Zákány Marianna kiskora óta érdeklődik a képzőművészet iránt. Tehetsége abban is megmutatkozik, hogy Ő illusztrálta a nemrég megjelent Tanka János Gyermekhangon című kötetét.
Mariann nagyfokú érdeklődése a képzőművészet iránt már gyermekkorában is megmutatkozott.
- Gyerekkoromban könnyen le tudtak kötni azzal, hogy adtak egy papírt és színes ceruzákat. Gimnáziumban kezdtem el komolyabban képeket rajzolni. Munkácsyról volt az első albumom, ezért az ő rajzait kezdtem el másolgatni. Képzőművészek közül neki köszönhetek a legtöbbet, mert ezt az egészet ő indította el bennem – emlékezett vissza.
A környezete biztatására kezdett el azon gondolkozni, hogy a képzőművészettel hivatásszerűen szeretne foglalkozni. Ezért jelentkezett a Nyíregyházi Tanárképző Főiskolára.
- Konkrétan a főiskolán találkoztam bővebben a képzőművészettel. Ott tudtam meg, hogy milyen anyagokkal lehet festeni, rajzolni. Ott találkoztam először a szénnel, olajfestékkel, művészekkel és korszakokkal. A tanárképző után jelentkeztem a pesti Ring Szakképző Iskolába, ahol alkalmazott- és képgrafikát tanultam -mondta.
A fiatal grafikus első önálló kiállítása a derecskei Oázis Ifjúsági Házban volt, de bemutatták a munkáit a Hajdú-bihari Fiatal Alkotók Összművészeti Kiállításán is. Ettől függetlenül mégis a Déri Múzeumban megrendezett csoportos kiállítására a legbüszkébb.
-Meghirdettek egy pályázatot Munkácsy parafrázisok címmel, ahol a Munkácsy-képeket kellett újraértelmezni. Az ásító inast dolgoztam fel vegyes technikával. Pasztellt és akvarellt használtam hozzá. Szürreális változatban csináltam meg. Inkább Salvador Dali képeihez hasonlíthatnám. A másik, pedig a Rőzsehordó nő volt. Ezt kisplasztika formájában készítettem el rőzséből. Szó szerint egy rőzséből készült hordót készítettem és fülbevalót tettem rá. Erre a két munkámra mindenképpen büszke vagyok. Emellett még a legelső önálló festményem is büszkeséggel tölt el, mert eddig ez az a művem, amit a legtöbbször szerettek volna megvásárolni- mesélte.

Vaddisznós őszi kép
A festőművésznő a realistákat tekinti elődeinek, mivel a valósághű képeket és a realista ábrázolásmódot részesíti előnyben, amit azzal magyarázott, hogy: - A realista vagy figurális ábrázolásoknál azt szeretem, hogy 99%-ban olyan, amit nem tud mindenki megcsinálni viszont a nonfiguratívnál sok olyan kategória van , amit szinte mindenki meg tudna csinálni. A figuratív és a nonfiguratív ábrázolásoknál is az a lényeg, hogy ne azt érezze azt, aki ránéz, hogy Ő is meg tudja csinálni.
Zákány Marianna a képzőművészet mellet, a gyöngyfűzés mestere is. Elmondása szerint ez egy különálló dolog, amit általános iskolában kezdett el és már eljutott egy olyan szintig, hogy gyöngyből szinte bármit el tud készíteni. Amikor beadta a Debreceni Egyetem néprajz szakára a jelentkezését, akkor rájött, hogy a gyöngyfűzést nagyon jól össze lehet kapcsolni a népművészettel.

Kalotaszegi gyöngyös párta
Arra a kérdésemre, mit jelent számára a művészet, így válaszolt: - Ezeket mindig kikapcsolódás céljából használom, ami szabadságérzetet ad. Megnyugvást hoz. Csak pozitív értelemben tudnék róla nyilatkozni. Ezzel egyben ki is tudom magam fejezni. A képekbe magamat is belefestem.
Fiatal kora ellenére határozott elképzelései vannak a jövőre nézve: - Egy olyan olajfestmény sorozatot szeretnék csinálni, ami a népi világot, a régi paraszti világot adja vissza realista változatban. A másik pedig az, hogy felnőtteknek való illusztrációkat is szeretnék készíteni a Tanka János versekhez, illetve a gyöngyfűzéssel kapcsolatban a népi iparművész címet szeretném megszerezni.
Bene Viktória