Az új mohácsi kikötő hiánypótló beruházás, az Al-Dunán ugyanis ez lesz az egyetlen konténer és darabáru rakodására alkalmas kikötő. Az uniós támogatásból megépülő, ötmilliárd forintba kerülő kikötő a térség gazdasági életének motorja lehet. Az előkészületek már megkezdődtek az építkezés jövőre indul.
A mohácsi dunai kikötő 330 méter hosszúságban épített, függőleges partfallal készül el, és 2-3 hajó kikötésére lesz alkalmas. A szárazföldi területen telepíteni fogják a szükséges rakodó berendezéseket, és kialakítják hozzá a vasúti leágazást is, így az áruszállítást végző járművek részére vízi, közúti és vasúti csatlakozást tesz lehetővé, számolt be a Kossuth Rádió Hajnal-táj című műsorában Szekó József polgármester.

A kikötő a 20-40 lábas konténerek rakodására rendezkedik be, hiszen aki ma a bárhová világba el akarja juttatni az áruját, akkor tud versenyképes lenni, ha szabványkonténerbe csomagol. Ilyen rakodási lehetőség pedig az Al-Dunán még nincsen.

A kikötő ötlete másfél évtizeddel ezelőtt merült fel először, de eddig nem volt pénz a megépítésére. Az uniós támogatásból megvalósuló beruházás ötmilliárd forintba kerül, az önkormányzatnak ehhez mindössze 300 millió forintos önrészt kell biztosítania. Az összeg előteremtése nem okoz problémát, de több vállalkozás is érdeklődik a fejlesztés iránt, hiszen a kikötőnek gazdaságélénkítő hatása is lesz.
MTI Fotó: Kálmándy Ferenc
A térségbe és Mohácsra települhetnek a vízi közlekedésben és szállításban érdekelt vállalkozások, illetve a már jelenleg is ott lévőknek egyszerűbb lesz az áruszállítás, könnyebben be tudnak majd kapcsolódni az európai és a nemzetközi gazdasági vérkeringésbe, magyarázta a város polgármestere.

Az előkészítési munkálatokat idén év végéig tervezik befejezni, 2017-ben pedig elkezdődik az építkezés.

Szekó József örömtelinek nevezte a kikötő megépítését, de hozzátette: a térség gazdaságának fejlesztéséhez elengedhetetlenül szükséges egy Duna-híd is Mohácsnál. Az M6-os autópálya több mint 150 kilométeren keresztül halad a Duna mentén, s Szekszárdig 15-20 kilométeres sávban mindkét irányba kifejti területfejlesztő hatását. Szekszárdtól délre azonban Duna-híd hiányában ez már nem működik, így az autópályába befektetett több száz milliárd forint tőke csak részben hasznosul. Szekó József hangsúlyozta: a Dunán 20-25 kilométerenként lenne szükség hídra. A mohácsi Duna-híd mellett szól az is, hogy hamarosan elkészül a városban a nagy kapacitású vágóhíd is, de Szerbia uniós csatlakozására szintén gondolni kell.