Kényelmetlenebb lesz a repülés, miközben egy felmérés szerint az amerikai utazóknak mindössze negyede találja kellemes utazási formának a légi közlekedést. A globális felmelegedés hatásai mellett a légitársaságok spórolása keserítheti meg az utasok életét.
Rossz hírt osztott meg olvasóival a MarketWatch: a repülés még a jelenleginél is kényelmetlenebbé fog válni. Az amerikai légi utasoknak mindössze 25 százaléka találja élvezetesnek a repülést, 27 százalékuk szerint vagy borzalmas, vagy legalábbis semmiképpen sem élvezhető - derült ki a CNBC 815 fős mintán végzett felméréséből.

Az utazók 40 százaléka elviselhetőnek tartja ezt a közlekedési formát. Az Airlines for America szakmai szervezet szerint a tények nem támasztják alá a felmérés eredményeit. Szerintük a légi utazás egyre olcsóbbá válik, így egyre többen élhetnek e lehetőséggel, amit meg is tesznek. Az elmúlt időszakban rekordszintre nőtt a légitársaságok ügyfeleinek száma.

Mit utálunk a legjobban?

Egy másik vizsgálat, amelyet a TripAdvisor utazási cég készített 2700 ember megkérdezésével, azt firtatta, mit utálnak a legjobban a légi utasok. Az első helyen a kényelmetlen székek végeztek, amelyeket a megkérdezettek 77 százalékának nem nyerték el a tetszését.

A pluszszolgáltatásokért szedett különdíjak végeztek a második helyen 71 százalékos elutasítottsággal. A késések és a járattörlések a válaszadók 67 százalékát idegesítik. Az Airlines for America ezzel szemben arra a statisztikára mutogat amely szerint százezer utasból átlagosan csak kettő tesz valamilyen panaszt a légi utazás bármely részével kapcsolatban.

Rosszabb lesz

Ezek a panaszok ezzel együtt valószínűleg nem szűnnek meg a közeljövőben, ám ez a kisebb gond. A nagyobb, hogy a repülős utazás kényelmetlenebb lesz.

A globális felmelegedés kétféleképpen fogja megkeseríteni az gépeken ülők életét. Először is emiatt hosszabbá válnak a tengerentúli utak. A transzatlanti járatok évente összesen 2000 órával többet fognak a levegőben tölteni, mi 22 millió dollárral dobja meg az üzemanyagköltségüket.

Az utazás emellett "zötyögősebb" lesz. Tudományos kutatások szerint a tiszta időben jelentkező légzsákok intenzitása 10-40 százalékkal nőhet, gyakoriságuk pedig 40-170 százalékkal ugorhat meg. A fedélzeti balesetek többségének most is a turbulenciák az okai, általában olyanok sérülnek meg, akik a figyelmeztető felirat kérése ellenére nem kötik be a biztonsági övüket.

Kevesebb is elég?

Sokan ismerik azt az érzést, amikor a szűkös mosdók előtt egyik lábukról a másikra állva várják, hogy sorra kerüljenek. Ezzel kapcsolatban az a rossz hír, hogy a repülőgépgyártók és a légi társaságok a mosdók méretének csökkentésével akarnak újabb ülőhelyekhez jutni.

A Boeing 777-esen például összezsugorították a mosdókat és az Airbus is ezt tervezi A320-as modelljein. Az amerikai gyártó azt állítja, hogy az új mosdók a kisebb alapterületen a jobb belső berendezésnek köszönhetően nagyobb helyet kínálnak.

Végül számos légitársaság tervezi az úgynevezett economy osztályú székeknél még olcsóbb ülések elhelyezését gépein. Ezekkel kapcsolatban - meglehetősen érdekesen hangzóan - csak annyit árulnak el, hogy azoknak az utasaiknak fogják értékesíteni a gazdaságosnál is gazdaságosabb székeket, akiknél mindent felülír a lehető legolcsóbb jegy megszerzésének igénye.