A statisztikák szerint délelőtt 10 és délután 2 óra között lopják el a legtöbb autót Budapesten. A szakértők azt mondják, az utakon sok az idősebb, prémium kategóriás autó, így nagy az igény az áron aluli pótdarabokra. Az autólopások egy része pedig éppen ezt próbálja kielégíteni az orgazdákon keresztül.
Budapest, 2011. június 5. Rendőr nyomot rögzít Budapesten, egy XI. kerületi műhelyben, ahol lopott személygépkocsikat találtak. A Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozóinak a hat jármű közül négyet sikerült beazonosítaniuk. Az egyiket ismeretlen tettesek két héttel ezelőtt Szentendrén, a másik hármat Budapesten, a III. kerületből lopták el. MTI Fotó: Mihádák Zoltán
Folyamatosan csökken a gépjárműlopások száma Magyarországon, 2015-ben felére esett vissza. Ezzel párhuzamosan nő a megtalálások és az eljárás alá vont elkövetők száma – mondta Némedi Gábor, a Készenléti Rendőrség vagyonvédelmi osztályát vezető nyomozó a Kossut rádió Napközben című műsorában.

Rendőrségi húzóágazat

Mint az ezredes az adásában hozzátette, a rendőrség vezetése 2014-ben úgy döntött, hogy a lakosságot különösen irritáló bűncselekmény esetében – kábítószeres ügyek, idősek elleni bűncselekmények, lakásbetörések, autólopások – javítani kell a hatósági munka eredményességén.

Zách Dániel, a Totalcar.hu autós portál munkatársa szerint valóban jelentős a javulás, sőt, a gépjárműves bűncselekmények elleni küzdelem a rendőrség húzó ágazata.

Némedi Gábor szerint azonban a tolvajokat nagyon nehéz tetten érni, miután a mai autók négy keréken guruló számítógépek, és egy jó hacker távirányítással tudja nyitni és indítani a kocsit.

Ha a tolvaj már elindult az autóval, túl kockázatos a megállítása, illetve az elfogása, hiszen neki az autó ingyen van, nem kockáztat semmit, ha összetöri, és az üldözése során ártatlan állampolgárok is sérülhetnek – hangsúlyozta a Kossuth Rádió műsorában.

Az ezredes megjegyezte, a rendőrség a tolvajok lebuktatására csali autókat is alkalmazhat, illetve számos eszközt bevet, mint a műholdas jelkövetők, ám a műszaki fejlődést a másik oldal is követi, és használja a technika vívmányait.


Egybeesik a tolvaj és a tulajdonos munkaideje 

Vezda László, autovadasz.eu főszerkesztője arról beszélt, a tolvajok kedvenc időszaka a délelőtt 10 és délután 2 óra közötti  intervallum, amikor sokan dolgoznak, autóik pedig hosszassan állnak a parkolókban.

A tolvajok különösen kedvelik Budapesten a XI. kerületi Infoparkot, a XI. és a XII. kerület határán lévő BAH-csomópontot, és sok más olyan helyet, ahová sok gépjárművet le lehet rakni, majd tömegközlekedéssel továbbmenni.

A lopott autók felkutatását segítő internetes oldal főszerkesztője megjegyezte, hogy a lopás csupán pár perces folyamat, ezért egy idegen nem is igen veszi észre, ha ilyen történik a közelében, és nem figyel nagyon. Sok gépjárműnek a motorháztetejét sem kell kinyitni, mert máshol van a tolvaj által keresett, a kocsi elindításához szükséges egység.

A bűnözők a beépített komputert kicserélik egy babrált számítógépre, majd az autót egy gyártott kulccsal elviszik. Ha a tetőt fel kell nyitni, az átlagos szemlélődő akkor sem valószínű, hogy felfigyel erre a rövid műveletre.

Némedi Gábor szerint azt kell tudomásul venni, hogy a tolvajok csak az olyan autót viszik el, amelyet a legegyszerűbb ellopni.

Például azokat, amelyek résnyire lehúzott ablakkal állnak, és szemmel láthatóan híján vannak bármilyen riasztó berendezésnek vagy mechanikai védelemnek. Ha egy tolvajnak túl hosszú ideig tartana egy autót feltörni és elindítani, akkor másikkal fog próbálkozni.

A magyar lakosság nagy része azonban a gyári védelmi rendszeren kívül sajnos nem költ más biztonsági berendezésre – mondta Vezda László.

Igény van a lopásra

Zách Dániel a kocsi lopások hátteréről azt mondta, nagyon nagy az igény az alkatrészre, mert a legtöbben használt kocsit vesznek, még autócsere esetén is.

