Egyetlen mozdulaton múlt az élete a müncheni Olympia Bevásárlóközpontban dolgozó magyar lánynak, aki részletesen beszélt a Népszabadságnak arról a pokoli négy óráról, amelyet a tíz halálos áldozatot követelő lövöldözés során élt át – olvasható a nol.hu-n. Major Emilía elmondása már csak azért is figyelemre méltó, mert a német sajtó folyamatosan arról cikkezik, hogy a vérfürdőt elkövető iráni-német fiú mentálisan beteg volt, zaklatták iskolatársai, tettét pedig a norvég tömeggyilkos, Andreas Breivik “ihlette”. Ezzel szemben a magyar nő a Népszabadság hasábjain azt állítja, az elkövető folyamatosan tartotta a kapcsolatot valakivel, így egy átgondolt akciónak tűnt, nem egy tizenéves ámokfutásának.
Emília a kassza mögé ugrott be, az üzletben lévő két vendég sikoltozva menekült a próbafülkébe. „Próbáltam a lehető legnagyobb csendben maradni, és összpontosítani a zajokra. Sikolyok, sírás, lövések. Mindezt az üzletekből kiszűrődő könnyed slágerek aláfestésével – egészen szürreális volt, és egy életre beleégett az agyamba. Miközben vártam, leszámoltam mindennel, elképzeltem, hogy szembenézek a puskacsővel.” – jegyezte le Emilía élményeit a Népszabadság újságírónője. Amikor Emília úgy hallotta, hogy a lövöldöző távolodik, vakmerő lépésre szánta el magát: kirohant a pult mögül, és bezárta a pici üzlet két üvegajtaját. Az idegességtől csak másodszorra sikerült. „Úgy éreztem, növelnem kell az esélyünket. A mellettünk lévő illatszerboltba is bezárkóztak. Csak egy másodpercre tudtam arra figyelni, mi van odakint a folyosón: vértócsák, fekvő testek, lábak.”

NEM EGYEDÜL VOLT?

A folyosón ezután üvöltözést lehetett hallani. Nem német nyelvűt. Emília azt mondja, számára úgy tűnt: a merénylő folyamatosan tartotta a kapcsolatot valakivel, miközben módszeresen haladt az épületben, amelynek ezen a részén nem csupán felfelé, de lefelé is be lehet látni az egyes szintekre. Meg vagyok győződve arról, hogy nem egyedül volt. Átgondolt akciónak tűnt, nem egy tizenéves ámokfutásának – mondja Emília. A lapok eközben arról cikkeznek, hogy a hatóságok egyelőre semmi arra utaló jelet nem találtak, hogy a 18 éves Ali David Sonboly-nak lett volna vagy lettek volna tettestársai, az tény viszont, hogy akár egy évig is tervezhette az akciót.