Tovább folytatja a személyszállítást Budapesten az Uber. A cég magyarországi vezetője azt mondta, hogy minden segítséget megadnak azoknak a sofőröknek, akiket megbüntet a hatóság.
Az Uber nem taxi, hanem egy internetes piactér, amin különböző jellegű szolgáltatások működnek. Ebből Budapesten a személyszállítás és  az autómegosztó rendszer ismert - mondta Fekete Zoltán, a cég magyarországi képviselője.

A Mi lesz az Uberrel? címmel tartott sajtótájékoztatón arról is szó volt, hogy az Uber nem taxi, mivel nincs diszpécser központ, droszt.
A fuvar fizetése nem készpénzben, hanem elektronikusan történik, a rendszer teljesen átlátható és követhető. Az Uber központi rendszere minden út után elektronikus számlát generál, az Uber-sofőrök ezt a szolgáltatást csak vállalkozói adószámmal tudják ellátni és minden út biztosítva van 1,5 milliárd forint értékben - mondta Fekete Zoltán, aki szerint az Ubernél nincs feketefuvar.

Együttműködnének a NAV-val

A cég az elektronikus számlát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) iránymutatása alapján alakította ki, azonban még nem nyerte el a végleges formáját, mert az adóhatóság jelezte, hogy a számlán az utas címe nem megfelelően szerepel. Az Uber megegyezett az adóhatósággal, hogy a problémát várhatóan február végére, március elejére megoldják.

Fekete Zoltán azt is elmondta, hogy az adóhatósággal folytatott legutóbbi tárgyaláson egy lehetséges digitális adóbevallási rendszer bevezetése mellett az is szóba került, hogy a NAV-osok is részt vennének az újonnan csatlakozni kívánó sofőröknek tartott prezentációkon, hogy tájékoztassák őket a magyar adózási feltételekről.
Arra a kérdésre, hogy valamilyen hatóság kérte-e tőlük a szerződött sofőrök adatait, azt válaszolta: a magyarországi céghez nem érkezett megkeresés.

A sofőrök mindegyike rendelkezik már a személyszállításhoz szükséges engedélyekkel vagy folyamatban van az engedélyek megszerzése. Az Uber rendszerbe való regisztráláskor a sofőröknek igazolniuk kell egyrészt hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal a büntetlen előéletet, másrészt a közlekedési előéleti büntetőpontos igazolással pedig azt, hogy minimum három éve balesetmentesen vezet.

Kiállnak a sofőrök mellett

Azoknak a sofőröknek, akiknek rendszámát levennék a hatóságok, minden jogi segítséget megadnak. Úgy tűnik, bizonyos kormányzati szereplők nem egy irányba mennek, mert a rendelet megjelenése előtt tárgyaltak az adó- és a közlekedési hatósággal a szabályokról, amelyeket be kell tartaniuk - minderről tájékoztatták a fejlesztési minisztériumot is - és ez a lehetőség nem merült fel - mondta Fekete Zoltán.

Hangsúlyozta: folyamatosan tárgyalnak a kormány képviselőivel és úgy látják, hogy a kormány részéről van befogadókészség az olyan innovatív vállalkozások felkarolására, mint amilyen az Uber is.

Arról is beszámolt, hogy az elmúlt 5 napban 17 000 aláírást gyűjtött össze a cég egy online portálon, ahol ismertették a Budapesten élőkkel, hogy mi a jelenlegi helyzet az Uber körül, a portálra látogatók pedig aláírásukkal fejezték ki, hogy támogatják az Uber további fővárosi működését. A sajtótájékoztatón dobozokban voltak kiállítva az aláírt levelek, amelyekről az Uber Magyarország képviselői elmondták: az eseményt követően a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak adják át.

Fekete Zoltán hozzátette: ezzel szeretnének üzenni a minisztériumnak, hogy itt van egy nagyon komoly utazó bázis, ezért inkább az együttműködés legyen a cél.

A csütörtöki sajtótájékoztatót azt követően hirdették meg, hogy az előzetes információk helyett már péntektől él az a rendelet, amely lehetővé teszi, hogy a feltételeket be nem tartó Uberesek gépkocsijáról egy esetleges ellenőrzés során az intézkedő levegye a rendszámot, vagyis a gépkocsit kivonja a forgalomból.

Magyarországon a személyszállítás engedélyhez kötött, a tevékenységnek viszonylag szigorú személyi és tárgyi feltételei vannak: a sofőrnek be kell töltenie a 21. életévét, megkülönböztetett vizsgákat kell teljesítenie és megkülönböztetett jogosítványokkal is rendelkeznie kell; a tárgyi előfeltételek között pedig szerepel, hogy a jármű nem lehet 10 évesnél idősebb, valamint a sofőrnek élet- és vagyonbiztosítást is kell kötnie.

A személyi és tárgyi kondíciók hiánya esetén 800 ezer forint a kiszabható bírság felső határa, ebből 600 ezer forint a gépkocsival kapcsolatos tárgyi feltétekkel, 200 ezer forint pedig a személyi feltételekkel függ össze.

Az Ubereseknek is kell adót fizetni

Ugyancsak február közepén lépett életbe az Uber-szolgáltatást érintő másik kormányrendelet, amely a jogosulatlan diszpécserszolgálatra terjed ki.
A cég a januári budapesti taxistüntetésekre, valamint a magyar kormány elvárásaira reagálva akciótervet dolgozott ki, amely tartalmazza többek között, hogy február elsejétől az Uber rendszere minden egyes utazásról elektronikus, áfás számlát állít ki az autóspartner nevében.