A vásárlóknak jelentős részt külföldről hozott autókat kínálnak, a legtöbbet a 10-12 éves kocsikból hoznak be, és a 4-6 évesek is népszerűek még valamennyire.

Utóbbiakból azonban már nem sok van a magyar eladóknál, mert az újautó-piac 5-6 éve összedőlt, így kevés új kocsi került be az országba. Hangsúlyozta, az idősebb autók között nagyon sok a prémium kategóriás, amelyeket külföldön viszonylag olcsón meg lehet venni, ám az alkatrészeik nem feltétlenül olcsók.

Így ebben a kategóriában is nagy az igény az áron aluli pótdarabokra. Az autólopások egy része pedig éppen ezt próbálja kielégíteni az orgazdákon keresztül – tette hozzá.

Suzuki Swift és mindenféle Volkswagen

Némedi Gábor szerint az autólopásban hatalmas pénz van. A tolvajok a kis- és középkategóriás autókból viszik a legtöbbet, amelyekből rengeteg fut az utakon. Ezek bontásra, alkatrésznek kellenek, amire folyamatos az igény. Ezzel ellentétben a nagy értékű járműveket általában nem szedik szét, hanem gyakran megrendelésre lopják el, illetve ismételten forgalomba helyezik hamis azonosítókkal, mintha külföldről hozták volna be használtan.

Némedi Gábor szerint, ha megnéznék, a magyar generál importőrök mennyi alkatrészt adnak el, akkor arra döbbennénk rá, hogy a tisztelt magyar lakosság a törött, sérült, elromlott kocsija igényeit jelentős részben a szürke- vagy feketekereskedelem útján elégíti ki.

Ezek a számla nélküli alkatrészek ugyan olcsók, de ellenőrizetlenek, és hibásak lehetnek, például egy légzsák, ami nem nyílik ki egy balesetnél.

Az efféle üzletek ráadásul csökkentik a költségvetés bevételeit, és a vevő abba sem gondol bele, hogy legközelebb talán az ő autóját lopják el és adják el darabonként.
Budapest, 2015. december 23. A Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) tagjai eligazítást tartanak a budapesti Városligetben 2015. december 23-án. Az egyesület tagjai rendszámfelismerő rendszere segítségével a parkoló gépjárműveket ellenőrzik és keresik a lopott autókat a fővárosban. MTI Fotó: Balogh Zoltán
A típus szerinti toplista örök éllovasa a Suzuki Swift, amiből több mint 400 ezer fut a magyar utakon, így folyamatos az igény alkatrészeire, és ezzel a szétszerelhető lopott példányokra is.

A márkát tekintve a Volkswagen a legnépszerűbb a tolvajok körében, amelynek nagyon sok típusát, évjáratát viszik előszeretettel – hangzott el a műsorban.

Az importtal és az ideiglenes rendszámmal is lehet trükközni

Tavaly 120 ezer használt autót hoztak be az országba, ennyi kapott rendszámot. Az eredetiség vizsgálat ezekre nem kötelező, csak azon járművekre, amelyeket belföldről származnak.

Ha itthoni eladó a magyar rendszámú kocsiját eladja egy magyar vevőnek, akkor alapos vizsgálatot kell elvégezni a járművön. Nagyjából 20 ezer forintért különböző módszerekkel ellenőrzik a járművet, jó közelről megnézik a motor- és vázszámát.

Ha külföldről, az Európai Unióból behozott kocsi kap magyar rendszámot, nem kell ilyen szigorú egyedi azonosító ellenőrzést elvégezni. Itt tehát, a szakújságíró szerint „ereszt a rendszer”.

A próbarendszámokkal szintén vissza lehet élni.

Ilyet az válthat ki, akinek műhelye, kereskedése van, hogy kipróbálják, egyik telepről a másikra vigyék a járművet. Ehhez csak papíralapú indítási naplót kell vezetni. Ilyet hivatalosan nem lehet vásárolni és bérelni, az internet mégis tele van próbarendszám-vásárlási és - bérlési lehetőségekkel, körülbelül napi 5 ezer forintért.

A lopott autókra tehát könnyedén fel lehet tenni legálisan bejegyzett, vagyis nem lopott próbarendszámot, amelyet így semmilyen biztonság, rendőrségi kamera nem fog kiszűrni.  Némedi Gábor megjegyezte még, a magyar próbarendszámmal is óriási gondok vannak, de a főváros útjain ezen kívül rengeteg külföldi – német, görög, svájci, egyéb – ideiglenes rendszámmal közlekedő autó is felfedezhető.

forrás: Napközben/Kossuth Rádió