Hogy mi a különbség az A és B kategória között? A péntek este debütáló Voice-ban ragaszkodnak a profizmushoz, az X-faktor pedig egyre mélyebbre hajol a nézettségért.
Már vártuk, hogy jobb lesz, és tényleg az.
Az érdeklődő németajkúak egy éve láthatták-hallhatták, hogy a Sat 1-on és a Pro Siebenen hogyan működik a nálunk most debütáló Voice-formátum, amit a producerzseni John de Mol ((a Big Brother kitalálója) vezetett be 2010-ben Hollandiában, és ami azóta az USA-ban is dübörög Christina Aguilerával.
A német példa nem csak azért lehet érdekes számunkra, mert ott magyarok kedvence, a 99 lufis Nena az egyik zsűritag, hanem mert az első évadban hasonló helyzet állt elő, mint most nálunk: két tévécsatorna tehetségkutató műsora versenyzett egymással. Az RTL Supertalent című show-ja állt a másik sarokban (ami az itthoni Csillag születiknek felel meg) és a The Voice of Germany indulásakor 2011-ben már az ötödik évadjánál tartott biztos első hellyel a nézettségi tabellán, köszönhetően a germánok Simon Cowelljének: Dieter Bohlennek.
A Nenát ismerőknek Bohlen sem idegen, kettejük közt a különbség ott a legnyilvánvalóbb, hogy az egykori Modern Talking furcsa párosából a focistafrizurás figura zeneszerzői és produceri munkát vállalt leginkább, és az utóbbi évtizedben a Deutschland sucht den Superstar (az ottani Megasztár) és a Supertalent örökös zsűrielnöki pozíciójában kumulálódik. Nena pedig ennél lényegesen szerényebben sertepertélt a showbizniszben.
Bohlen-szindróma
A német zenei szcéna atyaúristene épp tíz éve alázza porig a versenyzőket, 2002-ben azzal a beszólásával adta meg a műfaj alaphangját, hogy "úgy énekelsz, mint egy beekizett (azaz Ecstasy tablettát nyelt) kerti törpe". Ezek után évadról évadra cifrázza a lúzerekre ugyanúgy, mint a tehetségekre kihegyezett műsort. A legújabb Megasztárban kissé túllőtt a célon, amikor a Maldív-szigeteki helyszínen az egyik arra sétáló strandolót is megszégyenítette. A bécsi férfi mit sem tudott a forgatásról, és a műsort sem ismerte, csak később figyelmeztették rá ismerősei, hogy az adásban engedélye nélkül leközölt jelenetet kivágta egy szorgos néző, és Youtube-on terjed egy videó róla fürdőnadrágban, kicsit sem hízelgő zsűrivéleményekkel a testalkatáról. A férfi kártérítési pert indított az RTL ellen.
Alázás vagy alázat
Dieter Bohlen nagyjából Puzsér, Friderikusz és Geszti összegyúrva. Csak a pénzben mért siker nagyobb, mint a három magyarnak összesen valaha lesz. És ez nem csak a magyarnál kilencszer nagyobb, és annál sokkal fizetőképesebb német piacnak köszönhető, hanem annak is, hogy Bohlen előszeretettel teregeti ki magánéletét, és állítja pellengérre volt kollégáit (például a sötét loknijáról ma is ismert Thomas Anderst), és teszi nevetségessé ex-nejeit a bulvárlapok hasábjain. De ugyanezt teszi saját – bestseller - életrajzi könyveiben is, ahogyan a róla készült karikírozot rajzfilmben. Bohlen tehát tudja mi a dörgés.
Nena azonban a ló másik oldalán van, s bár olykor feltűnt a 99 Luftballon után is, (néhány éve Kim Wilde-dal volt egy nagyobb durranásnak szánt egydalos visszatérése), közel két éve fedezhette fel magának újra a német nép a Voice vajszívű zsűrijeként. Ő Keresztes Ildikó és Malek Andrea elegye, de szeretetáradatát legalább nem könnyekben, hanem ölelésben fejezi ki. Vagyis: nem csupán ficánkol a forgószékben, hanem olykor berohan a színpadra és fulladásközeli állapotig szorongatja a versenyzőket, akár saját mentoráltja előadása tetszik neki, akár a másiké.
Az alázás versus alázat a németeknél már a Voice premierjének napján, 2011. november 24-én megbillent az utóbbi felé, mert bár az össznézettség a Supertalentet igazolta és kétmillióval (5,83 millió néző) rávert a csak a hangra koncentráló műsorra (3,89 millió néző). A kereskedelmi csatornáknak oly fontos, a reklámbevételek alapjául szolgáló 14-49-es célcsoport körében azonban mégis a Voice nyert, igaz, alig 70 ezerrel (3,06 millió nézővel az RTL-re kapcsolók 2,99 milliójával szemben).
De Sat1-en a harmadik rész már 3,56 millió nézőt érdekelt, és a december első hetében sugárzott ötödik adásra már elérte a csúcsot jelentő 3,96 milliót is. Mindezt ugyanazon a hétvégén, amikor a Supertalent elődöntőjét sugározták, amire viszont "már csak" 3,22 millióan voltka kíváncsiak. A 17 adásos Voice nézőtábora később zsugorodott ugyan, és a végére már csak 2,64 milliót vonzott, de a 24,3 százalékos nézettségi eredménnyel 2012-ben előbb a Goldene Kamera (a német Arany Kamera) díjat, majd a legjobb szórakoztató műsor kategóriájában a Deutsche Fernsehpreis-t (Német Televíziós Díj) is kiérdemelte.
A magyar hang

Ahhoz azonban kétség sem fér, hogy a TV2 is jó előre kitalálta a négyes zsűri szereposztását, ahogyan az eléjük kerülő versenyzők közti dramaturgiát is. Meg azt, hogy a kiforrott egyéniségek harca lesz a Voice, és ezzel is fricskázza a riválisát. Mert bárki, aki elhintette bemutatkozójában, hogy keresi önmagát és az utat, az rögtön kiesett. Így Rúzsa nővére sem rúghatott labdába (hiába válás, és az új élet kezdetének nézőkecsegtető sztorija).

A sikersztorik viszont annál inkább kidomborodnak: így Gájer Bálint nyolcéves (Caramellel együtt induló) érési folyamatának végeredménye, vagy a feminin Schwartz Dávid sikere az eddigi arcoskodó tehetségkutatókon való bukdácsolások után.
A legígéretesebb versenyző mégis Mohamed Fatime, aki azért utolsó fellépőként rátolt a könnycsatornákra a Szállok a szívvel, de a 68 kilós mínusszal azt is egyértelművé tette, hogy itt sem csak a hang számít. A külcsín-belbecs harmóniáját minden részletében szajkózó műsor erkölcsi, emberi, de még szakmai fölénye is elvitathatatlan, de ahogy Németországban, nálunk is az átlagnéző dönt majd, és lehet, hogy a B kategóriás hullákat jobban szereti a pincében, mint a decens, A kategóriás profizmust.
0 Megjegyzések