Amikor először találkozunk valakivel, pillanatok alatt felmérjük, így alakul ki az első benyomásunk róla. De mi az, amit ilyenkor igazán figyelembe veszünk?
Amy Cuddy, a Harvard Business School pszichológiaprofesszora 15 éve kutatja azt, hogy mi számít akkor, amikor az első benyomást valakiről kialakítjuk. A kutató legújabb, Presence (Jelenlét) című könyvében azt írja, hogy az első találkozáskor nagyon gyorsan két kérdésre keressük mindnyájan a választ.

Mi ez a két kérdés?

A kutató ezt a két kérdéskört a melegség és a kompetencia dimenzióival írja le. Ideális esetben olyannak akarunk mutatkozni, hogy mindkét kérdésre igen legyen a válasz:

1. Megbízhatok-e ebben az emberben?
2. Képes vagyok tisztelni ezt az embert?

Érdekes azonban, hogy nagyon sokan, főleg szakmai közegben, úgy gondolják, hogy a kompetencia dimenziója fontosabb tényező. Ezért úgy igyekszik viselkedni, hogy bizonyítsa okosságát, rátermettségét és tettrekészségét. Ugyanakkor a melegség, azaz a megbízhatóság a legfontosabb tényező akkor, amikor az emberek első benyomást szereznek rólunk. 

"Evolúciós szemszögből nézve a dolgot - mondja Cuddy - a túlélésünk szempontjából sokkal fontosabb információ az, hogy valaki megbízható-e." Gondoljunk csak bele, hogy az ősembernek valóban fontosabb volt azt felmérnie a másik ősemberrel kapcsolatosan, hogy az az ember olyan-e, aki leüti, aztán elviszi mindenét, mint az, hogy az illető mennyire ügyesen tud tüzet gyújtani. Utóbbi valóban másodlagos. 

A kompetenciát persze nagyon nagyra értékeljük, de Cuddy arra figyelmeztet, hogy ezzel a dimenzióval már csak akkor kezdünk el foglalkozni, amikor a bizalom létrejött. Így ha valaki csak az erősségeit mutatja meg, az akár vissza is üthet. Ha valakinek kizárólag a kompetencia dimenziójába tartozó dolgok lesznek fontosak, akkor könnyen nemet mond a társas kapcsolatokra, nem kér segítséget és összességében megközelíthetetlenné válik. Ez pedig ahhoz vezethet, hogy igazán senki sem ismeri, és nem tudnak benne mint emberben bízni. Így aztán hiába nagyon jó szakember.

"Ha olyasvalakire próbálunk hatni, aki nem bízik bennünk, nem igazán jutunk túl messzire. Sőt gyakran tovább növeljük a gyanakvását, mivel manipulatívnak fog minket tartani" - mondja Cuddy.