A világhírű finn oktatási rendszer a kreativitásra összpontosító módszerével elhanyagolta a gazdaságban nélkülözhetetlen alapképességek elsajátítását. A piaci igények rossz felmérése okozhatta a Nokia bukását is. A finn „csőd” háttere a friss Heti Válaszban.
Sajátos kereskedői szokást honosított meg több finn áruház pár éve. Egyes üzletközpontokban volt egy emelet, ahol csak finn termékeket lehetett kapni. Az egyik polcon konyhai felszerelés, a másokon elektronikus kütyük, a harmadikon lakberendezési cikkek sorakoztak. A kereskedelemnek ez a formája csak a külföldieket lepte meg. „Ha az ember igazán jó terméket akar vásárolni, akkor csakis hazai árut vesz” – mondták a helyiek, mert szerintük azokban van tudás, tapasztalat és kifogástalan anyag.

A rendszer a 2008-as világgazdasági válságig tökéletesen működött. Aztán Finnországban a vásárlási szokások megváltoztak, főként mert a külföldi holmik jóval olcsóbbak lettek, a nemzeti büszkeséget felülírta a pénztárca szűkössége, így a hazai termékek elkülönítésének gyakorlata is megszűnt. A 2008 utáni években 42 ezer állás szűnt meg az iparban, és 53 ezer az elektrotechnikai szektorban, ami igen magas szám egy ötmilliós országban.

Forrás: valasz