasztikus kép a két társulatról az este folyamán látott darabok alapján, akkor elmondható, hogy mindkét csapat képzett, magas színvonalú technikai tudással rendelkező, fiatal táncosok közössége. Az átlagéletkor alig haladja meg a húsz évet, ennek megfelelően a bemutatott darabok többsége kamaszos pajkoskodásnak hat...

A Budapest Táncfesztivál keretében két, magyar kapcsolatokban igencsak bővelkedő cseh társulat, a South Bohemian Ballet és a Ballet Prague Junior vendégeskedett a Fesztivál Színház színpadán. Az együttesek tagjai között számos magyar táncost találunk, emellett Egerházi Attila a South Bohemian Ballet művészeti vezetője. A fesztiválra összeállított program a két társulat munkásságának keresztmetszetét ígérte: összesen hét hosszabb-rövidebb, a már említett Egerházi mellett, Vlasta Schneiderová, Jiří Kylián és Samuel Delvaux által jegyzett etűdöt láthatott a szokatlanul kisszámú közönség.

Ha valóban kirajzolódhat plasztikus kép a két társulatról az este folyamán látott darabok alapján, akkor elmondható, hogy mindkét csapat képzett, magas színvonalú technikai tudással rendelkező, fiatal táncosok közössége. Az átlagéletkor alig haladja meg a húsz évet, ennek megfelelően a bemutatott darabok többsége kamaszos pajkoskodásnak hat: bájos, amolyan igazi kergetőzős, copfhúzogatós tinédzser l'amour a Paganini pas de deux-ban, az önmegvalósításért folytatott esetlen lóti-futi a pantomim elemekkel is tarkított Függöny fel!-ben.

Lehet, hogy a fiatalsággal, a kellő szakmai és emberi tapasztalatok hiányával magyarázható, hogy az egységesen jól teljesítő társulatból senki sem tud kiemelkedni személyiségének, színpadi jelenlétének erejével. Ez mindenképpen hiányérzetet kelt, mint ahogy az egész este adós marad, nemcsak kiemelkedő pillanatokkal, de tulajdonképpen bármiféle, a pillanatot túlélő mozzanattal, intellektuális vagy érzelmi többlettel. Még az általam legjobbnak érzett Un ballo is igencsak visszafogott – nyilván fényévnyire van Kylián remekeitől, de legalább tiszta szerkezetű, kellemes mozgásanyagú darab.

Az este Ravel bombasztikus zenéjére, a Boleróra volt kihegyezve. Talán ez a koncepció hajszolta bele az est programjának összeállítóját abba a hibába, hogy a hét etűdöt három felvonássá duzzassza, hiszen a színpadképet elnézve, annak kialakítása aligha indokolhatta a jó negyed órás szünetet, amelynek végét már valóban tűkön ülve várta a nagyérdemű. Így esett, hogy az egymást pár percnyi átállással követő öt darabocska után jól megérdemelt szünet következett, ezután az alig tízperces Kylián-koreográfiát láthattuk, majd ismét szünet, s végezetül jött a Bolero.

A beteljesülés, amire annyit vártunk, azonban elmaradt. Egerházi sablonosan a halál és a szenvedély színeibe öltözteti táncosait. A leginkább csőtörés vagy más eredetű beázás után felázott tapétára hajazó háttér távoli asszociációkra ingerel, de jobban járunk, ha ezeket a gondolatokat mihamarabb elhessegetjük. A férfiak torreádorkodásban, a nők artisztikus vonaglásokban jeleskednek. Sőt egy, a posztmodern szellemében született akció is fűszerezi a színpadi történéseket, de csak abban az esetben, ha jól értelmeztem a látottakat, és nem csak a technika ördöge babrált ki a társulattal, hanem szándék szerint való volt az áradó zene hirtelen megakadása. Ravel zenéje márcsak olyan, hogy robban a végén, de nálam a nem túl magas tetőpont már a Kylián-koreográfia alatt elérkezett.

Függöny fel! (South Bohemian Ballet, Ballet Prague Junior)
Greetings from Mirabell
Zene: Wolfgang Amadeus Mozart. Koreográfia: Egerházi Attila.
Paganini pas de deux
Zene: Nicolo Paganini. Koreográfia: Vlasta Schneiderová.
Chasin
Zene: Damon Albarn & Michael Nyman. Koreográfia: Samuel Delvaux.
For ever?
Zene: Alfredo Catalani. Koreográfia: Vlasta Schneiderová.
Curtain Up
Zene: Charles Gounod. Koreográfia: Egerházi Attila.
Un Ballo
Zene: Maurice Ravel. Koreográfia: Jiří Kylián.
Bolero
Zene: Maurice Ravel. Koreográfia: Egerházi Attila.

Művészetek Palotája, Fesztivál Színház, 2012. április 25.
Budapest Táncfesztivál
Forrás: tanckritika.hu