Tarlós István mai sajtótájékoztatóján beszélt a csepeli HÉV átalakításáról, a dunai hajózásról, és a 65 éven felüliek ingyenes utazásáról is. A csepeli HÉV-et összeköthetik a 4-es, 6-os villamos vonalával, és akár Százhalombattáig is el lehetne hajózni. Tarlós azt mondta, nem célja a díjkedvezmény megszüntetése, csak az ebből származó veszteség kompenzálását szeretné.
Fotó: MTI - Máthé Zoltán
A metró felújításának ütemterve szerint a felszíni pótlások kiépítése már 2016 első felében megkezdődne, és a metrófelújítás első ütemének is 2016. november-decemberben kéne elkezdődnie – csak így tartható a kitűzött, 2019. szeptemberi határidő. Az Európai Unió egyelőre nem hagyta jóvá a felújítás támogatását, de Tarlós szerint elképzelhetetlen, hogy csúszik a projekt – írja az MTI. Azt mondta: ez a kormány, az állam és a főváros számára „katasztrofális kudarcot jelentene”, és könnyen azzal a következménnyel járna, hogy 2019-ig valamikor esetleg le kellene állítani a 3-as metrót. Tarlós azt mondta, ha az EU végül nem támogatja a projektet, „az állam kénytelen lesz a zsebébe nyúlni”.

A "kishajózás" ma csak városnéző jelleggel működik

Tarlós beszélt a csepeli HÉV problémáiról is: a vonalnak nincs közvetlen belvárosi kapcsolata és nem éri el egyik metróvonalat sem. A HÉV-et az elképzelések szerint a Közvágóhíd környékén összekötnék az 1-es villamos vonalával, a Boráros téren a nagykörúti villamosokkal: a 4-es és a 6-os villamosok közül csak az egyik menne át Budára, a másik az újbudai irány helyett délre fordulva Csepelre közlekedne.

A városi és elővárosi hajózás fejlesztésének előkészítésére is elindult egy projekt az EU támogatásával. Tarlós azt mondta, a dunai „kishajózás” ma csak városnéző jelleggel, idegenforgalmi látványosságként működik elavult járművekkel. A fejlesztés célja az lenne, hogy teljes értékű, integrált része legyen a dunai kishajózás a régió közösségi közlekedési hálózatának – a folyón való közösségi közlekedés kiterjedne Százhalombattáig, illetve Nagymarosig. Azt is elmondta, ha lesz olimpia Budapesten, akkor a játékok kiszolgálásban is komoly szerepet játszhat a dunai hajózás.
Fotó: MTI - Jászai Csaba
350 ezer ember utazik ingyen

A sajtótájékoztatón szó volt az elővárosi közlekedés átadásáról és Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szétdarabolásáról is. Az agglomerációs közlekedés állam általi visszavételéről szóló alapmegállapodás várhatóan február 17-ig megszületik. Tarlós szerint jó irányba halad az egyeztetés, csak egy „kicsit lassú”.

A BKK-ról azt mondta, a cég azt a szerepet tölti majd be, amit eredetileg elképzelt neki. A közlekedésszervezés és a közlekedési projektek irányítása marad a BKK-nál. Azt mondta, senki nem akarta a BKK-t egy kétezer fős cégnek, szerinte lényegesen kisebbnek kell lennie.

A 65 éven felüliek díjmentessége kapcsán Tarlós elmondta, a BKK kimutatása szerint ez 350 ezer embert érint, és a főváros emiatt keletkező vesztesége 8 milliárd 71 millió forint. Tarlós István azt mondta, nem célja, hogy a díjmentességet elvonják, hanem azt akarja: ennek a veszteségnek legalább egy részét fizesse ki az állam. Korábban a kormány bejelentette: az ingyen utazást törvény biztosítja és ezen nem is akarnak változtatni.

Tarlós István beszélt a főváros hulladékgazdálkodásáról is. Az erről szóló törvény módosítása kapcsán kérte a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a végrehajtási rendelet megalkotásába vonják be a fővárost. Azt mondta, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek a város takarításából évente több milliárdos vesztesége van, ezt eddig a hulladékgazdálkodásból keletkező profit egyenlítette ki. Ha a törvénymódosítás következtében a díjmegállapítás elkerül a fővárostól, akkor az említett profit gyakorlatilag eltűnik, és Budapest nagyon rosszul járna, mert a fővárosi pénzből a vidéki veszteségeket tüntetnék el. Tarlós szerint sok jogi, gazdasági és szakmai aggály is felmerült a módosítással kapcsolatban – példaként azt említette, hogy a szabályozás alapján Budapesten 140 ezer hulladékgyűjtő edényt kellene kicserélni.

MSZP: nehéz évek várnak a csepeliekre

Szaniszló Sándor, az MSZP fővárosi képviselője sajtótájékoztatón reagált Tarlós István szavaira – számolt be az MTI. Szaniszló szerint elfogadhatatlan, hogy az állam a vidéki hulladékgazdálkodás veszteségeit a fővárosi nyereségből próbálja ellensúlyozni. Azt mondta, az ország vezetése ezzel ismét cserbenhagyná a fővárosi politikusokat, akik már most is egyéni utakon, sokszor egymással is szembekerülve próbálnak megoldást találni. Szaniszló azt mondta, a hulladékgazdálkodás állami átvétele után a néhány éve Nápolyban látott állapotok alakulhatnak ki.

Szaniszló beszélt a csepeli HÉV tervezett átalakításáról is. Szerinte nehéz évek következnek a csepelieknek, hiszen a fővárosi városvezetés előzetes tervek és költségvetés nélkül, kizárólag az olimpiához igazodva tervezi villamosvonalra cserélni a kerületbe közlekedő HÉV-járatot.

Az agglomerációs közlekedés átszervezéséről Szaniszló azt mondta, biztos, hogy az agglomerációban élők, a budapestiek, a főváros és az ország költségvetése is vesztese lesz a jelenlegi elképzelésnek. Nem érti, az államnak való átadás helyett miért nem egyszerűbb a rendszer működéséhez szükséges pénzt a főváros rendelkezésére bocsátani. Szaniszló a BKK „szétdarabolásáról” is beszélt: szerinte a BKK legtöbb alkalmazottjának a munkájára már az elmúlt években sem lett volna szükség.