Segélyszállítmányokat vitt Székelyhídra, majd megismerte Létavértest is, aminek idővel díszpolgára lett.
– Élhető, szép kisváros Létavértes. Párommal gondolkodunk azon, hogy a vértesi öregotthonba költözünk idős korunkban – Steffek István, Létavértes Belgiumban élő díszpolgárának szavai ezek. Az Ecaussinnes városban élő férfi évente négy-öt alkalommal látogat el Létavértesre. Az egyik mindig a képzőművészeti alkotótábor, merthogy amellett, hogy lelkész, textilmérnök, képzőművész is. A hétvégén zajlott jubileumi, huszadik városnapon is ott volt Steffek István.

A diáklány

– Nyugodt, tiszta kisváros Létavértes, számomra érdekesek az itt élők. Mintegy 100–150 embert ismerek. Gyönyörűek az iskolák, az egyikben uszoda is van, az egészségügyi intézmény a legmodernebbek közé tartozik. A fejlődése töretlen, kiegyensúlyozott. Van jövőképe a városvezetésnek – beszél létavértesi benyomásairól az itt 2008-tól díszpolgár Steffek István. A kapcsolata Létavértessel azonban egészen különlegesen alakult ki.

– Édesapám osztrák, édesanyám magyar volt, a világháborúban elhurcolták őket Auschwitzba. A középiskolát Fóton végeztem, az egyetemet Budapesten. Textilmérnök lettem. A magyar diplomámat nem ismerte el Ausztria, végül Belgiumban telepedtem le. Új hazámban képzőművészeti főiskolát végeztem, majd lelkész is lettem. Kapcsolatom Létavértessel, pontosabban Székelyhíddal az 1980-as években kezdődött. Az iskolába, ahol tanítottam, érkezett Székelyhídról egy diáklány, aki csak romámul és magyarul tudott. Segítettem neki a nyelvi nehézségek feloldásában. Később meghívott a lánya keresztelőjére, ekkor ismertem meg lakóhelyét. Ceausescu faluromboló politikájával szemben lakóhelyem felvette a kapcsolatot Székelyhíddal, és segítettük a települést, majd a karácsonyi forradalom után több segélyszállítmányt is vittünk oda.

Évente többször is

A következő években sokszor megfordultam Székelyhídon, és 2002-ben a települési delegációval átjöttünk Létavértesre is. Megszerettem ezt a városkát. Évente több alkalommal is jövök, itt vagyok minden jelentősebb eseményén. Legközelebb az augusztusi alkotótáborban találkozom a létavértesiekkel.