Három csatornatulajdonos interjút készíthetett Jean-Claude Junckerrel, de a kérdéseket a videomegosztó platform igyekezett finomítani. A YouTube visszautasította a vádakat.
A YouTube ahogy januárban Barack Obama amerikai elnökkel, most az Európai Bizottság vezetőjével, Jean-Claude Junckerrel szervezett le egy beszélgetést, akitől három népszerű videócsatorna-üzemeltető kérdezhetett. Egyikük Laetitia Nadji volt, a fiatal nőnek 60 ezer feliratkozója figyeli anyagait, melyek főként környezetvédelemről, alternatív gyógyászatról és egyéb, politikától távoli témákról szólnak. A felvétel rendben lezajlott, de utána néhány nappal meglepő váddal állt elő. Laetitia Nadji azt állítja, hogy a YouTube munkatársai megpróbálták befolyásolni, hogy milyen kérdéseket tegyen fel Jean-Claude Junckernek. A nyomásgyakorlás lényege az volt, hogy a fiatal nő kizárólag visszafogott kérdéseket tegyen fel a politikusnak, kritikusabb hangvételűeket ne.
Nadji az állításait egy titokban felvett videóval támasztotta alá, amelyben egy YouTube-alkalmazott látható és hallható. A felvételen az illető arra utalt, hogy néhány kérdés feltételére rá kell bólintania Juncker sajtószóvivőjének is. Közölte, hogy a nő néhány kérdése nagyon kritikus hangvételű volt, amivel a "rossz oldalra" kerülhet. Emellett elhangzott az a mondat is, hogy senkit sem érdekel, hogy Nadjinak milyen hosszú karrierje lesz a platformnál, az csak a nő számára fontos. A befolyásolás ugyanakkor nem ért célt, mert a nő végül az összes kérdését feltette.
A YouTube visszautasította a felvetéseket. A cég közölte, hogy Nadjinak valóban volt néhány kritikusabb hangvételű kérdése és segítséget kért azok megfogalmazásában. A munkatársuk erre reagált és arra biztatta a nőt, hogy tisztelettudó legyen, ahelyett, hogy konfrontációt keresne. Ez minden, ami történt.
Utólag kiderült, hogy az Osons Causer aktivistacsoport az esemény előtti két hétben segített Nadjinak az interjúra való felkészülésben, majd el is kísérték Belgiumba. A nő megerősítette mindezt. Az aktivisták azért voltak mellette, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy valóban minden kérdését felteheti. Erre azért volt szükség, mert a YouTube már korábban is megpróbált nyomást gyakorolni Nadjira azért, hogy egy barátságos hangvételű interjút készítsen Junckerrel.
Nadji mellett két további YouTube-csatorna üzemeltetőt is meghívtak a kérdezők közé, az egyikük a német Jonas Ems volt. A fiatalemberrel szerződésben álló Studio 71 YouTube-hálózat információi alapján Ems nem szerzett negatív tapasztalatokat az esemény során. Őt csupán arra kérték, hogy előzetesen küldje el a kérdéseit, így akarták elkerülni azt, hogy több kérdező is ugyanazt a kérdést tegye fel. A dolog azért érdekes, mert nem valószínű, hogy egy Juncker-formátumú vezetőt, aki már 30 éve a politikában van, bármilyen formában kellemetlen helyzetbe tudná hozni néhány lelkes tizenéves - sokkal inkább az amerikai cég munkatársainak megfelelési kényszeréről lehet szó, akik örültek, hogy ingyenreklámot kap platformjuk, és nem akartak ezzel a szívességgel visszaélni.
0 Megjegyzések