Van az a szint, ami kiemelkedően röhejesnek hat még 
egy olyan univerzumban is, amelynek alapjait a harci játékfigurák élete,
 a vérbe fecskendezve az ember teljes testét átformáló, a levegőbe 
eresztve viszont mindent elpusztító nanoatkák, meg függőleges falakon 
kardozó, néma nindzsák jelentik. A G.I. Joe: Megtorlás erőlködés nélkül 
eléri ezt a szintet.
Egy szuperlátványos kvázi-szuperhősfilmtől nyilván senki nem várja el
 az életszerűséget vagy a szó klasszikus értelmében vett hihetőséget, de
 ahhoz, hogy élvezhető maradjon, azért bizonyos szabályoknak muszáj 
megfelelnie még egy olyan filmnek is, amelyben fontosabb a 
fegyverarzenál kidolgozottsága és a robbanások minél nagyobb mennyisége,
 mint a sztori. Legalább a saját, mégoly laza keretein belül nem árt 
hitelesnek maradnia, a saját maga teremtette játékszabályokat 
betartania, és nem merészkedni túl a komolyan vehetőség egy bizonyos 
szintjén. Igazán nem lehet azt mondani, hogy nem elég nagy mozgásteret 
biztosító korlátok ezek - még a Bosszúállók-nak is sikerült belül maradni, pedig abban aztán minden volt. A G.I. Joe második része mégis megbukik ezen a vizsgán még a leglágyszívűbb zsűri előtt is.
| G.I. Joe: Megtorlás | Channing Tatum és Dwayne Johnson | 
Jon M. Chu rendező és az írók itt aztán tényleg mindent 
megengedtek maguknak, amihez kedvük volt. Az előző rész végén meghalt 
komoly ellenség például minden magyarázat nélkül feltámad - aztán egy 
ponton ráadásul mindenféle jellemfejlődés nélkül, kétszavas 
magyarázattal szembefordul korábbi szövetségeseivel. A 
szuperbiztonságos, 
még-soha-senki-nem-szökött-meg-innen-mert-nem-is-lehet börtönből másfél 
percet vesz igénybe a kitörés. Az elképzelhetetlenül fejlett technikával
 ellátott kommandósok elől simán el lehet bújni azzal, hogy az ember víz
 alá bukik. Egy pár perces jelenetben pedig a világ összes 
atomnagyhatalma kilövi az atomrakétáit az összes többiekre, aztán 
visszavonja a döntést, aztán előkerül egy atombombánál is hatásosabb 
fegyver, aztán elpusztul egész Nagy-Britannia. Aztán az, amikor a 
híradóban elmondják, hogy az elnököt valójában klónozták, a klónozott 
elnök és ördögi katonái pár percre átvették a világuralmat, egy ország 
eltűnt a föld színéről, de sebaj, mert már minden megoldódott, az a 
boldog, konfliktusmentes és mindenki számára teljesen elfogadható 
lezárást jelenti.
| G.I. Joe: Megtorlás | Bruce Willis | 
Olyan ez az egész, mint egy tanmese arról, hogy mivel 
lehet még egy ilyen filmben is túlzásba esni. Elfogadtuk a tömegpusztító
 műszentjánosbogarakat, az autónál gyorsabb futást lehetővé tevő 
fémöltözetet, az Eiffel-torony pusztulását fémevő atkák által, a sivatag
 közepéről minden jármű és pénz nélkül hazajutó katonákat, az amerikai 
elnök megkettőződését - de azért ezt a sok marhaságot már tényleg nem 
lehet kínos nevetgélés vagy bosszankodás nélkül kibírni.
| G.I. Joe: Megtorlás | Adrianne Palicki | 
Pedig az ilyen buta túlkapások nélkül teljesen 
megfelelhetett volna az elvárásoknak ez a folytatás. Van benne két 
szenzációsan szép nő (Elodie Yung és Adrianne Palicki), akik révén még 
egy botcsinálta feminista mondanivaló is került a filmbe. Vannak benne 
tényleg nagyon látványos és jó dinamikájú akciójelenetek, ráadásul ezek 
ötletesebbek is az átlagnál - a függőleges hegyháton lefolytatott 
alpinista nindzsa-összecsapás például tényleg emlékezetes. És a második 
részbe megérkezett végre Bruce Willis is, aki tényleg csak a jelenlétét 
adja hozzá a filmhez (valljuk be, tulajdonképpen ez elég is), mert olyan
 közömbös fejet, máshová vágyódást, lelkesedés nélküli és a rutint is 
csak emlékezetből produkáló játékot, mint az övé, még a legkiégettebb 
pornószínész időskori, az unokák taníttatásának költségeire gondolva 
elvállalt filmjében sem látni túl gyakran.
| G.I. Joe: Megtorlás | Elodie Yung | 
De lehet, hogy az alkotók szándékosan teljesítettek ilyen rosszul: talán így keresték az igazi, nagy kihívást. A G.I. Joe folytatását ugyanis tényleg sokkal nehezebb lehetett így elrontatni, mint tisztességes iparos munkaként kivitelezni.
0 Megjegyzések