Az autósok számára a tavasz egyenlő a nyári gumi felszereltetésének szükségességével. De vajon mikor érdemes ezt elvégeztetni? Várjunk vele április végéig? Vagy már az első napsütéses héten intézzük el a gumicserét? 
Mindenki másra esküszik, de a szakemberek azt javasolják, hogy érdemes kicsit várni, mielőtt a téli gumit a következő szezonig a garázsba tennénk, ugyanis a március általában tartogat meglepetéseket időjárás terén. A gumiabroncsakciok.hu kérdésünkre arra hívta fel a figyelmet, hogy ilyenkor még érdemes a nyári gumi helyett a téli változattal közlekedni, főleg akkor, ha rendszerint a reggeli órákban indulunk útnak.

Veszélyben a téli abroncsok?

Nem véletlen, hogy a nyári gumi használatát a hét fok feletti hőmérséklet idején ajánlják a szakemberek, a télit pedig kifejezetten a hideg aszfalton történő közlekedéshez. A két változat anyagösszetételében és felületi kialakításában is jelentősen különbözik egymástól. Ha nem gondoskodunk az évszakváltáskor aktuálissá váló gumicseréről, annak bizony a közlekedés biztonsága látja kárát. Ahogyan a nyári gumi teljességgel alkalmatlan a téli útviszonyok közötti közlekedésre, úgy a téli sem bizonyul jó választásnak a meleg hónapokban. A meleg aszfalton rendkívül gyorsan kopik, sokat fogyaszt, és a menetzaj is arra hívja fel a figyelmet, hogy nem a megfelelő gumival van a gépjármű felszerelve. De akkor mégis miért ne cseréljük le március elsejével a gumikat?

A válasz egészen egyszerű, hiszen a tavasz első hónapjában még nem ritka a 2-3 fokos hőmérséklet, a hószállingózás, vagy a hideg asztalt, ilyenkor tehát nem árt, ha a téli gumik jelentette biztonság mellett döntünk még egy darabig. Néhány hét alatt nem fognak vészesen elkopni a téli abroncsok, viszont biztonságossá tehetjük a közlekedést segítségükkel a márciusi változékony időjárás közepette is.

Nyári gumi ellenőrzés lépésről-lépésre

Bár a gumicseréig ugyan még aludni kell néhányat, de a nyári gumi ellenőrzését már most elvégezhetjük. Ha odafigyeltünk a helyes tárolásra, és nem érte télen semmiféle kiömlő vegyi anyag, vagy sugárzó hő, akkor nagy valószínűséggel jó állapotban van a tavalyi szett. Ne feledkezzünk azonban meg a profilmélység ellenőrzéséről sem, hiszen a kopott abroncs rendkívül balesetveszélyes lehet.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a minimális profilmélység környékén levő nyári gumi esetében a féktávolság jelentősen megnőhet, és az aquaplaning ellenállás sem érvényesül. A nedves útfelületen nagy sebességnél a megfelelő futófelületi kialakítás hiányában a gumik „felfutnak a vízre”, aminek a menetstabilitás látja kárát. Annak érdekében tehát, hogy a balesetveszélyes szituációkat a tavasztól késő őszig terjedő időszakban is sikerüljön elkerülni, nélkülözhetetlen a kiváló állapotban levő nyári gumi.

Nem csak a profilmélységre érdemes azonban odafigyelni, hanem a felületi sérülések elkerülésére is. Célszerű e szempontból is átnézni a gumikat, ugyanis a kidudorodások, húzódások, vagy a gumiba ágyazódott idegen testek befolyásolhatják a teljesítményt, és így hatással lehetnek a biztonságra.


Amint a hőmérséklet állandó jelleggel hét fok fölé emelkedik, a nyári gumi felszereltetése már elmaradhatatlan. Érdemes figyelemmel követni az időjárás alakulását, és ha várhatóan már nem érkezik komolyabb lehűlés, úgy célszerű felkeresni a szervizt. A gumicsere alkalmával hasznos lehet az egész gépjárművet átnézetni, hiszen a tavasztól őszig terjedő időszakban sokan döntenek úgy, hogy hosszabb utazásra indulnak hétvégenként vagy nyaralás alkalmával. Ilyenkor nem árt, ha az autó kifogástalan állapotban áll rendelkezésre, és szolgálja a biztonságos közlekedést.