A Debrecenben nyílt központban a repülés élettani hatásait is vizsgálják a világ jelenleg legjobb szimulátoraival.
A Debrecenben decemberben átadott Pharma-Flight Nemzetközi Tudományos és Szolgáltató Központban hamarosan a világszínvonalú Airbus A320-as és Boeing 737-es repülőgép-szimulátorokon gyakorolhatnak majd a kadétok és az egyetemi hallgatók.

Az Airbus 320-as fullflight szimulátora mindazt tudja, amire egy Airbus repülőgép képes, sőt még olyan esetek is tesztelhetőek vele, amelyeket a valóságban senki sem szeretne kipróbálni, a pilóták felkészítéséhez azonban ezek is hozzátartoznak.

Győri Gyula, a Debreceni Egyetem mérnöki karának tanszékvezetője az M1 – Minden tudás című műsorában kifejtette, ilyen esetek közé tartozik például a hajtóműleállás az indítást követően és a hajtóműtűz, vagy éppen nagy magasságban egy dehermetizáció (amikor elszökik a levegő, és megjelennek az oxigénmaszkok), illetve különféle elektronikai hibák.

A Pharma Flight azzal is foglalkozik majd, hogy a stresszhelyzetekre miként reagál a pilóta szervezete. Sőt egy pilóta, egy mozdonyvezető, vagy akár egy kamionsofőr vizsgálata már ott elkezdődhet, hogy milyen állapotban van, hogyan viselkedik a szervezete nyugalmi szinten - hangzott el a műsorban.

Szűcs Botond, a Pharma-Flight Kft. kutatási asszisztense kifejtette, a műsorban bemutatott ágyakba olyan primer adatokat adó eszköz van beépítve, amely alvás közben figyeli az alvó légzését, szívritmusát és azt, hogy mennyi időt tölt mélyalvásban, illetve ébren, de azt is nyomon követi, van-e valamiféle légzési problémája alvás közben.

A terheléses élettani laborban történnek a szűrővizsgálatok, valamint itt mérik fel a pilóta fizikai állapotát és terhelhetőségét is. A központ a magas szintű pilótaképzés mellett azt is felvállalta, hogy a pilótákat megpróbálja minél tovább a rendszerben tartani.

A Pharma-Flight kutatói a közeljövőben azokra a kérdésekre is keresik majd a választ, hogy egyes gyógyszerek, étrend-kiegészítők, vitaminok, energiaitalok milyen hatással vannak azokra, akik jelentős időt töltenek a levegőben, vagyis a gépeken uralkodó 2500 méter magasságnak megfelelő nyomáson.

A pilótaképző és a repülés-egészségügyi kutatócentrum mellett a farmakológiai részleg is rajtra kész, tavasszal kezdődhet a munka.

Forrás: M1 - Minden tudás