A NAV még a hónap elején tájékoztatót tett közzé a honlapján, amelyben felhívja az Uber-sofőrök figyelmét arra, hogy tevékenységük adóköteles, és ismertetik, hogyan teljesíthetik kötelezettségeiket, továbbá, hogy a különféle adófajták közül melyik, hogyan érinti őket.

A 96 órás demonstráció

Előzetes bejelentés nélkül január 18-án hétfőn reggel demonstrációba kezdtek a fővárosban taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás elleni tiltakozásul.

A taxisok délelőtt petíciót adtak át a Főpolgármesteri Hivatalban, majd négy képviselőjük tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel. A találkozón nem született megállapodás.

Délután a közel 140 tiltakozó taxis lezárta a Bajcsy-Zsilinszky út és az Andrássy út egy szakaszát. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta: a kormány szerdán megtárgyalja a taxisok ügyét.

Négy nappal később, miután a szervezők megállapodtak az illetékes kormányzati szervekkel az érdemi tárgyalások következő heti folytatásáról, befejezték a demonstrációt.

A taxisrendelet után

A Magyar Közlönyben július 7-én megjelent rendelet szerint személyszállító szolgáltatás hatósági engedéllyel végezhető. Az engedélyt - kérelemre - a vállalkozás székhelye szerint illetékes közlekedési hatóság adja ki. A rendelet kiemeli: az infokommunikációs eszközön keresztül megrendelt személyszállítási szolgáltatásokra is a bemutatott szabályokat kell alkalmazni.
A rendelet betartását a közlekedési hatóság, a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság vezetője, helyi önkormányzat közlekedés-szervezője (a Fővárosban a Fővárosi Önkormányzat közlekedés-szervezője), valamint a fogyasztóvédelmi hatóság is ellenőrzi a taxiállomásokon és próbautazások során. Az ellenőrző hatóságok mulasztás esetén büntető vagy szabálysértési feljelentést tesznek, valamint egyebek mellett felfüggeszthetik a közúti közlekedési szolgáltatási tevékenység gyakorlásának jogát is.

Az Uber ügyvezetője szerint az Uber-hez hasonló, újszerű szolgáltatás esetében - ami 1,5 éve még nem volt a magyar piacon - nem jó megoldás, ha a 80-as évek jogszabályára építő rendeletet próbálnak alkalmazni. Fekete Zoltán elmondta, hogy tavasz óta folynak az egyeztetések a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal és a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal is, az elmúlt napokban pedig további szereplőkkel vették fel a kapcsolatot, így a Nemzetgazdasági Minisztériummal és a Budapesti Közlekedési Központtal.

Tavaly a NAV már vizsgálta, a taxisok meg ellenezték az Ubert

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még tavaly áprilisban utasította az adóhivatalt, indítson vizsgálatot az Uber taxicég ellen. A közösségi utazásmegosztó cég érdemi adófizetés, és sok esetben a taxizáshoz szükséges szakmai feltételek teljesítése nélkül végezte tevékenységét. A NAV közölte, az összes sofőr fennakadt a rostán az első ellenőrzések során. A próbavásárlások alkalmával egyetlen sofőrnek sem volt adószáma és egyik sem adott számlát.

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi vezetője a nyár folyamán többször elmondta, hogy a cég szabályozáspárti, a sofőrjeiknek pedig elmondták, az Ubernél szerzett jövedelem is adóköteles. Megjegyezte, hogy a piac értelmes szabályozásával 2016 év végéig közel kétezer embernek tudnának jövedelmet biztosítani.
Az Uber közösségitaxi-szolgáltatás ellen már 2015-ben is tiltakoztak a taxisok Budapesten. Az első demonstráción, március 19-én mintegy ötven taxis vett részt. A június 16-ai tiltakozáson közel háromszáz autóval szinte teljes szélességében elfoglalták az Alkotmány utca egy szakaszát. A demonstrációt azért szervezték, hogy felhívják a figyelmet az Uber és az ahhoz hasonló szolgáltatást nyújtó cégek "illegális működésére" - közölték akkor.

Olcsóbb, mint a taxi

Az Uber internetes fuvarmegosztó szolgáltatás a világ 68 országában, több mint 310 városban volt elérhető idén januárban. A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíjat is a rendszeren keresztül rendezik.

Az Uber megjelenése számos helyen tiltakozásokat váltott ki a taxisok és a kormányok részéről egyaránt.

A Hollandiában bejegyzett Uber International Holding B. V. gyakorlatilag internet-alapú diszpécser szolgáltatást nyújt a magyar "sofőrök" és utasok számára, jutalékért, és miután nem rendelkezik magyarországi telephellyel, itthon nem fizet adót, a leányvállalataként működő Uber Hungary Kft. is érdemi adófizetés nélkül végzi tevékenységét.

A magyarországi működését 2014. novemberében kezdő Uber Hungary Kft.-nek 26 203 000 forint nettó árbevétele és 4 071 000 forint vesztesége volt tavaly a nyilvánosan hozzáférhető cégadatok szerint. Hazánkban már 110 ezer regisztrált felhasználójuk van.

Forrás: MTI/Fotók: MTI