Az autósok számára a
tavasz egyenlő a nyári gumi felszereltetésének szükségességével.
De vajon mikor érdemes ezt elvégeztetni? Várjunk vele április
végéig? Vagy már az első napsütéses héten intézzük el a
gumicserét?
Mindenki másra esküszik, de a szakemberek azt
javasolják, hogy érdemes kicsit várni, mielőtt a téli gumit a
következő szezonig a garázsba tennénk, ugyanis a március
általában tartogat meglepetéseket időjárás terén. A
gumiabroncsakciok.hu
kérdésünkre arra hívta fel a figyelmet, hogy ilyenkor még
érdemes a nyári gumi helyett a téli változattal közlekedni,
főleg akkor, ha rendszerint a reggeli órákban indulunk útnak.
Veszélyben a téli
abroncsok?
Nem véletlen, hogy a nyári
gumi használatát a hét fok feletti hőmérséklet idején ajánlják
a szakemberek, a télit pedig kifejezetten a hideg aszfalton történő
közlekedéshez. A két változat anyagösszetételében és felületi
kialakításában is jelentősen különbözik egymástól. Ha nem
gondoskodunk az évszakváltáskor aktuálissá váló gumicseréről,
annak bizony a közlekedés biztonsága látja kárát. Ahogyan a
nyári gumi teljességgel alkalmatlan a téli útviszonyok közötti
közlekedésre, úgy a téli sem bizonyul jó választásnak a meleg
hónapokban. A meleg aszfalton rendkívül gyorsan kopik, sokat
fogyaszt, és a menetzaj is arra hívja fel a figyelmet, hogy nem a
megfelelő gumival van a gépjármű felszerelve. De akkor mégis
miért ne cseréljük le március elsejével a gumikat?
A válasz egészen egyszerű,
hiszen a tavasz első hónapjában még nem ritka a 2-3 fokos
hőmérséklet, a hószállingózás, vagy a hideg asztalt, ilyenkor
tehát nem árt, ha a téli
gumik jelentette biztonság mellett döntünk
még egy darabig. Néhány hét alatt nem fognak vészesen elkopni a
téli abroncsok, viszont biztonságossá tehetjük a közlekedést
segítségükkel a márciusi változékony időjárás közepette is.
Nyári gumi ellenőrzés
lépésről-lépésre
Bár a gumicseréig ugyan
még aludni kell néhányat, de a nyári gumi ellenőrzését már
most elvégezhetjük. Ha odafigyeltünk a helyes tárolásra, és nem
érte télen semmiféle kiömlő vegyi anyag, vagy sugárzó hő,
akkor nagy valószínűséggel jó állapotban van a tavalyi szett.
Ne feledkezzünk azonban meg a profilmélység ellenőrzéséről
sem, hiszen a kopott abroncs rendkívül balesetveszélyes lehet.
A tapasztalatok azt
mutatják, hogy a minimális profilmélység környékén levő nyári
gumi esetében a féktávolság jelentősen megnőhet, és az
aquaplaning ellenállás sem érvényesül. A nedves útfelületen
nagy sebességnél a megfelelő futófelületi kialakítás hiányában
a gumik „felfutnak a vízre”, aminek a menetstabilitás látja
kárát. Annak érdekében tehát, hogy a balesetveszélyes
szituációkat a tavasztól késő őszig terjedő időszakban is
sikerüljön elkerülni, nélkülözhetetlen a kiváló állapotban
levő nyári gumi.
Nem csak a profilmélységre
érdemes azonban odafigyelni, hanem a felületi sérülések
elkerülésére is. Célszerű e szempontból is átnézni a gumikat,
ugyanis a kidudorodások, húzódások, vagy a gumiba ágyazódott
idegen testek befolyásolhatják a teljesítményt, és így hatással
lehetnek a biztonságra.
Amint a hőmérséklet
állandó jelleggel hét fok fölé emelkedik, a nyári gumi
felszereltetése már elmaradhatatlan. Érdemes figyelemmel követni
az időjárás alakulását, és ha várhatóan már nem érkezik
komolyabb lehűlés, úgy célszerű felkeresni a szervizt. A
gumicsere alkalmával hasznos lehet az egész gépjárművet
átnézetni, hiszen a tavasztól őszig terjedő időszakban sokan
döntenek úgy, hogy hosszabb utazásra indulnak hétvégenként vagy
nyaralás alkalmával. Ilyenkor nem árt, ha az autó kifogástalan
állapotban áll rendelkezésre, és szolgálja a biztonságos
közlekedést.
0 Megjegyzések