Kóti Árpád, a Csokonai Színház doyenje tavaly ünnepelte 77. születésnapját és most ismét egy jelentős szerepben lép színpadra: a Kóbor csillagban Günther szerepét játssza. Nem szeret interjút adni, közli velem az asszisztens. Így aztán amikor megjelenik tavaszi napfényben, az utcára nyíló büféajtó keretében, próbálom tréfásra venni a figurát. Nem adok interjút mondom, mire ő harsányan: „én meg nem kértem”. Mire leér a tizenkét lépcsőfokon, megegyezünk, hogy hogylétéről nem kérdezem.

– 2006 óta mindenféle formabontó darabban játszott. A Liberté 56 után, amiben szintén repülős volt, a Képzeletbeli operett volt ilyen különleges, meg most a Kóbor csillag. Hogy érzi magát a fiatalok között, a „csikócsapatban”?

– Csikos, Miske, ha ezekre gondol mint fiatalokra, akkor egész jól.

– Az örökifjakra feltétlenül, meg az újakra is, akikkel most van együtt először.

– Én jól vagyok köztük, szeretem őket. Végül is ők viszik tovább – ha tudják, meg ha lehet –ezt a pályát.

– Milyen embernek ismerte meg Saint-Exupéryt, a főhőst, ezt az aviatikus íróembert?

– Az biztos, hogy egy szeretnivaló pacák, egy művelt, nagy kaliberű figura. Korának egyik, ha nem a legnagyobb pilótája.

– Ezt megelőzően ismert tőle valamit?

– Be kell, hogy valljam, semmit. Sajnos. Aztán nyáron a nejemmel kiültünk az öreg diófa alá és egyvégtében végigolvastam A kis herceget. Nagyon meglepődtem, hogy mi minden van ebben a mesében. Tüneményes az embersége, a gondolati üzenete és még humora is van.

– A kis hercegből ebbe a darabba is bekerültek részletek, de Saint-Exupéry összes jelentős írásából felvillannak szövegek. A szerepformálásban kíván az valami speciális színészi technikát, hogy egy lényegében epikus szövegszövetben kell megalkotni a figurát?

– Szerintem a színész játssza el azt, amit a rendező kér. De az, hogy Attila egy filmes, az azért érződik. A darab teli van nagy képi vágásokkal, filmszerű megoldásokkal. Nagyon színes és mozgalmas.

– A darabban Günther figurája adja a keretet. Vele kezdődik és végződik Antoine de Saint-Exupéry nem mindennapi története. Günther egyszerre a gyilkosa, saját lelkiismeret-furdalásának áldozata és az egyetlen hiteles tanú, aki még él és beszámol az utolsó pillanatokról.

– Az előadás egy 88 éves ember visszaemlékezése, akit mit Günthernek hívunk. Ő volt az a német ember, aki lelőtte Saint Exupéry gépét. És ez csak néhány éve derült ki. Ezzel eljutunk a mába és így mindenkihez közel kerülhet a történet, be lehet lépni Exupéry világába. Különös, hogy a mai korban kerülnek elő ismét a gondolatai. Talán most még fontosabbak az üzenetei, mint amikor kiadták a könyveit. Azt hiszem, hogy én is előveszem azokat, amiket még nem olvastam.

– Azt kérte, ne kérdezzem meg: Hogy van?

– Fél éve nem voltam színpadon! Már nagyon várom. Vagyis útálom. Nagyon szeretem. Szerintem jó lesz. Egyébként Attila jól csinálja. Jó a hangulat.