Aláírta a kormányközi szerződést a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításáról Szijjártó Péter a kínai Nemzeti Fejlesztési- és Reformbizottság elnökével, a beruházást 85 százalékban kínai hitelből finanszírozzák. A megállapodást Kína és Kelet-Közép-Európa (KKE) közötti együttműködés első konkrét sikerének nevezte az MTI-nek a külgazdasági és külügyminiszter.
A dél-kínai Szucsouban a Kína-16+1 csúcstalálkozó margóján Orbán Viktor magyar, Li Ko-csiang kínai és Aleksandar Vucic szerb kormányfő jelenlétében szentesítették a dokumentumot.
"Megállapodtunk abban, hogy a beruházást 85 százalékban kínai hitelből fogjuk megvalósítani, vagyis 15 százalék lesz a magyar önrész" - mondta Szijjártó Péter az MTI tudósítójának az aláírási ceremónia után. "Arról is egyezség született közöttünk, hogy a kínai fél olyan hitelfeltételeket fog kínálni számunkra, amelyek nyomán ez a beruházás nemzetgazdaságilag minél előbb megtérülhet, vagyis a lehető legkedvezőbb kínai hitelfeltételekre törekszünk. A tárgyalások jól haladnak" - fogalmazott.
"Megállapodtunk abban, hogy a beruházást 85 százalékban kínai hitelből fogjuk megvalósítani, vagyis 15 százalék lesz a magyar önrész" - mondta Szijjártó Péter az MTI tudósítójának az aláírási ceremónia után. "Arról is egyezség született közöttünk, hogy a kínai fél olyan hitelfeltételeket fog kínálni számunkra, amelyek nyomán ez a beruházás nemzetgazdaságilag minél előbb megtérülhet, vagyis a lehető legkedvezőbb kínai hitelfeltételekre törekszünk. A tárgyalások jól haladnak" - fogalmazott.
Arra a kérdésre, hogy erre milyen garanciák vannak, a tárcavezető közölte, a szerződés szövegéből egyértelműen következik, hogy a kínai partnereknek a piacon elérhetőnél kedvezőbb kamatfeltételeket kell kínálniuk.
"Egyetértés van arról, hogy a kölcsön húsz éves időtartamra szól 5 éves türelmi időszakkal. Egyedül a hitelkamat az, amiről még tárgyalunk" - jegyezte meg Szijjártó Péter. Hozzátette, konkrét határidőt ugyan nem szabtak maguknak a megegyezésre, de - mint fogalmazott - egy ésszerű időszakon belül ennek meg kell történnie, mivel a jövő év végéig a tervek szerint két éven át tartó nagyberuházás kivitelezését el kell kezdeni.
Arra a kérdésre, hogy várhatóan milyen lesz a magyar vállalatok részvétele a kivitelezésben, a miniszter azt válaszolta, ennek eldöntése is még hátra van, de egyértelmű, hogy "a magyar vállalati részarány és a hitelkamat szoros összefüggésben vannak".
"Minél magasabb lesz ugyanis a magyar vállalati részvétel, annál magasabb hitelkamatot tudunk kigazdálkodni, és ugyanez igaz fordítva is, vagyis egy alacsonyabb részesedésnél, kisebb kamatot bír el a beruházás" - állapította meg.
A miniszter arról is beszámolt, hogy a szerződés értelmében kijelöltek egy magyar-kínai vegyesvállalatot a beruházás lebonyolítására, ebben magyar részről a MÁV lesz az eljáró fél.
Szijjártó Péter a keddi aláírással kapcsolatban megerősítette, "e beruházással Magyarország kihasználja a földrajzi elhelyezkedéséből származó előnyét, megvalósulásával fontos szerepünk lesz abban, hogy a görög kikötőből rajtunk juthat el a kínai áru a leggyorsabban Nyugat-Európába".
Megerősítette, egy 166 kilométeres vonal teljes felújításáról van szó, úgy, hogy egy második sínpárt is építenek. A beruházás várhatóan 472 milliárd forintba fog kerülni. A személyvonatok 160 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak majd a vonalon, miközben 740 méter hosszú tehervonatok közlekedhetnek rajta. Szijjártó Péter hangsúlyozta, a projekt maga azért is egyedülálló, mert Kína, egy EU-tagország és egy nem EU-tag együttesen vesznek részt benne.
"Egyetértés van arról, hogy a kölcsön húsz éves időtartamra szól 5 éves türelmi időszakkal. Egyedül a hitelkamat az, amiről még tárgyalunk" - jegyezte meg Szijjártó Péter. Hozzátette, konkrét határidőt ugyan nem szabtak maguknak a megegyezésre, de - mint fogalmazott - egy ésszerű időszakon belül ennek meg kell történnie, mivel a jövő év végéig a tervek szerint két éven át tartó nagyberuházás kivitelezését el kell kezdeni.
Arra a kérdésre, hogy várhatóan milyen lesz a magyar vállalatok részvétele a kivitelezésben, a miniszter azt válaszolta, ennek eldöntése is még hátra van, de egyértelmű, hogy "a magyar vállalati részarány és a hitelkamat szoros összefüggésben vannak".
"Minél magasabb lesz ugyanis a magyar vállalati részvétel, annál magasabb hitelkamatot tudunk kigazdálkodni, és ugyanez igaz fordítva is, vagyis egy alacsonyabb részesedésnél, kisebb kamatot bír el a beruházás" - állapította meg.
A miniszter arról is beszámolt, hogy a szerződés értelmében kijelöltek egy magyar-kínai vegyesvállalatot a beruházás lebonyolítására, ebben magyar részről a MÁV lesz az eljáró fél.
Szijjártó Péter a keddi aláírással kapcsolatban megerősítette, "e beruházással Magyarország kihasználja a földrajzi elhelyezkedéséből származó előnyét, megvalósulásával fontos szerepünk lesz abban, hogy a görög kikötőből rajtunk juthat el a kínai áru a leggyorsabban Nyugat-Európába".
Megerősítette, egy 166 kilométeres vonal teljes felújításáról van szó, úgy, hogy egy második sínpárt is építenek. A beruházás várhatóan 472 milliárd forintba fog kerülni. A személyvonatok 160 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak majd a vonalon, miközben 740 méter hosszú tehervonatok közlekedhetnek rajta. Szijjártó Péter hangsúlyozta, a projekt maga azért is egyedülálló, mert Kína, egy EU-tagország és egy nem EU-tag együttesen vesznek részt benne.
Forrás: MTI
0 Megjegyzések