A
motorozásba beleszeretni egyáltalán nem nehéz, viszont egy
megfelelő állapotban lévő motorkerékpárt megvásárolni már
igazi kihívást jelent. Miután megvásároltuk életük első
kétkerekűjét, számtalan megpróbáltatással találhatjuk szembe
magunkat. A használt motorok állapottól függően olyan
meglepetéseket tartogathatnak, melyek sokszor csak alkatrészcserével
oldhatók meg. A Moped91 Kft. összeszedett néhány fontos jó
tanácsot azok számára, akik lelkiismeretes tulajdonosai
szeretnének lenni életük első motorjának.
Az
első és legfontosabb, amit szinte sohasem lehet elégszer
elismételni, hogy lehetőleg olyannal menjünk el motort vásárolni,
aki már ért valamennyire a két-, netán háromkerekűekhez. Miután
megvan a kiválasztott motor, kezdődhet a dolog legszebb és
legérdekesebb része, vagyis az üzembe helyezés, melyet jobb
körültekintően végezni annak érdekében, hogy később
megbízható teljesítményt nyújtson.
Elsőre
senki sem szakértő
„Természetes,
hogy kezdő motorosként még nem annyira ért valaki egy adott
típushoz, ezen nincs mit szégyellni. Újdonsült tulajdonosként
viszont ilyenkor hajlamosak vagyunk rossz döntéseket hozni. Ezért
fontos már a kezdeti időkben kellőképpen utánanézni a témának,
így elkerülve azt, hogy például rossz, vagy gyenge minőségű
kiegészítőket, esetleg nem a típusnak megfelelő olajat, vagy
kenőanyagot válasszunk a motorkerékpárhoz”- hívta fel a
figyelmet Csima Béla, a Moped91 Kft. ügyvezető igazgatója.
Hozzátette: gyakran előfordul, hogy a kezdő motoros a nem
szabványnak megfelelő fékolajat, vagy fékbetétet választ.
Szintén gyakori hibaforrás, ha a tulajdonos nem az adott típushoz
való alkatrészeket szerez be.
Kezdeti
lépések
„Használt
motor vásárlása után célszerű teljes szervizelést végrehajtani
a motoron. Az átvizsgálásnál a gumi minőségének és korának
ellenőrzésére is nagy figyelmet kell fordítani”- jegyezte meg
Csima Béla. A motorabroncsoknál a minimális profilmélység 1,6
milliméter, ennél kopottabb gumiabronccsal már tilos közlekedni.
A túlzottan kopott abroncsokkal közlekedők nemcsak a saját, hanem
akár más, a közlekedésben résztvevők biztonságát is
veszélyeztethetik. A profilmélység ellenőrzése során ugyanakkor
nemcsak a gumiabroncsok szélét, hanem a futófelület középső
részének átvizsgálására is gondot kell fordítani, mivel az
abroncsok ezen a szakaszon kopnak a legjobban.
A
megfelelő menetbiztonság miatt továbbá kiemelten oda kell
figyelni a fékberendezések, így a fékbetétek, fékpofák,
valamint a fékolaj ellenőrzésére is. Utóbbi utántöltésénél
lehetőleg ne keverjük a különböző gyártóktól származó
fékolajat. Előfordulhat, hogy a motor akkumulátorcserére, vagy
adott esetben akkumulátor-töltésre szorul. Az akkumulátor
visszaszerelése után figyelni kell arra, hogy az energiatároló
eszköz ne merüljön 10,5 V alá, emellett a -10 fok alatti
hőmérséklet sem tesz jót az akkumulátor töltöttségének. Ha
szükségessé válik az egység töltése, akkor lehetőleg
csepptöltőt használjuk és a nem zárt rendszerű akkumulátoroknál
lehetőleg ioncserélt vízzel pótoljuk az elvesztett mennyiséget.
Időszakos
szervizelés
A
teljes átvizsgálás természetesen a motor egyes kopó alkatrészeit
is magába kell, hogy foglalja, így a csapágyak és a szimmeringek
ellenőrzését is. Fontos lehet továbbá gondoskodni a megfelelő
felszerelések, így a sisak és megfelelő védőruházat, valamint
kiegészítők (kesztyű, sisak, ruházat, csizma, protektorok)
megvásárlásáról.
Egy
használt motort körülbelül félévente célszerű szervizben
ellenőriztetni szakemberrel. A szakszerű szervizelés magában
foglalja a fékek, a gumik és az elektromos tartozékok
átvizsgálását. „Az olaj, az olajszűrő és levegőszűrő
ellenőrzése 3000-3500 kilométerenként lehet indokolt függően az
olaj minőségétől és a motort típusától, valamint az
igénybevétel mértékétől Az új motorkerékpároknál a
márkakereskedés által meghatározott időszak a mérvadó főként
a garancia megtartása végett” - – tette hozzá a hozzá a
Moped91 Kft. ügyvezető igazgatója.
Moped91
Kft.
A
Moped91 Kft. 1991-ben alakult kétfős családi vállalkozásként
egy 60 négyzetméteres helységben. A cég forgalmát kezdetben a
volt szocialista blokk motorkerékpárjaihoz (Simson, MZ, Etz) való
alkatrészek forgalmazása jelentette, a kezdetekben mintegy 500 féle
termékkel. 1997-ben a cég megnyitotta modern nagykereskedelmi
központját Dunaharasztiba, és bővítette termékkínálatát a
kerékpáralkatrészekkel és a hozzátartozó felszerelési
cikkekkel, néhány évvel később pedig a Moped91 Kft. profilja
kibővült a japán és az olasz motoralkatrészek forgalmazásával
is. 2011-ben a cég szegmensében Európa meghatározó, kizárólag
viszonteladókat kiszolgáló nagykereskedelmi vállalatává vált.
A Moped91 Kft. szegmensében Magyarországon piacvezető pozíciót
tölt be, termékpalettája jelenleg közel 12 ezer terméket foglal
magába, és mintegy 10-15 országba exportál.
0 Megjegyzések