Király András, Magyarország dél-afrikai nagykövete pénteken átadta a Gömböc nevű magyar matematikai találmány 1910-es sorszámú példányát Keshlan Govinder professzornak, a durbani KwaZulu-Natal Egyetem Matematikai, Statisztikai és Számítástechnikai Kara dékánjának.

Az átadáson részt vett Tóth László, Magyarország durbani tiszteletbeli konzulja is. Jonathan Blackledge professzor, az egyetem kutatási részlegéért felelős alkancellár-helyettese - aki maga is képzett matematikus - köszöntötte Király Andrást az egyetem nevében és kifejezte háláját a különleges ajándékért.

Az egyedi Gömböc sorszáma - 1910 - a dél-afrikai intézmény létrehozásának az évére utal. A magyar találmány ezentúl állandó kiállításon lesz látható az egyetem Tudomány és Technológiai Tanulmányi Központjában.

A Gömböc kiállításával durbani KwaZulu-Natal Egyetem olyan világhírű intézmények sorába lép, mint a párizsi Poincaré Intézet, az Oxfordi, a Cambridge-i és a Göttingeni Egyetem vagy a Magyar Tudományos Akadémia, ahol szintén az alapítás évét viselő Gömböcöt tekinthetnek meg a látogatók.

A Gömböc Domokos Gábor akadémikus, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára, valamint Várkonyi Péter, az amerikai Princeton egyetemen kutatójának a találmánya. Matematikai szempontból kiemelten érdekes tárgy: az egyetlen stabil és egyetlen instabil egyensúlyi helyzettel rendelkező homogén test a gyerekjátékként ismert keljfeljancsihoz hasonlóan viselkedik.

Forrás: MTI